Büntetni mindeképpen a szabálytalant: Automatikus tengelysúly ellenőrző rendszer
4 perc olvasásA tavasz közeledtének egyik biztos jele a közutakon sokasodó balesetveszélyes burkolati hibák, nehezen kikerülhető nyomvályúk. A balesetveszélyes kátyúk, úthibák kialakulásában több tényező is szerepet játszik. Az egyik közismert ok a téli-tavaszi csapadékos időjárással, a fagypontpont körüli hőmérséklettel, az olvadás-fagyás gyakori változásával magyarázható.
A tavasz közeledtének egyik biztos jele a közutakon sokasodó balesetveszélyes burkolati hibák, nehezen kikerülhető nyomvályúk. A balesetveszélyes kátyúk, úthibák kialakulásában több tényező is szerepet játszik. Az egyik közismert ok a téli-tavaszi csapadékos időjárással, a fagypontpont körüli hőmérséklettel, az olvadás-fagyás gyakori változásával magyarázható.
Kevésbe tudott azonban, hogy az országos közúthálózaton a burkolati károk mintegy 40 százalékát a nehéz és túlsúlyos tehergépjárművek okozzák, közvetlenül is veszélyeztetve a közlekedők biztonságát is. Nem szorul magyarázatra, hogy a felázott, kátyús utakon különösen nagy pusztítást végezhetnek a túlsúlyos járművek.
Az okozott károk helyreállítása pedig jelentős, évente több tízmilliárdos ráfordítást igényel.
A túlsúlyos járművek vezetőit, üzemeltetőit szigorú szankciók fenyegetik, a közlekedési hatóság által kiszabható közigazgatási bírság több százezer Ft. is lehet. Ugyanakkor a legutóbbi időkig a szabályszegő gépjárművek vezetői nem vállaltak túl nagy kockázatot. A lebukás veszélye igen kicsi volt, szakmai becslések szerint nagyjából minden ezredik szabályszegő akadt fenn a kiépített vagy az út menti helyszínekre esetenként kitelepülő mobil mérőállomásokon. Egyrészt kevés ellenőrzési pont került a közelmúltig kiépítésre, az elkerülésük nem jelentett nagy feladatot, másrészt a véletlenszerűen kiválasztott, kiterelt, ellenőrzés alá vont járművek döntő része a látszat ellenére nem volt szabályszegő. Az eredményesség érdekében értelemszerűen növelni kellett a mérőhelyek számát és javítani a találati pontosságot.
Rossz hír lehet a szabályszegőknek, hogy a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. megbízásából a Budapest Mikroelektronika Zrt. kifejlesztett és tizenhat tranzitforgalmat is lebonyolító forgalmas országos közút kijelölt keresztmetszetében egy-egy automatikus működésű tengelysúly mérő un. előszűrő berendezést telepített. Ilyen előszűrő rendszer működik például Salgótarján, Bánréve és Vámosszabadi térségében. A múlt év végén üzembe helyezett rendszerrel a beruházásáért felelős közútkezelő természetesen nem a büntetések számosságának növelésében, hanem a jogkövető magatartás kikényszerítésében érdekelt.
Az előszűrő berendezés az útfelületbe épített, de a járművezető számára nem érzékelhető speciális mérleg. Alkalmazásának célja a találati pontosság garantálása. Az előszűrő által túlsúlyosnak ítélt jármű 95 százalékos valószínűséggel valóban túlsúlyos. A működésének lényege, hogy a burkolatba épített piezo elektronikus szenzorok segítségével menet közben a haladás sebességétől függetlenül meghatározhatók a jármű aktuális tengelyterhelési értékei. Egy ugyancsak az aszfaltba épített szenzorok által vezérelt, út menti oszlopra szerelt rendszámolvasó kamerával a monitorozott – bármilyen honosságú – jármű rendszáma is felismerésre kerül. A beazonosított jármű tengelyterheléseit egy mérő elektronika kiértékeli. A túlsúlyosnak ítélt jármű rendszáma és egyéb fontos adatok egyebek mellett a helykoordináták, időpont, és a haladás közben lemért tengely értékek vezeték nélküli kommunikációs csatornákon keresztül jutnak el a legközelebbi hiteles mérésre felkészült mérőállomásra, vagy a hatóság járőröző gépjárművéhez. A mérőállomás előtti útszakaszon elhelyezett változtatható jelzésképű – utasítást adó KRESZ – tábla segítségével kiterelésre kerül az előszűrés adatai alapján ellenőrzés alá vont jármű.. Ahol a hiteles mérést követően a túlsúlyos járművek vezetőit hatósági eljárás alá vonják.
A kedvező tapasztalatok szerint is az előszűrő hálózat további kiterjesztése várható.
A rendszer nem csak az országos közutakon, hanem települések úthálózatának védelmében is eredményesen alkalmazható.