Magyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis megkérdezett honfitársaink 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így. 

 

 Magyarországon legnagyobb arányban a személyes pénzügyi helyzet megítélése javult az index három eleme közül. Ugyanis megkérdezett honfitársaink 20 százaléka jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban. Fél évvel korábban még csak 13 százalék nyilatkozott így. 

    A magyarok a helyzetet legkedvezőbbnek a számukra szükséges árucikkek megvásárlása szempontjából tartják, az index három összetevője közül. A válaszadók 22 százaléka nevezte jónak a vásárlási klímát októberben, ugyanannyi pedig rossznak. Hat hónappal azelőtt 20 százalék mondta, hogy jó, és 25 százalék, hogy rossz. A mostani kedvezőbb arányok a fogyasztói bizalom erősödéséről tanúskodnak. 

    Viszont az országban a munkahelyi kilátásokat csak 4 százalék ítéli meg jónak, a következő tizenkét hónapban, 44(!) százalék pedig rossznak. Az áprilisi felmérés során borúlátóbban nyilatkoztak a válaszadók, mert akkor 52 százalék vélte, hogy a munkaerő piac rosszul alakul majd.

    Európában legmagasabb a fogyasztói bizalmi index Norvégiában (110 pont), Dániában (100), Hollandiában (92). Figyelemre méltó, hogy földrészünk élmezőnyébe tartoznak a lengyelek és oroszok is (85-85).

    A magyarországi 58 pontos indexnél, az európai országok közül alacsonyabb a mutató Litvániában (54), Portugáliában (53) és Lettországban (49).

    Ami a trendeket illeti: A vizsgált 23 európai ország közül Magyarországgal együtt tizenkilencben emelkedett a fogyasztói bizalmi index, az első félévhez képest. Csökkent Dániában, Hollandiában és Csehországban. Nem változott Litvániában.

Táblázat. Néhány európai országban a Nielsen Fogyasztói Bizalmi Indexe 2008-ban és 2009-ben

Ország

2008 első

félév

2008 második

félév

2009 első

félév

2009 második

félév

 

Globális átlag

  88

  84

77

86

 

Magyarország

  67

  71

52

58

 

Ausztria

  87

  85

79

84

 

Csehország

  93

  85

74

69

 

Lengyelország

105

  98

82

85

 

Németország

  78

  75

73

77

 

Oroszország

106

104

75

85

 

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Néhány európai országban, 2009 októberében a személyes pénzügyi helyzet megítélése a következő tizenkét hónap során.  Százalékban.

Ország

Kitűnő

Nem olyan jó

Rossz

Nem tudom

Globális átlag

  5

45

36

10

  4

Magyarország

  0

20

55

22

  3

Ausztria

  3

50

35

10

  2

Románia

  1

32

49

13

  5

Csehország

  1

34

42

19

  3

Lengyelország

  1

46

41

10

  3

Németország

  3

41

39

16

  1

Oroszország

  5

46

41

  3

  4

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Módszertan

A Nielsen online megkérdezéssel készült felmérése a fogyasztói bizalomról a világon a legnagyobb ilyen jellegű kutatás. 2005 óta félévenként kerül rá sor. A fenti információk a 2009 szeptember 28 és október 16 között 54 országban, köztük Magyarországon megkérdezett, 30 500 Internet-használó fogyasztó válaszait összesítik.  

Megjegyezendő, hogy a válaszokat befolyásolja az Internet-használók eltérő száma: A legfejlettebb országokban ugyanis az adatok szinte az egész közvéleményt tükrözik. Ahol viszont kisebb az Internet-használók aránya, mint például Magyarországon is, ott felülreprezentáltak közöttük a fiatalok, magasabb iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük