2025.október.01. szerda.
esos-uton-vezetes-euroastra-hu-picture-by-gemini
Esik, csúszik, esik balesetveszély -valahogy így kezdhetnénk bele abban a posztba vagy cikkbe amit helyettünk most megírt a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) és örömmel tesszük közre szakmai ajánlásukat, sajtóközleményüket. Előzzük meg a baleseteket, vigyázzunk magunkra, vigyázzunk egymásra!

Az őszi esőzések nemcsak kellemetlenné, hanem veszélyessé is teszik a közlekedést. Nedves úton akár kétszer nagyobb az esélye a baleseteknek, mint száraz aszfalton – ilyenkor minden apró figyelmetlenség súlyos következményekkel járhat.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakértőinek segítségével összegyűjtöttek 10 hasznos tippet, amelyekkel jelentősen csökkenthető a kockázat: hogyan vezessünk aquaplaning esetén, miért fontos az irányjelző esőben is, mire figyeljünk az abroncsok állapotánál, és miért lehet életmentő egy jól működő ablaktörlő.

Biztonságos vezetés esőben és nedves utakon: 10 tipp

Amikor elered az eső, az utak hirtelen sokkal veszélyesebbé válnak. A fékút megnő, a látási viszonyok romlanak, és az aquaplaning jelenség– vagyis, amikor az autó gumiabroncsai elvesztik a kapcsolatot az úttal – is bármikor bekövetkezhet. A statisztikák szerint ilyenkor kétszer akkora az esélye a balesetnek, mint száraz aszfalton. A HTA szakértői tíz olyan tanácsot gyűjtöttek össze, amelyekkel sokat tehetünk a biztonságunkért, ha esőben vagy nedves úton kell vezetnünk.

1. A technika segít, de nem helyettesít

A mai autók tele vannak biztonsági rendszerekkel – blokkolásgátlóval (ABS), stabilitás- és kipörgésgátlóval (ESP, ASR), fékasszisztenssel. Ezek valóban sokat segítenek, de nem csodafegyverek. A fizika törvényeit nem írják felül, ezért mindig a körülményekhez igazodó, óvatos vezetés az első számú biztonsági tényező. Kereszteződésben vegyük fel a szemkontaktust, elsőbbségünk csak akkor van, ha meg is adják!

2. Nyugalom, egyenletes vezetés

A kapkodás és a hirtelen manőverek száraz úton sem szerencsések, de esőben kifejezetten veszélyesek. A nedves útburkolat miatt hosszabb fékútra van szükség, így a többiek sokszor nem tudnak időben reagálni egy hirtelen fékezésre vagy sávváltásra. Ezért érdemes előrelátóan, nyugodt mozdulatokkal közlekedni – és mindig használni az irányjelzőt.

3. Lassítsunk – tényleg számít!

Az eső miatt csökken a tapadás, ezért a fékút akár többszörösére is nőhet. A reakcióidő is számít: átlagosan 1 másodperc telik el, amíg vészhelyzetben a fékre lépünk. Ez 50 km/h-nál 15 méter plusz távot jelent – ami akár élet-halál kérdése lehet. Autópályán pedig esőben különösen ajánlott lassítani. Nem véletlen, hogy több országban (pl. Franciaországban, Németországban) esőben hivatalosan is alacsonyabb a megengedett sebesség.

4. Figyeljük előre az utat

Az előrelátás kulcsfontosságú. Nézzük meg, hol gyűlik meg a víz az úton: tócsákban, átfolyásokban, kátyúkban. Ezeknél különösen nagy az aquaplaning veszélye, főleg kanyarban. Ha előre látjuk a veszélyt, több időnk lesz elkerülni vagy lassítani.

5. Látni és látszani

Esőben mindig legyen bekapcsolva a tompított fényszóró – így mi is jobban látszunk, és mások is könnyebben észrevesznek. A ködlámpát viszont csak indokolt esetben használjuk: a túl erős fény feleslegesen zavarhatja a mögötted haladót, és növelheti a balesetveszélyt.

6. Növeljük a követési távolságot

Nedves úton a megszokottnál is nagyobb hely kell a biztonságos megálláshoz. Legalább három másodperc távolságot érdemes tartani az előttünk haladótól – így van időd reagálni, ha a másik hirtelen fékez.

7. Mit tegyünk, ha aquaplaning történik?

Az egyik legijesztőbb helyzet, amikor az autó „úszni” kezd a vízen. Ilyenkor a legfontosabb a higgadtság: Ne fékezzünk hirtelen, ne rántsuk el a kormányt, engedjük fel a gázt, és nyomjuk be a kuplungot. Tartsuk stabilan a kormányt, és várjuk meg, amíg a kerekek visszanyerik a tapadást.

