PlakátPlakát

A 20. század találmánya az élelmiszerek gyorsfagyasztásának eljárása. Magyarországon már a 20. század első felében élen járt e technológia bevezetésében. Az első fagyasztó gyár a felvidéki Diószegen kezdett működni – ismertette az ipar történetét dr. Losó József, az albertirsai MIRELITE márkát tulajdonló családi vállalkozás, a MIRSA igazgatósági elnöke.

 

PlakátPlakát

A 20. század találmánya az élelmiszerek gyorsfagyasztásának eljárása. Magyarországon már a 20. század első felében élen járt e technológia bevezetésében. Az első fagyasztó gyár a felvidéki Diószegen kezdett működni – ismertette az ipar történetét dr. Losó József, az albertirsai MIRELITE márkát tulajdonló családi vállalkozás, a MIRSA igazgatósági elnöke.

 

Az új logoAz új logo

A márka története a csepeli Szabadkikötőben kezdődött 1945-ben, amikor az Apis Rt. csont-feldolgozó üzemét átalakították gyorsfagyasztott áruk gyártására. A Frigelite név helyett megszületett az új mozaikszó is, a MIRELITE, azaz a Mezőgazdasági Ipari Részvénytársaság és az „elite” (jelentése: válogatott, előkelő) szavak kezdőbetűiből, a logón egy eszkimó gyerek rajzos ábrázolásával. A már hét gyáregységből álló céget 1963-ban a Hűtőipari Országos Vállalat vette kezelésébe. 1976-tól alakult meg a Magyar Hűtőipari Vállalat, folytatta a márkanevet, és a MIRELITE termékek hamar népszerűvé váltak a lakosság körében. 1988-ban a gyáregységek önállósodtak, de 1993-tól jogilag csak a csepeli egység vitte tovább a márkanevet. 1994-től a MIRELITE Csepel frissítette a logón az ábrát: az eszkimó gyerek azóta tálcán kínálja a napfényt.

Az albertirsai gyárAz albertirsai gyár

A Mirsa Zrt. 1981-es alapítása után először a német Schöller cégek, majd 2001-től a Nestlé leányvállalataként működött. 2003-tól került újra teljesen magyar tulajdonba. 2010-ben a MIRSA Pest megyei Hűtőipari Zrt. megvásárolta a MIRELITE márkanevet, megújította a logót, de a hagyományos márka tovább él. A MIRELITE MIRSA Zrt. 100%-ban magyar tulajdonú, magyar alapanyagokból, magyar munkaerővel készíti a termékeit – itthon. (További információk a www.mirelitemirsa.hu weboldalon.)

Az üzemi hűtőpultAz üzemi hűtőpult

A MIRELITE múlt, jelen és jövő. 2010 óta a magyar tulajdonú cég elnyerte a Superbrands és a Magyar Brands díjakat. Termékei közül a vadasmártás, a nyolcféle zöldségkeverék és a háromféle gyümölcsös gombóc Magyar Termék Nagydíjban is részesült. A MIRELITE MIRSA Zrt. közel 60 országba juttatja el egyedülálló íz-világgal, valamint kimagasló beltartalmi értékekkel rendelkező magyar agrártermékeit, kész- vagy félkész élelmiszereit. Ezért az egyik legtöbb külföldi országba exportáló cégnek számít Magyarországon. Innovációra és technológiai fejlesztésekre az utóbbi három évben 1,15 milliárd forintot fordított.

Konyha az ötvenes évekbenKonyha az ötvenes években

A II. világháború után a kereskedelemben, az iparban és a háztartásokban lassanként elterjedtek a hűtőgépek, mert a dolgozó társadalom igénye megkövetelte a friss, minőségi és egészséges ételek gyors elkészítési módját. A boltokban hűtőpultokat állítottak fel, amelyekben egyre nagyobb választékban jelentek meg a gyorsfagyasztott élelmiszerek: kész- és félkész termékek (szilvásgombóc, tésztafélék, süteményalapok, levesek, töltött káposzta, pörkölt stb.), előkészített zöldségek és gyümölcsök. Különösen nagy sikert arattak: a, a gombócok, a köretek, a levesbetétek, a bélszínroló vagy a szamócakrém, amelyek fogyasztása az évek alatt a többszörösére nőtt. A MIRELITE megbízható termék lett az eszkimós logóval. A márkanév az ország kultúrájának részévé vált.  

 

A kiállítást Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeltért felelős államtitkár adta át a közönségnek. Méltatta a MIRELITE márka meghatározó szerepét az új tartósítási eljárásban. Hazánk a világ országai között elsőként tette elérhetővé a fagyasztott élelmiszereket a fogyasztók széles rétegei számára.

 

Török Róbert kurátor, az MKVM igazgatóhelyettese szerint kiállításuk a magyar hűtőipar első nagyszabású bemutatkozása, de mutatja a múzeum élő kapcsolatát a gasztronómia cégeivel. A „Hideget – meleg szívvel” című tárlat a MIRELITE történetét mutatja be a tablókon és a cég relikviáin keresztül. Régi felvételeken látjuk a gyárat, az elnyert serlegeket. A következő rész a fogyasztót és a boltokat állítja a középpontba. Itt kiállítottak egy igazi üzleti hűtőpultot, korabeli gáztűzhelyt lábasokkal és receptfüzetekkel. Az utolsó egység a vásárlókhoz való eljutásról, vagyis a kereskedelemről szól. Telitalálat a reklámkampány az eszkimó figurával és az évente kiadott 2-3 színes receptfüzettel, a zöldségek és a gyümölcsök ábráival. Az eredeti védjegyet Solymosi Xénia tervezte még 1945-ben. A művésznő a múzeumnak ajándékozta az összes plakátját és tervét.

 

Dr. Losó József elnök-igazgató ezután őszintén válaszolt az újságírók kérdéseire. A MIRSA piaci részesedéséről Magyarországon nincs reális szám, hiszen e területen nagyon sok az import. Azt érzik, hogy a vásárlőerő csökken. Kifejezetten biotermékekkel nem tudnak foglalkozni, de gyártmányaik a frissnél is jobbak, mert minden csomagban egészséget és napfényt, a magyar föld érett termését nyújtják a vásárlóknak.

   A téli és a tavaszi időszakban is jóval magasabb a fagyasztott zöldségek és a gyümölcsök C-vitamin tartalma, mint az egyébként kapható friss árué, ugyanis a leszedés után 2-3 nappal ezek C-vitaminja 60%-át elveszti, amíg a fogyasztókhoz kerül. A gyorsfagyasztással viszont az áru akár két évig is megőrzi a vitaminjait. A fagyasztás pedig a leszedést követően néhány órán belül megtörténik. A 3-5 percen belüli, -21 fokra való gyorsfagyasztás  jelenleg a legkorszerűbb tartósítási eljárás. A MIRELITE termékek ezen túl kiválóan alkalmasak fogyókúrához vagy a testsúly megtartásához. Az egészséges táplálkozást ajánlatos már kisgyermekkorban bevezetni. Kérdésünkre, hogy miért nem kapható több helyen a fagyasztott sütőtökkocka, azt válaszolta, hogy ezt a fajtát elkapkodja a bébipüré-gyártás és az édesipar.

A cég borpincéiA cég borpincéi

   A kiállítás látogatói kis receptfüzetet kaptak az egészséges, a gyors főzéshez-sütéshez. Ebben bemutatják az elérhető termékválasztékot is. Végül pedig megkóstolhatták a múzeum kétszáz éves pincéjében a főtt és sült finomságokat, valamint az albertirsai cég saját borait.

 

 

DOBI ILDIKÓ

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük