2025.november.14. péntek.
figyelj-euroastra-hu
Mi lenne, ha egy teljesen átlagos kedd délután azzal hívnának, hogy épp most próbálják leüríteni a bankszámládat? Károllyal pontosan ez történt. 90 percen múlt, hogy az élete munkája egyetlen telefonhívás miatt tűnjön el – és azon, hogy egy pillanatban felkapcsolt benne a „piros gomb”. Ez a cikk valódi, percről percre elmesélt történet egy hamis rendőrségi hívásról, egy „bankárnőnek” álcázott csalóról, és a mézes-mázos Revolut-trükkről. Megmutatjuk, hogyan építik fel a bizalmat, hogyan tartanak pánikban 90 percen át, és hol az a pont, ahol te is azonnal gyanút foghatnál. Ha végig olvasod, onnantól kezdve minden ismeretlen, „hivatalosnak tűnő” hívásnál bekapcsol benned a vészcsengő. Olvasd el, küldd tovább a szüleidnek, nagyszüleidnek, ismerőseidnek – mert a következő ilyen hívás akár neked vagy nekik szólhat.

ONLINE beszélgetésünk a GÉPKOCSIBAN, KONYHÁBAN : hallgasd meg és szerezz rutint a védekezésben!

YouTube player

Történetünk minden perce igaz: a hamis rendőrségi hívás majd hamis OTP hívás, a név, az esemény és a történtek, amelynek végén a következtetést vonja le mindenki. Tanulságos lesz a történetünk azt elmondhatom és aki végig figyel, annak a végén ott lesz a piros gomb örökre az elmélyében. A gomb ami felébreszti bennünk az óvatosságot és azt, hogy igyekezzünk nem áldozatává válni valamiféle online csalásnak vagy átverésnek.

A 90 perces csapda: Károly és a mézes-mázos hang – esete

Egy átlagos kedd délután volt. Károly épp a kávéját kevergette, amikor megcsörrent a telefonja. Ismeretlen szám.

Felvette.

ismeretlen hivo kamuwebshopok euroastra hu
Egy Kávézással Indult A Nap… (Illusztráció)

– Jó napot kívánok! Az X. Rendőrkapitányságról hívom. – A hang a vonal végén hivatalos volt, érzelemmentes, és éppen ezért volt hátborzongató. – Azért keressük, mert azt észleltük, hogy valaki az ön sérelmére kísérel meg éppen egy nagy összegű utalást végrehajtani a számlájáról.

Károly kezében megállt a kanál. A gyomra görcsbe rándult.

– Micsoda? De hát… hogy? – Egy kiberbűnözői csoportról van szó, uram. Már dolgozunk az ügyön, de a pénze közvetlen veszélyben van. Kérjük, maradjon a vonalban, és ne indítson semmilyen tranzakciót. A bankja hamarosan keresni fogja önt egy biztonsági protokoll miatt. Működjön velük együtt, a pénze múlik rajta!

A „rendőr” szinte válaszra sem várva bontotta a vonalat.

Károlyt kiverte a hideg veríték. Pánik. Az a fajta bénító félelem, ami elhomályosítja a józan észt. A pénzem! Az összes megtakarításom! Reszkető ujjakkal ellenőrizte a banki appját. Minden a helyén volt. Még.

A „rendőr” azt mondta, a bank keresni fogja.

És ekkor elkezdődött a pszichológiai kínzás. A várakozás.

ismeretlen hivo kamuwebshopok euroastra hu 2
A Várakozás Percei… (Illusztráció)

 

Teltek a percek. Öt perc. Tíz. Károly fel-alá járkált a szobában. Miért nem hívnak? Talán már késő? Talán már viszik a pénzt? A lakás csendje fülsiketítő volt. Minden egyes másodperc egy órának tűnt.

Aztán, pontosan fél órával a rendőrségi hívás után, a telefon újra megcsörrent.

Egy budapesti szám. Károly szíve a torkában dobogott.

– Jó napot, Károly úr? Az OTP Bank központi biztonsági osztályáról hívom. – A hang most egy hölgyé volt. Határozott, professzionális, mégis megnyugtató. Egy igazi „szakember” hangja. Károly szó szerint fellélegzett. Végre! A segítség!

– Igen, igen! Halló! Mondja, mit tegyek? Már halálra izgultam magam! – Megértem, Károly úr. Borzasztó, mik mennek manapság. Pontosan ezért hívom, hogy szakmai tanácsokkal lássam el. – kezdte a „bankárnő”, miközben mesterien építette a bizalmat. – Nagyon fontos, hogy mostantól óvatos legyen, ne adja ki az adatait senkinek…

A hölgy percekig magyarázott a biztonságról, óvatosságra intette Károlyt, pont mint egy valódi bankár. Pontosan azt mondta, amit egy halálra rémült ember hallani akart: „Mi itt vagyunk, mi védjük önt.”