8. Harc a párásodással

Esőben gyakran párásodnak az ablakok. A megoldás egyszerű: irányítsuk a szellőzést a szélvédőre és az oldalablakokra, és kapcsoljuk be a klímát. Pár másodperc alatt kitisztul a kilátás.

9. Jó ablaktörlő nélkül nincs biztonságos vezetés

Az ablaktörlők munkája ilyenkor létfontosságú. Ha csíkot hagynak, vagy már több mint egy éve használjuk őket, ideje cserélni. Az abroncs elöregedhet a hidegtől, a naptól vagy a sós légtől – és pont akkor hagyhat cserben, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.

10. Ellenőrizzük az abroncsok állapotát – ez az egyik legfontosabb biztonsági tényező

A gumiabroncsok állapota döntő szerepet játszik abban, mennyire biztonságos az autó nedves úton. Ha kopott, repedezett vagy rosszul felfújt gumival közlekedünk, hiába van ABS, ESP vagy bármilyen más modern asszisztensrendszer az autóban – nem fogják tudni ellátni a feladatukat.

Profilmélység: A törvény által előírt minimális érték 1,6 mm, de biztonsági szempontból már 3–4 mm alatt érdemes új szettet beszerezni. Minél kisebb a barázdák mélysége, annál kevesebb vizet tudnak elvezetni, így drasztikusan megnő az aquaplaning veszélye.

Abroncsnyomás: A nem megfelelő nyomás (túl alacsony vagy túl magas) instabillá teszi az autót, megnöveli a fékutat, és szélsőséges esetben az abroncs idő előtti sérüléséhez vagy durrdefekthez is vezethet. Érdemes legalább havonta egyszer, de inkább minden tankolásnál ellenőrizni a nyomást. A pontos értékek a kezelési kézikönyvben, a tanksapka belső oldalán vagy az ajtókereten (B-oszlopon) találhatók.

Egyenletes kopás: Ha az abroncsok nem egyformán kopnak, az futómű- vagy lengéscsillapító-problémára utalhat. Ez esőben különösen veszélyes, mert az autó irányíthatatlanná válhat.

Életkor: Még ha megfelelő is a profilmélység, az abroncsok anyaga idővel öregszik, keményedik, és elveszíti tapadási képességét. 10 év felett mindenképpen javasolt a csere, akkor is, ha első ránézésre megfelelőnek tűnik.

Pótkerék és defektjavító: Sokan megfeledkeznek róla, pedig vészhelyzetben kulcsfontosságú. Ellenőrizzük, hogy a pótkerék megfelelő állapotban és nyomással rendelkezik-e, vagy ha nincs, a defektjavító készlet használható-e. Egy szó, mint száz: a gumiabroncs az egyetlen tényleges kapcsolat az autó és az út között – egy tenyérnyi felület felel mindenért. Ezért a rendszeres ellenőrzés és időben történő csere nem csak ajánlott, hanem létfontosságú. Ha esik az eső, nem a rutin a legjobb barátunk, hanem az óvatosság és az előrelátás. Egy kis figyelemmel rengeteget tehetünk azért, hogy biztonságban érjünk célba – akár városban, akár autópályán közlekedünk.

További tippek és részletes tanácsok: HTA hírek

Jó utat, balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek!

HÁTTÉRINFORMÁCIÓ

a Magyar Gumiabroncs Szövetségről (HTA)

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével.

A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Magyarországon az iparág 5 vállalata tagja a Szövetségünknek – az Apollo, a Continental, a Hankook, a Michelin valamint a Pirelli – és képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel, közülük 3 cég hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt. 2024-ban 34,1 millió személy- és teherautó abroncsot gyártottak hazai üzemeikben. A hazai ágazatban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, közvetlenül mintegy 6800, közvetve pedig több mint 15 ezer fő.

A szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág a hazai GDP több mint 2%-át állítja elő. Az ágazat belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 529 milliárd forintot. Mindez már nemzetközi szinten is jelentős eredmény: Magyarország húsz év alatt a 35. helyről a 15. helyre jött fel a gumiabroncs-exportáló országok toplistáján.

A szövetség elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon. A HTA – a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett – segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással- és felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el. A szervezet általános célja, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjon át a lakosság számára, tájékoztassa az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hozzájáruljon egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi és szabályozási környezet kialakításához.

A HTA stratégiai törekvései elérésében több hazai szakmai szervezettel kötött megállapodást és működött együtt, időrendben: Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület (korábbi nevén: GRSP Magyarország Egyesület) és OBB (ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság), MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége), HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség) és a GÉMOSZ. A HTA megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely az európai gumiabroncs-ipar központi szövetsége, és irodája Brüsszelben található.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük