2025.november.17. hétfő.
Hátsó Pad

Hátrányos helyzetű roma gyermekek nehézségeire hívja fel a figyelmet a Bagázs kezdeményezése

A Bagázsban hosszú távú, komplex programokat dolgozunk ki és valósítunk meg romatelepen élő gyerekekkel és felnőttekkel, hogy esélyük legyen céljaik elérésére. Azért küzdünk, hogy az itt azonosított rendszerszintű problémákat minél többen megismerjék, és közösen fel tudjunk lépni azok ellen. 2011 óta dolgozunk szegregátumban élő roma emberekkel, óvodás kortól egészen a felnőttekig minden korosztálynak kínálunk egyéni és csoportos, személyes és online programokat, célunk a képessé tevés, a társadalmi inklúzió elérése. 

„Ha beülsz a hátsó padba és csendben maradsz, akkor átmehetsz kettessel”

Hátrányos helyzetű roma gyerekek nehézségeire hívja fel a figyelmet a Bagázs kezdeményezése

„Ha beülsz a hátsó padba és csendben maradsz, akkor átmehetsz kettessel” – mondta általános iskolai tanára az akkor még Bag romatelepén élő fiatal lánynak. A mondat egy összetett jelenséget szemléltet, amely mögött mélyen gyökerező gazdasági és szociális problémák húzódnak. A roma gyerekek korai iskolai lemorzsolódása jelenleg is problémája az oktatási rendszernek és a magyar társadalomnak – erre a jelenségre hívja fel a figyelmet a Bagázs “Hátsó padban” elnevezésű kampánya.

A hátsó pad, mint szimbólum a roma gyerekek elszigetelését és elszigetelődését jelképezi: általában ide ültetik a problémásnak címkézett tanulókat. Az egyik legnagyobb akadály, hogy a szegregátumban élő gyerekek a többségi társadalomtól eltérő, ingerszegény szociokulturális környezetből kerülnek az iskolákba, az oktatási rendszer pedig gyakran nem képes erre a helyzetre megfelelő eszközökkel reagálni. A Bagázs átfogó kampányának része a “Nálunk, a telepen” podcast, ahol cigánytelepen élők számolnak be iskolai tapasztalataikról, betekintést adnak a telepi élet mindennapjaiba.

Lemorzsolódás és munkanélküliség

A KSH adatai szerint a 18–24 éves roma fiatalok 59%-a korai iskolaelhagyó volt 2023-ban, tehát 16 éves kora előtt elhagyta az oktatási rendszert. A nem roma fiatalok esetében ez az arány mindössze 9,3 százalék volt az említett időszakban.

A korai iskolaelhagyás pedig potenciálisan munkanélküliséghez vezet: szintén a KSH adatai alapján az alapfokú végzettséggel rendelkezőknek kevesebb, mint a fele, mindössze 40,1%-a foglalkoztatott. A középfokú végzettséget megszerzőknek már jelentősen könnyebb elhelyezkedniük a munkaerőpiacon, esetükben ez az arány 78,6%.

Fontos a korai megelőzés és felkészítés

Kassai Réka pszichológus, a Bagázs szakmai vezetője szerint iskolakezdéskor már túl késő elkezdeni a felzárkóztatást. „A korai fejlesztés, a prevenció elengedhetetlen a hátrányos helyzetű gyerekek esetében. Ha egy gyerek romatelepen nő fel szegregált, ingerszegény környezetben és iskolás korba lép, megfelelő előzetes felkészítés híján szinte borítékolható, hogy lemaradásai lesznek. Erre a jelenségre pedig az oktatási rendszernek nincs válasza. A gyakori sikertelenség miatt pedig az érintett gyerekekben is kialakulhat az iskola iránti ellenszenv – ez pedig egy ördögi körré válhat” – fogalmaz.

A hátrány akár egészen apró tényezőkben is megtalálható: a gazdasági és társadalmi elszigeteltség mellett olyan egyszerű dolgok hiányában, mint a tanszerek vagy akár a megfelelő ruházat. Külön nehézséget okoz, hogy a telepen élő gyerekeknek – különösen a lányoknak – előfordul, hogy már egészen fiatalon segíteniük kell a házimunkában vagy épp a gyereknevelésben, így a tanulás és az iskola státusza is egészen más ezekben a családokban, mint a többségi társadalomba tartozók esetében.

„A hátrányos helyzetű gyerekeknek gyakran lenne szükségük segítségre az iskolában nemcsak a tanulás, hanem az érzelemszabályozás, szociális készségek, együttműködés területén is, amelyhez szükséges egyéni figyelmet és differenciált fejlesztést gyakran nincs lehetőség biztosítani számukra. Ennek oka sok esetben a tanterv rugalmatlansága és a szakemberek kapacitásaik végessége. A magyar iskolarendszer sajátosságai miatt az is jellemző, hogy állami intézményekben (például az egyháziakkal szemben) gyakran kialakul az a helyzet, hogy magasabb a hátrányos helyzetből érkező gyerekek aránya, ami a pedagógusoknak a megnövekedett figyelemigény miatt fokozott terhelést jelent – esetükben akár a kiégés fokozott kockázata is fennáll” – tette hozzá a szakértő.

Bagazs hatso pad 1
Hátrányos Helyzetű Roma Gyermekek Nehézségeire Hívja Fel A Figyelmet A Bagázs Kezdeményezése – A Hátsó Pad

A hátsó pad

A Hátsó pad egy több szinten ható társadalmi érzékenyítő kampány, amely a roma gyerekek oktatási esélyegyenlőtlenségére hívja fel a figyelmet. Jelenleg Magyarországon a roma gyermekek oktatási esélyei jelentősen elmaradnak a nem roma társaikétól, ennek a hátterében pedig a szegregált romatelepek sajátosságai állnak, nem pedig a gyerekek szellemi képességei. Az átfogó kampányban a 8 részes podcastsorozat mellett mini eseményekkel és installációval is készül a civil szervezet. A hátsó pad installáció a XIII. kerületi Ruttkai Éva parkban található, ahol bárki a padra vagy füzetbe firkálhatja iskolai emlékeit. A kihelyezett padnál nyilvános és ingyenes eseményeket is szerveznek.

A roma gyermekek oktatási esélyei jelentősen elmaradnak a nem roma társaikétól, ennek a hátterében pedig a szegregált romatelepek sajátosságai állnak.

Kassai Réka pszichológus szerint iskolakezdéskor már túl késő elkezdeni a felzárkóztatást, ennek megelőzésében fontos lehet, hogy felhívják a társadalom figyelmét az iskolai lemorzsolódás jelenségére. Ezt célozza meg a Bagázs „Hátsó padban” elnevezésű kampánya is, ahol a következő időszakban a Ruttkai Éva parkban kiállított padnál zajlanak a témával kapcsolatos érzékenyítő programok.

Hátrányos helyzetű roma gyermekek nehézségeire hívja fel a figyelmet a Bagázs kezdeményezése
A következő jótékonysági koncertet Leskovics Gábor “Lecsó” adja a mai nap, a Kiscsillag és a Pál Utcai Fiúk zenekarok alapítója.

Magyarországon nagyjából 1600 cigánytelep található, a Bagázs ezek közül Bagon és Dányban, szakemberek bevonásával és önkéntes mentorok segítségével tart komplex programokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük