Fekete Péter cirkuszigazgató a kínai cirkuszfesztivál zsűrijében
3 perc olvasás
A Wuhanban október 28-a és november 2-a között zajló 12. Nemzetközi Kínai Akrobatafesztivál zsűrijében Fekete Péter miniszteri biztos, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója képviseli a közép-európai cirkuszművészetet.
A Wuhanban október 28-a és november 2-a között zajló 12. Nemzetközi Kínai Akrobatafesztivál zsűrijében Fekete Péter miniszteri biztos, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója képviseli a közép-európai cirkuszművészetet.
A komoly tradíciókkal bíró Wuhan-i verseny idén egyben szakmai konferencia is, ahol a cirkuszművészet fejlődésének lehetséges útjait tárgyalják meg a résztvevők. A Fesztiválra az Egyesült Államokból, Olaszországból, Spanyolországból, Oroszországból érkeztek neves szakemberek – mint például a moszkvai nagycirkusz igazgatója, vagy a Cirque de Soleil casting directora -, de jelen vannak a neves kínai akrobata iskolák vezetői is. A bámulatos produkciókat bemutató akrobaták tizenkét ország színeiben versenyeznek.
A zsűri tagjai négy napon át több alkalommal kísérik figyelemmel a versenyző akrobatacsoportok teljesítményét, és ezután ítélik oda az arany-, ezüst- és bronzhelyezéseket.
A zsűritagok közé szóló meghívás azért is fontos, mert így a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója első kézből láthatja a legújabb kínai számokat, s a legtehetségesebbeket pedig jó eséllyel hívhatja meg magyarországi vendégszereplésre.
Újítások a zsűri pontozási rendszerében:
A latinai (Olaszország) fesztiválhoz hasonlóan, a cirkuszversenyeken megszokott 2-szer 20 pont mellett – amit a koreográfiára és a trükk-technikára lehet adni – ezen a versenyen további öt pont adható a különleges trükk-újításokra és további három ponttal jutalmazható a közönség kiemelkedő tetszését kiváltó produkció.
A 12. Nemzetközi Kínai Akrobatafesztivállal egy időben zajló konferencián felszólalt az európai cirkuszművészetet képviselő Fekete Péter miniszteri biztos, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója is. Beszámolt a magyar cirkuszépítési tervekről, a Fővárosi Nagycirkusz jelenlegi és tervezett működéséről. Rámutatott arra, hogy Európa közepén különleges helyzetben van az általa vezetett intézmény, hiszen a szomszédos országok nem rendelkeznek cirkuszi kőépülettel és ilyet nem is terveznek építeni. A Közép-európai Cirkuszművészeti Központként is működő leendő új magyar cirkuszközpont tehát – a tervek szerint – eredményesen képviselheti majd a Közép – európai cirkuszművészet ügyét is.
Az előadás második részében a cirkusz, mint a társadalmi üzeneteket hordozni képes, közösségi érdekeket szolgáló művészeti ág került a fókuszba. Egyensúly, kitartás, bizalom, pontosság, egymásra figyelés, egymás elfogadása -, olyan társadalmi üzenetek, amelyek közvetítésére leginkább a cirkuszművészet képes. Az oktatásban a cirkuszi előadásokhoz kapcsolódó rendkívüli fizika, matematika és a biológia órák bevezetésének rendszere – amelyben kísérleti jellege ellenére élen jár a budapesti Fővárosi Nagycirkusz – nagy érdeklődést váltott ki a konferencia résztvevőinél.
Külön figyelmet kapott a cirkuszi háttérszakmák képzésének problematikája is. A Baross Imre Artistaképző Intézetben idén indult cirkuszi fény – hang technikus, porond – és kupolamester képzéshez hasonlót csak kevés helyen találni a világban. Nem csoda tehát, hogy a konferencia nemzetközi résztvevői nagy érdeklődéssel fordultak Fekete Péter cirkuszigazgató szakmai elemzései felé.
Lantai József