SZÍNHÁZI AJÁNLÓ – HAJMERESZTŐ! — interaktív krimi a Centrál Színházban
3 perc olvasásIlyen még nem volt: interaktív krimi! Puskás Tamás találta ki, hogy a nézőkre bízza a megfejtést, miután megnézték az alaphelyzetet egy fodrászüzletben. Adott hozzá néhány nagyszerű színészt: Borbás Gabit, Pálfi Katát, Simon Kornélt, Rada Bálintot, Vári-Kovács Pétert, Janicsek Pétert meg a díszlet- és jelmeztervező Pallós Nellit.
A szerző, Paul Pörtner (1925-1984), német író, drámaíró, műfordító és szerkesztő volt. Wuppertalból indult, majd a kölni egyetemen szerzett diplomát német és francia szakon. 1958-tól sorra jelentek meg drámái. 1976-ban lett a hamburgi Norddeutsche Rundfunk rádiójátékainak igazgatója. Műveiben többnyire a vesztes kisembert ábrázolta. A II. világháborúban súlyosan megsérült. Utána lett az avantgárd német színház képviselője. A Scherenschnitt (Morcsányi Géza fordításában: Hajmeresztő) című darabjával megteremtette az interaktív színházat is, hiszen a nézők a második részben beleszólhatnak a különös gyilkosság nyomozásába attól függően, ki mit figyelt meg a színészek viselkedésében. Pörtner, bár német szerző, Amerikában csak Agatha Christie darabjait játsszák az övénél gyakrabban. Összesen 17 színművet és 20 rádiójátékot írt.
Térjünk vissza a jelen darabhoz! A washingtoni fodrászüzlet szokásos hétköznapját kezdi, érkeznek a vendégek: az elegáns régiségkereskedő, a még elegánsabb Mrs. Schubert, a szenátor felesége és Simon Kornél (az álruhás detektív). A lila hajú fodrászlány hajat mos, berakja a hölgyvendég frizuráját, és beülteti a búra alá. A nem is enyhén transzvesztita fodrászfiú (remekül alakítja Rada Bálint) egy ismeretlen szakállas urat kezd borotválni, amikor felhangzik a házban lakó neves zongoraművésznő játéka. A fiú dühöngeni kezd, a borotvával véletlenül (?) megvágja a páciense arcát, aki erre azt mondja, inkább tovább növeszti a szakállát. A fiú „büdös kurvának” nevezi a zongoristát, a partvissal felkopog neki. A várakozó régiségkereskedő először kimegy a toalettre, majd újra kimegy a bejárati ajtón, mert elfelejtett elég pénzt tenni a parkoló automatába. Közben a szenátornét keresik telefonon, de letagadtatja magát. Amikor egyedül marad az üzletben, ellopja a parfümöt, és gyors telefont bonyolít le valakivel, akinél kellemes délutánt töltött. Visszaül a búra alá. A fodrászlány valami csillogó tárgyat dob a papírkosárba, azzal kimegy, hogy a szemétbe hajítsa. Eközben beállít a rendőrség, ugyanis valami ollóval megölték a zongoraművésznőt. Elkezdődik a nyomozás. A gyilkos kizárólag az üzletben keresendő. Persze mindenki hazudik egy kicsit vagy nagyot, bőven akad alibije, mégis egyenként és összességében gyanúsak. A rendőrség is gyanús, mert már egész nap figyelte a házat. Kiderül, hogy a fodrászlány örököl mindent a zongoraművésznő után, de hidegvérrel tagad. A régiségkereskedő a művésznő Steinway zongoráját akarta megvenni. Miért? A fodrászfiú megtudta, hogy csak a művésznő CD-jét hallhatta egész nap.
Ez az első rész, a másodikban a nézők tippelhetnek, ki volt a gyilkos. Így a darab estéről-estére változatos módon érhet véget – a törzsvendégek számára. Igen ügyes ötlet az írótól és a rendezőtől egyaránt.
A következő előadások a Centrál Színházban: premier október 20-án, majd 22-én, 25-én 19 órakor, aztán november 4-én és 11-én 15 órakor, november 16-án és 18-án ismét 19 órakor.
DOBI ILDIKÓ