
0Ft-ért-8-ajándék-TEMU-KAMU-és átverés
Az ember elsőre tényleg csak pislog, amikor meglátja a Temu hirdetését: „8 ajándék 0 Ft-ért”. Ingyen cuccok, hasznos termékek, szállítással együtt – ki ne kapna rá? Mi is belefutottunk. Először megörültünk, kosárba pakoltunk, aztán jött a fekete leves: a „0 Ft” valójában nem is 0 Ft. És nemcsak bosszantó, hanem jogilag is problémás lehet. Ülsz a géped előtt, vagy kezedben a mobilod és a TEMU értesitésben tájékoztat, hogy ajánlatod érkezik. Hurrá gondolod, biztos van valami új és már is nyitod a TEMU-t. Egy színes kép, kedves ajánlatnak tűnő gesztus, végül is elköltöttél már egy csomó kis hasznos termékre kisebb-nagyobb összeget: talán pont ezt jutalmazzák sejlik fel benned. Ránézel és tényleg: 8 ajándék most, csak neked és minden ingyen. Azt választhatsz amit szeretnél és mivel a születésnapod közeled, úgyé rzed a TEMU milyen nagyvonalú, biztos meglepnek. Aztán a többi már nem lesz ilyen vidám és kétségeid ahogy haladsz előre, egyre erősebbek lesznek, hogy most te lehetsz az a balek akit rávesznek újabb rendelésre, lehúznak, behúznak és becsapnak sajnos.
Az első öröm: tele a kosár „ingyen” cuccal
Az akció úgy indul, mint egy álom. A Temu azt mondja: válassz ki 8 terméket, és ajándékba megkapod. A felületen tényleg minden 0 Ft-tal szerepel. Az ember nyugodtan hátradől: „ha ingyen adják, miért ne?” Itt viszont elkezdődik a trükk. A képeket végignézve egyértelmű, hogy a Temu promóció direkt úgy van felépítve, hogy a vásárlási kötelezettséget lebegtesse, de ne írja ki egyértelműen előre.

Miért problémás ez a TEMU átverés formáció a 0Ft-os ajándék látszatával?
Nincs előre meghatározott vásárlási összeg: látod a képet és mit látsz? 0Ft-ért.
– Amikor kiválasztod az ajándékokat, sehol nem jelenik meg világosan: „X forintért kell vásárolnod, hogy megkapd őket.”
– Ehelyett homályos szabályzat van, amiben annyi áll: „csillagokat kell gyűjteni, minden vásárlás után jár valamennyi, a pontos összeg a promóciós oldalon látható.”
– Csakhogy a képeken jól látszik: a promóciós oldal sem ad egyértelmű számot! Ez olyan, mintha egy bolt azt mondaná: „vegyél nálunk valamit, majd meglátjuk, jár-e ajándék.”
Folyamatos lebegtetés a TEMU részéről
– Hol azt írja, hogy „már csak 1,4% hiányzik”, hol azt, hogy „törd fel a tojást, minimum rendelési érték 4800 Ft.”
– Ez azt a pszichológiai hatást váltja ki, hogy a vásárló mindig azt érzi: „na, most már tényleg csak egy kicsi hiányzik”, és újra költ.

Tisztességtelen a TEMU reklámja mert…
– Ha eleve kiírnák: „összesen kb. 80.000 Ft vásárlás kell a 8 ajándékhoz”, akkor tudnál mérlegelni.
– Így viszont soha nem tudod, mikor érsz a végére. Ez az információ-visszatartás a megtévesztés egyik legtipikusabb formája.
Jogilag miért aggályos a TEMU hitegetős 0Ft-os ajánlata?
Ez a „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” kategóriája, mert a vásárlói döntést úgy befolyásolják, hogy fontos információkat visszatartanak.
Az EU és a magyar jog (Fttv. – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény) egyértelmű: ha a kereskedő elhallgatja a lényeges feltételeket, az megtévesztő reklámnak minősül.
A rejtett mechanizmus: csillaggyűjtés
A valóságban nem kapsz semmit csak úgy. Az ajándékhoz „csillagokat kell gyűjteni”. Ez pontgyűjtés, amihez vásárlásokat kell teljesítened. Minden rendelés után jár valamennyi csillag. Az ajándékokhoz meghatározott mennyiség kell. A drágább ajándék több csillagot igényel. Papíron szép, de a gyakorlatban egy végtelen futópad: mindig „még egy kicsi hiányzik”. Ez tipikus pszichológiai manipuláció.