És amikor érezte, hogy Károly bizalma megingathatatlan, lecsapott.

– Ahhoz, hogy a támadókat blokkolni tudjuk, és a pénzét egy védett, „technikai számlára” tudjuk menekíteni, szükségünk lesz a segítségére. Távolról kell segítenünk akár egy biztonsági szoftver telepítésében a telefonjára vagy másban. Én végigvezetem a lépéseken… -szólt a nő a telefonban Károlyhoz.

Ebben a pillanatban valami megakadt Károlyban. Távoli segítség? Ez már nem hangzott jól.

– Várjon! – vágott közbe Károly, miközben kétségbeesetten próbálta menteni a menthetőt, és átvenni az irányítást. – Nekem van egy jobb ötletem! Inkább gyorsan átteszem az összes pénzemet a Revolut számlámra! Ott biztonságban lesz, nem?

ismeretlen hivo kamuwebshopok euroastra hu 33
Banki Adatok Után Kutakodás- (Illusztráció)

És ekkor történt valami ami megváltoztatta Károly addigi aggodalmát egy mély kétségre

Az eddig professzionális, határozott „bankárnő” hangja hirtelen, egyetlen pillanat alatt megváltozott. Az álarc lecsúszott. A hang átváltott egy szinte már tolakodóan nyájas, mézes-mázos tónusra.

– Jaj, Károly úr, hát persze! Nagyszerű ötlet! – csicseregte a hang. – De ne csinálja egyedül, még hiba csúszik be! Tudok én abban is segíteni! Maradjon csak vonalban, én illetékes vagyok a Revolutban is, végigvezetem a lépéseken, hogy az is biztonságos legyen!

Mintha egy vödör jeges vizet öntöttek volna Károly nyakába. A pánik köde egyetlen másodperc alatt felszállt.

Várjunk… gondolta. Az OTP Bank központi biztonsági osztályának munkatársa… illetékes a Revolutban? Egy konkurens, külföldi szolgáltatónál? És ez a… ez a nyájas hang?

Ez volt a vörös riasztás. A hölgy túlságosan is akarta ezt. Bármit, csak hogy Károly kövesse az utasításait.

– Egy pillanat – mondta Károly, hangja most már higgadt és éles volt, miközben a laptopján megnyitotta az OTP hivatalos weboldalát. Az eddigi áldozatból vadász lett.

– Uram, sietnünk kell, a támadók… – sürgette a csaló, érezve, hogy kicsúszik a kezéből az irányítás.

– Csak egy másodperc. Itt van előttem az OTP divízióinak listája a bank hivatalos honlapján – gépelt Károly. – Kérem, mondja meg, pontosan melyik divízióhoz tartozik?

A vonal másik végén a mézes-mázos hang egy pillanatra megtorpant. – Ööö… a Kiberbiztonsági és Csalásmegelőzési Főosztály…

– Értem. – Károly szeme végigfutott a listán. Ilyen név nem szerepelt ott. A csapda bezárult. – Akkor még egy kérdés, hölgyem. Ha már ön egy vezető beosztású biztonsági szakember, aki még a Revoluthoz is ért. Ki a maga divíziójának a vezetője? Mondja meg a nevét.

Ez volt a mindent eldöntő kérdés. Egy teszt, amire nem volt forgatókönyv.

A vonalban fagyos csend állt be. A maszk teljesen lehullt. A segítőkész „bankárnő” eltűnt. Károly hallotta, ahogy a hölgy a vonal másik végén halkan, de dühödten sziszeg valamit, talán egy káromkodás is elhagyta a száját.

Aztán csak ennyi hallatszott:

Bep… bep… bep…

A vonal megszakadt.

Károly még percekig ült a néma telefont bámulva. A szíve hevesen vert, de már nem a félelemtől. Hanem attól, hogy felismerte: egyetlen rosszul feltett kérdésen múlt, hogy az élete munkája egyetlen telefonhívás miatt tűnjön el. Eltelt néhány óra, megnyugodott és úgy döntött, az ügy megér egy baráti beszélgetést a témát ismerő szakemberekkel.

