A Magyar Autóklub a GVH-hoz és az Alkotmánybírósághoz fordul az új műszaki vizsgarend miatt
2 perc olvasásA Magyar Autóklub álláspontja szerint alkotmányos alapjogok – a jogbiztonság a normabiztonság és a gazdasági verseny szabadsága – sérülnek a műszaki vizsgáztatást végzők és a vizsgáztatási tevékenységet szintén ellátó közlekedési hatóság viszonyában.
A Magyar Autóklub álláspontja szerint alkotmányos alapjogok – a jogbiztonság a normabiztonság és a gazdasági verseny szabadsága – sérülnek a műszaki vizsgáztatást végzők és a vizsgáztatási tevékenységet szintén ellátó közlekedési hatóság viszonyában.
A magyar állam egyik oldalról szabályozó funkciót lát el a jogszabályi keretek megalkotása során, másik oldalról a Nemzeti Közlekedési Hatóságon keresztül maga is szolgáltatóként, piaci szereplőként jelenik meg, amikor vizsgáztatási – szakértői – tevékenységet végez.
A Magyar Autóklub álláspontja szerint a gépjárművek műszaki vizsgáztatásával kapcsolatos szabályozás a piaci versenyt torzítja, sérti a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát. Az év végi jogszabály-módosítások nem javítottak a helyzeten, hanem sok tekintetben fokozták a feszültséget.
Olyan új hatósági vizsgáztatási rendszerre van szükség, amelyben a finanszírozás a tényleges ráfordításokhoz igazodik és semmiféle burkolt elvonást, keresztfinanszírozást nem tartalmaz. Az egyesület kezdeményezte a hatósági díjmegosztással kapcsolatos egyes szabályok hatályon kívül helyezését, továbbá a versenyhivatal ágazati vizsgálatát és a versenyellenes szabályozás megszüntetését.
A hatósági műszaki vizsga díjából 20% illeti meg a tevékenységet ténylegesen végző szolgáltatót, 80% a Nemzeti Közlekedési Hatóság részére kerül átutalásra. Amikor a hatóság maga végzi a vizsgáztatási tevékenységet a hatósági díj 100 %-a, ott áll rendelkezésére.