A fekete leves: csak a legolcsóbb ajándék jár pedig már kifizettél 17.000 Ft-ot mert úgy gondoltad vásárolsz is.
A vásárlások után azt látod, hogy a rendszer csak a legolcsóbb ajándékokat írja jóvá. A többinél mindig lebegtetik: „már csak 1,4% hiányzik” vagy „még 4800 Ft rendelés kell”.
És mire összeadod, rájössz: a végén nemhogy ingyen ajándékot kaptál, hanem komoly összeget költöttél el a Temunál, miközben az „ajándék” valójában fizetett csapda volt.
A tisztességtelen rész: nincs előre pontos feltétel és a leírás sem tartalmaz ilyet
Amikor elérsz a szabályokig és nem vagy rest kifotózni mindent.

Ez a legnagyobb probléma: Sehol nincs előre kiírva, mennyit kell vásárolnod összesen, hogy valóban megszerezd a 8 ajándékot. Ha tudnád, hogy például 80.000 Ft vásárlás szükséges, dönthetnél róla. Ehelyett a rendszer folyamatosan lebegteti, apránként húz be újabb és újabb vásárlásokra. Ez az információ-visszatartás teszi tisztességtelenné a gyakorlatot.
Most akkor átver a TEMU vagy nem ver át? Sajnos: ÁTVER A TEMU!
Elolvasva a teljes szabályt, van e olyan adat amiből tisztességesen, döntés hoztatalra alkalmas adathoz jut a vásárló amiből kiderül, hogy az ajándék valóban jár, vagy végig hitegetve és átverve van?
Átnézve a teljes szabályzatot: nincs olyan adat vagy előre rögzített, egyértelmű feltétel, ami alapján egy vásárló tisztességesen, előre meg tudná ítélni, hogy az ajándékok valóban járnak-e, és mennyi vásárlás szükséges hozzájuk.
Miért nem döntésre alkalmas a szabályzat?
Lebegtetés, nem konkrét számok
A szabályzat végig „csillaggyűjtésről” beszél, de nem tartalmaz fix összegeket, amikből egyértelműen látnád: mennyi vásárlás kell ahhoz, hogy az összes ajándékot megszerezd.
Például: nem írja ki, hogy „az ajándékcsomag értékének megszerzéséhez legalább X Ft vásárlás szükséges”. Ehelyett minden rendelés után változó, utólag látható „csillag-visszatérítés” jelenik meg.
Kibúvók sora
A Temu bármikor megtagadhatja az ajándék kiadását készlethiányra, árváltozásra, szabályszegésre hivatkozva. Ez azt jelenti, hogy akkor sincs garanciád, ha minden feltételt teljesítesz.
Folyamatos pszichológiai trükkök
„Már csak 1,4% hiányzik” típusú üzenetekkel tolnak előre, de mindig újabb költés kell. Ez soha nem engedi, hogy előre lásd a teljes képet, csak mindig „még egy kicsi” hiányzik.
Döntési helyzet hiánya
Egy tisztességes akció úgy működik, hogy a vásárló előre tudja: „ha X forintért vásárolok, megkapom a Y ajándékot.” Itt viszont ezt a lehetőséget elvették. A vásárló soha nem tudja pontosan, mikor éri el a célt.
Panaszt tettünk, kivizsgálják
A teljes folyamatot részletesen elemezve elmondható, hogy a TEMU átver és kihasznál ebben a hirdetésében.
A szabályzatból nem derül ki előre, biztosan jár-e az ajándék, és hogy mennyi vásárlás szükséges hozzá. A vásárló végig hitegetve van, nem pedig korrekt, átlátható feltételek mellett döntést hozva. Ezért nevezhető a gyakorlat a fogyasztóvédelmi jog szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak: lényeges információkat hallgatnak el, amik nélkül nem lehet megalapozott vásárlói döntést hozni.
Végül a folyamat részeként, előbb CHAT-boton keresztül majd élő ügyfélszolgálaton át panaszt tettünk és várjuk a panasz, humán személy általi kivizsgálását és lezárását. A panaszunkban megjelöltük számukra humán személyként, hogy ezt a tisztességtelen folyamatot meg fogjuk jeleníteni az EuroAstra.hu hasábjain, hogy más emberek is tanuljanak ebből a TEMU trükkből és kerüljék el az ilyen és hasonló eseteket.
Várjuk a HUMÁN személy, nevén nevezve Elise White /Fehér Erzsébet magyarul/ manager válaszát aki igen gyors magyar válaszában kedvesen, nyugalomra intett.
Reméljük az ügyben nyiottt kifogásunk után is, haonlóan nyugodtak leszünk, mert előbb visszautalják a nekik befizetett összeget, majd pedig elküldik azt a 8 ajándékot, hogy a végén ne vetüljön rájuk a tisztességtelenség árnyéka. Aztán pedig, befejezik az ilyen és hasonló, tömeges fogyasztói átverős hirdetések használatát. Bár erre eddig sem sok esély volt, de a remény hal meg utoljára -ahogy szokták mondani…