Két telefonszáma is volt az elkövetőktől, de egyik sem BANK és Rendőrség volt 

Gyakorlatilag a Rendőrségi szám egy meglepetéstől megdöbbent magyar vállalkozó volt akinek a telefonszámát, meghamisították. konkrétan az Ő telefonszámát jelezték ki Károlynak, hogy felvegye a hívást. Károly meg az incidense után nem volt rest és felhívta a kijelzett számokat. Egyik sem az volt akinek mondta magát. A vállalkozó akinek a számát a Rendőrségnek .Rendőrnek nevezett személy használta, azt mondta Károlynak, hogy feljelentést tesz a Rendőrségen, hogy ne őt zaklassák más áldozatok, vagy akiket áldozattá akarnak tenni ezek a csalók.

Az egész végén egy picit megnyugodva, Károly fogta a telefont és tárcsázott…felhívta az Adhoc Support CIC egyik vezetőjét. Baráti beszélgetés volt…megegyeztek abban, hogy ebből a beszélgetésből cikk lesz az EuroAstrán, mindenki okulására…az a média meg aki nem hiszi, bátran hívhatja őt is, a szerkesztőségünk kiadhatja a telefonszámát.

A valóságba visszatérve és a Károly által elmondottakról szóló cikk megírása közben, számos adathoz jutottunk.

Kutattunk a módszer és kutattunk a Revolut érintettségét taglaló bűnelkövetési modellek között.

A „Revolutos” trükk: Egy ismert praktika?

Amit a felhasználói visszajelzésekben írtak (a nyájas hangnem és az illetékesség a Revolutban), az egy klasszikus pszichológiai fogás és egyben a csalók egyik leggyakoribb hibája.

A kétségbeesett kontroll-visszavétel: Amikor Károly felvetette a Revolutot, egy olyan megoldást javasolt, ami kivenné őt a csaló irányítása alól.
A csaló (a „bankárnő”) pánikba esett. Az egyetlen esélye az volt, hogy azonnal visszaszerzi a kontrollt.

A „mindenhez értek” csapda: Azért váltott nyájassá, hogy bizalmat keltsen („persze, drága uram, segítek”), és azonnal kiterjesztette a saját hatáskörét („én ahhoz is értek”). Ez a túlzott segítőkészség és a valóságtól elrugaszkodott állítás (egy OTP-s nem fog segíteni egy Revolut-tranzakcióban) a legnagyobb vörös zászló.

Precedens: Igen, ez egy rendkívül gyakori, internetes fórumokon és rendőrségi közleményekben is sokat emlegetett taktika. A csalók felkészülnek a „mi van, ha van Revolutja?” kérdésre.
A válaszuk mindig az, hogy „persze, az is veszélyben van, de abban is segítünk”, mert a céljuk nem a pénz védelme, hanem a pénz megszerzése, akár az OTP-s, akár a Revolut számláról.

#bankicslás #Revolut #OTP #rendőrségihívás #hamisbankihívás #onlinecsalás #bankibiztonság #telefonoscsalás #vigyázzunkapénzünkre #bankicsalásokMagyarországon

Hogyan történik minden? A valódi tájékoztatás

ismeretlen hivo kamuwebshopok euroastra hu 44
A Leírtak Alapján Képes Lehet/Sz Védekezni!

Mi a valódi történetünk konklúziója? 

A történet végén nem az a legfontosabb, hogy Károly „okosabb” volt a csalóknál, hanem az, hogy egy pillanatra megállt, és visszavette az irányítást. Ezen múlt minden.

Ha ebből csak egy dolgot magaddal viszel, legyen ez: soha ne engedd, hogy egy telefonhívás sürgetése irányítsa a döntéseidet.
Nincs olyan „azonnali”, „vészhelyzeti” banki vagy rendőrségi ügy, ami miatt ne férne bele az, hogy bontsd a vonalat, átgondold, visszahívod a hivatalos számot, kérsz időt, utánanézel.

A csalók abból élnek, hogy félsz, kapkodsz és bízni akarsz valakiben, aki „megmenti a pénzed”. A valóságban az ment meg, ha kérdezel, kételkedsz és mersz letenni.

Ha most úgy érzed, „engem úgysem tudnának átverni” – tedd el ezt a cikket, és mutasd meg annak, akit féltesz: szüleidnek, nagyszüleidnek, ismerősödnek.

Lehet, hogy nem a te számládon, hanem az övékén múlik majd, hogy egyszer időben felvillan-e az a bizonyos piros gomb a fejükben.

…ÉS VÉGÜL, HA NEM HALLGATTAD VOLNA MEG AZ ELEJÉN, ITT A VIDEÓNK:HALLGASD MEG MOST!

YouTube player

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük