70 éves a MIRELITE„–HIDEGET – MELEG SZÍVVEL” Kiállítás a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban (MKVM) május 11-ig
6 perc olvasás
A 20. század találmánya az élelmiszerek gyorsfagyasztásának eljárása. Magyarországon már a 20. század első felében élen járt e technológia bevezetésében. Az első fagyasztó gyár a felvidéki Diószegen kezdett működni – ismertette az ipar történetét dr. Losó József, az albertirsai MIRELITE márkát tulajdonló családi vállalkozás, a MIRSA igazgatósági elnöke.
A 20. század találmánya az élelmiszerek gyorsfagyasztásának eljárása. Magyarországon már a 20. század első felében élen járt e technológia bevezetésében. Az első fagyasztó gyár a felvidéki Diószegen kezdett működni – ismertette az ipar történetét dr. Losó József, az albertirsai MIRELITE márkát tulajdonló családi vállalkozás, a MIRSA igazgatósági elnöke.
A márka története a csepeli Szabadkikötőben kezdődött 1945-ben, amikor az Apis Rt. csont-feldolgozó üzemét átalakították gyorsfagyasztott áruk gyártására. A Frigelite név helyett megszületett az új mozaikszó is, a MIRELITE, azaz a Mezőgazdasági Ipari Részvénytársaság és az „elite” (jelentése: válogatott, előkelő) szavak kezdőbetűiből, a logón egy eszkimó gyerek rajzos ábrázolásával. A már hét gyáregységből álló céget 1963-ban a Hűtőipari Országos Vállalat vette kezelésébe. 1976-tól alakult meg a Magyar Hűtőipari Vállalat, folytatta a márkanevet, és a MIRELITE termékek hamar népszerűvé váltak a lakosság körében. 1988-ban a gyáregységek önállósodtak, de 1993-tól jogilag csak a csepeli egység vitte tovább a márkanevet. 1994-től a MIRELITE Csepel frissítette a logón az ábrát: az eszkimó gyerek azóta tálcán kínálja a napfényt.
A Mirsa Zrt. 1981-es alapítása után először a német Schöller cégek, majd 2001-től a Nestlé leányvállalataként működött. 2003-tól került újra teljesen magyar tulajdonba. 2010-ben a MIRSA Pest megyei Hűtőipari Zrt. megvásárolta a MIRELITE márkanevet, megújította a logót, de a hagyományos márka tovább él. A MIRELITE MIRSA Zrt. 100%-ban magyar tulajdonú, magyar alapanyagokból, magyar munkaerővel készíti a termékeit – itthon. (További információk a www.mirelitemirsa.hu weboldalon.)
A MIRELITE múlt, jelen és jövő. 2010 óta a magyar tulajdonú cég elnyerte a Superbrands és a Magyar Brands díjakat. Termékei közül a vadasmártás, a nyolcféle zöldségkeverék és a háromféle gyümölcsös gombóc Magyar Termék Nagydíjban is részesült. A MIRELITE MIRSA Zrt. közel 60 országba juttatja el egyedülálló íz-világgal, valamint kimagasló beltartalmi értékekkel rendelkező magyar agrártermékeit, kész- vagy félkész élelmiszereit. Ezért az egyik legtöbb külföldi országba exportáló cégnek számít Magyarországon. Innovációra és technológiai fejlesztésekre az utóbbi három évben 1,15 milliárd forintot fordított.
A II. világháború után a kereskedelemben, az iparban és a háztartásokban lassanként elterjedtek a hűtőgépek, mert a dolgozó társadalom igénye megkövetelte a friss, minőségi és egészséges ételek gyors elkészítési módját. A boltokban hűtőpultokat állítottak fel, amelyekben egyre nagyobb választékban jelentek meg a gyorsfagyasztott élelmiszerek: kész- és félkész termékek (szilvásgombóc, tésztafélék, süteményalapok, levesek, töltött káposzta, pörkölt stb.), előkészített zöldségek és gyümölcsök. Különösen nagy sikert arattak: a, a gombócok, a köretek, a levesbetétek, a bélszínroló vagy a szamócakrém, amelyek fogyasztása az évek alatt a többszörösére nőtt. A MIRELITE megbízható termék lett az eszkimós logóval. A márkanév az ország kultúrájának részévé vált.
A kiállítást Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeltért felelős államtitkár adta át a közönségnek. Méltatta a MIRELITE márka meghatározó szerepét az új tartósítási eljárásban. Hazánk a világ országai között elsőként tette elérhetővé a fagyasztott élelmiszereket a fogyasztók széles rétegei számára.
Török Róbert kurátor, az MKVM igazgatóhelyettese szerint kiállításuk a magyar hűtőipar első nagyszabású bemutatkozása, de mutatja a múzeum élő kapcsolatát a gasztronómia cégeivel. A „Hideget – meleg szívvel” című tárlat a MIRELITE történetét mutatja be a tablókon és a cég relikviáin keresztül. Régi felvételeken látjuk a gyárat, az elnyert serlegeket. A következő rész a fogyasztót és a boltokat állítja a középpontba. Itt kiállítottak egy igazi üzleti hűtőpultot, korabeli gáztűzhelyt lábasokkal és receptfüzetekkel. Az utolsó egység a vásárlókhoz való eljutásról, vagyis a kereskedelemről szól. Telitalálat a reklámkampány az eszkimó figurával és az évente kiadott 2-3 színes receptfüzettel, a zöldségek és a gyümölcsök ábráival. Az eredeti védjegyet Solymosi Xénia tervezte még 1945-ben. A művésznő a múzeumnak ajándékozta az összes plakátját és tervét.
Dr. Losó József elnök-igazgató ezután őszintén válaszolt az újságírók kérdéseire. A MIRSA piaci részesedéséről Magyarországon nincs reális szám, hiszen e területen nagyon sok az import. Azt érzik, hogy a vásárlőerő csökken. Kifejezetten biotermékekkel nem tudnak foglalkozni, de gyártmányaik a frissnél is jobbak, mert minden csomagban egészséget és napfényt, a magyar föld érett termését nyújtják a vásárlóknak.
A téli és a tavaszi időszakban is jóval magasabb a fagyasztott zöldségek és a gyümölcsök C-vitamin tartalma, mint az egyébként kapható friss árué, ugyanis a leszedés után 2-3 nappal ezek C-vitaminja 60%-át elveszti, amíg a fogyasztókhoz kerül. A gyorsfagyasztással viszont az áru akár két évig is megőrzi a vitaminjait. A fagyasztás pedig a leszedést követően néhány órán belül megtörténik. A 3-5 percen belüli, -21 fokra való gyorsfagyasztás jelenleg a legkorszerűbb tartósítási eljárás. A MIRELITE termékek ezen túl kiválóan alkalmasak fogyókúrához vagy a testsúly megtartásához. Az egészséges táplálkozást ajánlatos már kisgyermekkorban bevezetni. Kérdésünkre, hogy miért nem kapható több helyen a fagyasztott sütőtökkocka, azt válaszolta, hogy ezt a fajtát elkapkodja a bébipüré-gyártás és az édesipar.
A kiállítás látogatói kis receptfüzetet kaptak az egészséges, a gyors főzéshez-sütéshez. Ebben bemutatják az elérhető termékválasztékot is. Végül pedig megkóstolhatták a múzeum kétszáz éves pincéjében a főtt és sült finomságokat, valamint az albertirsai cég saját borait.
DOBI ILDIKÓ