A szociális kártya – a bankkártya rendszer része lehet
5 perc olvasás
Az OptiSoft Szociális Segélyezés Elektronikus Elszámoló Központjának tevékenységét ismertette 2009.november 13-án ifj. Semerédy Péter vezérigazgató. A cégvezető elmondta, „szociális kártya" néven kínált informatikai rendszerük bankkártya-technológián alapszik.(Az alapötlet az USA-ból származik.)
Az OptiSoft Szociális Segélyezés Elektronikus Elszámoló Központjának tevékenységét ismertette 2009.november 13-án ifj. Semerédy Péter vezérigazgató. A cégvezető elmondta, „szociális kártya" néven kínált informatikai rendszerük bankkártya-technológián alapszik.(Az alapötlet az USA-ból származik.)
Megoldásukkal azokat az önkormányzatokat célozzák, amelyeknél valamilyen segélyezés történik, s a segélyeket jelenleg részben vagy egészben készpénzben fizetik a jogosultaknak magánál az önkormányzatnál, vagy postai úton, vagy banki átutalás formájában.
Az elektronikus kártyára való áttéréssel elérhető előnyök:
-Elfogadóhelyekkel (üzletekkel, szolgáltatókkal) való megállapodás révén az önkormányzat az általa nyújtott segélyeket úgy tudja természetben nyújtani, hogy nem terméket ad át.
-A segélyek ahhoz a segélyezetthez jutnak el, akinek szánta az önkormányzat; a kártya névre szól és elfogadására a bankkártya-elfogadás szabályai érvényesek.
-Az önkormányzatnál jelentős forrás-megtakarításra kerülhet sor, mert megtakaríthatók
a pénzkifizetés postai költségei,
a pénzszállítás költségei,
az őrzés költségei,
a helyi (önkormányzati) kifizetés adminisztrációs költségei.
A kártyával tehát elsősorban azok a támogatások válthatók ki, melyek felhasználása során a támogatott kapcsolatba kerül valamilyen üzlettel, vagy közüzemi szolgáltatóval.
Minta-alkalmazások a kiváltható folyósítások köréből:
-átmeneti segély,
-lakásfenntartási támogatás,
-lakbértámogatás,
-ápolási díj,
-egyéb rendszeres segélyek,
-ösztöndíj támogatás,
-időskorúak járadék támogatása,
-rendszeres szociális egély,
-rendszeres gyermekvédelmi támogatás.
Az egyes alkalmazásokra egyedi kártya készülhet, az egyes kártyákon szereplő elnevezésekből adódik, hogy milyen termékek vásárlására lehet felhasználni őket. Alapesetben nem tartalmazzák az un. PIN számot, ha az önkormányzat másként dönt, akkor azzal is el lehet látni a kártyákat.
A rendszer működési elve:
Az elektronikus utalványokhoz azokat az elterjedt banki terminálokat (POS) használják, melyeket az üzletekben már telepítettek, vagy az önkormányzat igénye alapján az elszámoló központ (Optisoft Nyrt.) telepít.
Az alkalmazásra kerülő informatikai rendszer biztosítja, hogy az adott utalvány csak az előre meghatározott helyeken legyen felhasználható. Az utalványok mögött nem áll bankszámla a támogatottak számára, így nem is tudnak róla bankautomatából pénzt felvenni, s vásárolni is csak azokban az üzletekben lehet, ahol az üzlet un. elfogadói szerződést köt az Optisoft Nyrt.-vel. Ezeket a szerződéseket az adott Önkormányzat igénye alapján az elszámoló központ azonnal megköti.
Az elszámoló központ feladata, hogy a kártyák elfogadtatása során garantálja az önkormányzat által hozott rendeletek betartását a kártyahasználatban.
A kártyákon szereplő képek az önkormányzat igénye szerint választhatók, feltüntethető a helység címere, a későbbiekben a felhasználó nevén kívül szerepelhet rajta az illető fényképe is, bár ennek további költségkihatásai vannak, állandó helyen, a bal felső sarokban szerepel a kártyagyártó logója.
Török Sándor, Százhalombatta város, a kártya bevezetését fontolgató önkormányzat települési képviselőjeként a megoldás lehetőségeit, megfontolásait járta körül. Pozitív döntés esetén a következő év márciusa-áprilisa során a településen a rendszer működésbe léphet.
Az Optisoft Számítástechnikai Pénztárszolgáltató és Oktató Nyrt. jogelődje, az Optisoft Szervezési, Számítástechnikai Kft., amely 1990. május 15-én alakult az 1983-ban indult Szervezési Számítástechnikai és Innovációs Kisszövetkezet Banki Szoftver Igazgatóságából, utóbbi cég munkái között szerepelt a kétszintű bankrendszer indulásakor az OKHB, a Duna Bank, a Posta Bank, az IBUSZ Bank szoftverrel való ellátása, az OKHB esetében a 80 bankfiók kezdetektől való indítása, valamint a Duna Bank bankkártya bevezetése, mely ekkor első volt Magyarországon.
A takarékszövetkezetek számára az első PC-szoftvereket e kisszövetkezet szállította, bevezette számukra a a bankkártya rendszert, és a GIRO indulásához elkészítette és telepítette a szükséges szoftvereket.
A banki szoftverek teljes körű előállítása után, 1994-ben egy akvizíciót követően, az induló pénztárak (nyugdíj-, egészség-, önsegélyező-pénztárak) szoftverein dolgozott a cég (pl.: Hungária Biztosító Nyugdíjpénztára, Mentő Nyugdíjpénztár, Vasutas Nyugdíjpénztár, Vasutas Magánnyugdíjpénztár, Vasutas Egészségpénztár, majd MOL Egészségpénztár, Vasutas Önsegélyző Pénztár, stb.).
2005 óta ISO 27001-es és ISO 9001-es minősítésnek felel meg. 2007 óta forgalmazza az un. OPTI Utalványokat, melyek PM állásfoglalással kiváltják a hagyományos, papír alapú utalványokat.
Harmat Lajos