440 km összefüggő kerékpáros útvonal várja a bicikliseket az EuroVelo 6 magyarországi szakaszának kitáblázása után
4 perc olvasásAz Atlanti Óceán és a Fekete-tenger közötti, a franciaországi Nantes és a romániai Constanta városát összekötő, összesen 4448 km-es, európai kerékpáros turisztikai vándorút, azaz 6-os számú EuroVelo (EV) magyarországi szakaszának kitáblázását kezdi meg Budapesten 2008. május 11-én Bodor Ádám a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kerékpáros ügyekért felelős miniszteri megbízottja európai parlamenti képviselőkkel együtt
Az Atlanti Óceán és a Fekete-tenger közötti, a franciaországi Nantes és a romániai Constanta városát összekötő, összesen 4448 km-es, európai kerékpáros turisztikai vándorút, azaz 6-os számú EuroVelo (EV) magyarországi szakaszának kitáblázását kezdi meg Budapesten 2008. május 11-én Bodor Ádám a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kerékpáros ügyekért felelős miniszteri megbízottja európai parlamenti képviselőkkel együtt
. A nyomvonal kitáblázása 2008 júliusára készül el, s ezzel összefüggő kerékpárút várja majd a bicikliseket Rajkától Hercegszántóig. Az EV6 kitáblázásakor 440 km kerékpárúton és kerékpározható kisforgalmú közúton kerülnek kihelyezésre az Európai Kerékpáros Szövetség által javasolt jelzések és információs táblák a biztonságos és kellemes kerékpározás érdekében. Az EV6-ot követően az EV11-es kerékpárút kitáblázásra várhatóan 2009-ben kerül sor. A létrejövő kitáblázási rendszer karbantartását, az útvonal promócióját, a kerékpáros civil szervezetek konzorciuma a „Kerékpáros Magyarország Szövetség" látja majd el.
Az EuroVelo (http://www.eurovelo.org/) egy az Európai Kerékpáros Szövetség (http://www.ecf.com/) által javasolt és az Európai Bizottság által elfogadott terv az Európát átszelő kerékpáros útvonalhálózat kialakítására.
Magyarországon két EuroVelo útvonal halad át: az EuroVelo 6 a Duna mentén, az EuroVelo 11 pedig a Tisza mentén kerül kijelölésre, illetve kiépítésre. A kerékpáros utak fejlesztésére a hazai költségvetésből évi 2 milliárd forint áll rendelkezésre. Az EuroVelo útvonalak hiányzó szakaszainak megépítésére a jövőben ebből a forrásból – a 2007-es évhez hasonlóan – átlagosan évi 1 milliárd forint kerül felhasználásra.
Az EV6-os és EV 11-es útvonal térképei a következő oldalról tölthetők le: http://www.3k.gov.hu/pages/index.jsf?p=2&id=2812.
Az EuroVelo hazánkon áthaladó nyomvonalai mentén, a Kerékpáros Magyarország Program keretében 2006-2007-ben 66,4 km önálló, 3 m széles, az európai sztenderdeknek is megfelelő kerékpárút építése kapott támogatást.
Támogatott építési projektek
Pályázó |
Pályázat tárgya (megnevezés) |
Megye |
Hossz (fm) |
Pályázat |
Alsó-Tisza-Vidéki KÖVIZIG |
Csongrád – Mindszent között 4 szakasz, EV nyomvonal |
Csongrád |
8 597 |
2007/I. É |
Budaörs Kistérségi Többcélú Társulás |
Érd – Százhalombatta közötti kerékpárút |
Pest |
5 527 |
2006/I. É |
Budapest Főváros |
Újpesti vasúti híd – Megyeri csárda között |
Budapest |
3 332 |
2007/II. É |
Budapest Főváros |
Szilas-patak – Székesdűlő közötti kp.út a Váci út mellett |
Budapest |
2 022 |
2006/I. É |
Budapest XXIII. ker. Soroksár |
Soroksári EV kp.út II-III. üteme (Felső Duna sor, Szigetdűlő középső útja, Meddőhányó utca, Vízisport utca) |
Budapest |
4 471 |
2007/II. É |
Dunabogdány |
Külterületi EV nyomvonal építése |
Pest |
4 938 |
2007/I. É |
Dunavecse Szalkszentmárton |
Dunavecse – Szalkszentmárton között |
Bács |
4 600 |
2007/II. É |
Észak-magyarországi KÖVIZIG |
Ároktő – Tiszacsege között (Tisza jobb parti töltés) |
BAZ |
10 617 |
2007/II. É |
Észak-magyarországi KÖVIZIG |
Tisza jobb parti árvízvédelmi töltésen 35+090 -59+700 tkm között, /Tiszatarján – Hejőkürt között/ |
BAZ |
8 290 |
2006/II. É |
Mikóháza |
Mikóháza – Sátoraljaújhely közötti kerékpárút |
BAZ |
5 700 |
2006/II. É |
Nyergesújfalu |
Nyergesújfalu – Tát között |
Komárom |
4 298 |
2007/I. É |
Sátoraljaújhely |
Kazinczy Ferenc utcai kerékpárút |
BAZ |
922 |
2007/II. É |
Sátoraljaújhely |
Sátoraljaújhely – Sárospatak közötti kerékpárút IV., befejező üteme |
BAZ |
3 136 |
2006/I. É |
Összesen: 46 db |
66 450 |
Ezen szakaszok közül több már átadásra is került, de valamennyi építési beruházás befejeződik 2008 végéig.
2008. július 15-től lesz elérhető az a térinformatikai rendszerre (GIS) épülő kerékpáros útvonaltervező és kerékpárút nyilvántartó program, amely elsőként fogja tartalmazni a két EV útvonalra és környezetére, illetve az ország egész területének kisforgalmú közútjaira vonatkozó adatokat.