EuroAstra

A CÉGAUTÓADÓ VÁLTOZÁS A KÖRNYEZETBARÁT FLOTTÁKAT ALIG ÉRINTI

A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető gépjármű- és flottaüzemeltetőjének kalkulációi szerint az átalakításra kerülő cégautóadó szabályozás a teljes egészében EU5 norma szerinti flottát üzemeltető vállalatoknak átlagosan nem jelent majd többletterhet. Ezzel szemben egy EU3 és EU4 környezetvédelmi besorolású járműveket használó cégnél átlagosan akár 45%-kal is emelkedhet a befizetendő adó összege. Ennek ellenére a flottaüzemeltető szerint összességében kedvezőbbé válhatnak a bérbe vett és lízingelt cégautók terhei, ha a mostani tervezet szerint visszaigényelhető lesz a személygépkocsik bérleti díjának áfája.

A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető gépjármű- és flottaüzemeltetőjének kalkulációi szerint az átalakításra kerülő cégautóadó szabályozás a teljes egészében EU5 norma szerinti flottát üzemeltető vállalatoknak átlagosan nem jelent majd többletterhet. Ezzel szemben egy EU3 és EU4 környezetvédelmi besorolású járműveket használó cégnél átlagosan akár 45%-kal is emelkedhet a befizetendő adó összege. Ennek ellenére a flottaüzemeltető szerint összességében kedvezőbbé válhatnak a bérbe vett és lízingelt cégautók terhei, ha a mostani tervezet szerint visszaigényelhető lesz a személygépkocsik bérleti díjának áfája.

A várható változás szerint az eddigi, tisztán a motorok lökettérfogatán alapuló számítás helyett a motor teljesítményt és a környezetvédelmi besorolást veszi majd figyelembe a szabályozás. A többek között CO2 kibocsátási határértéket is megállapító európai kibocsátási normák szerinti besorolás képezheti majd az adószámítás alapját. Az eddigi, havi 7000, vagy 15 000 Ft-os lökettérfogathoz kötött mérték helyett – a tervezet alapján – a motorteljesítmény és a környezetvédelmi osztály szerint 7 700 és 44 000 Ft közé esik majd a havi adó mértéke. A jövőben lesznek olyan járművek, melyekre az eddiginél kevesebb adót kell fizetni, például az 1 600 cm3-nél nagyobb, EU5 normájú, 120 kW-nál kisebb teljesítményű gépkocsikra, ahol a korábban fizetett 15 000 Ft akár 49%-kal is csökkenhet. Egy EU4-es normájú 120 kW-nál nagyobb teljesítményű, de kis lökettérfogatú autó jelenlegi 7 000 Ft-os adója viszont több mint 4,5-szörösére emelkedik majd.

A LeasePlan szerint nem ezek a szélsőségek lesznek azonban a jellemzőek. A közel 10 000 cégautót üzemeltető flottakezelő megvizsgálta, hogyan érintik a tervezett változások az átlagos összetételű gépjárműparkok bérlőit. A vállalat portfóliójában többnyire 4-5 éves időszakra bérelt gépjárművek miatt lényegében csak EU3-as, EU4-es és EU5-ös besorolású gépjárművek találhatók. Előzetes elemzések alapján ezek közül  összesen az autók 20%-a után kell majd a jövőben kevesebb cégautóadót fizetni az ügyfeleknek, míg 80 %-uknál emelkedik a teher. A teljes portfólióban az egy autóra vetített átlagos cégautóadó kb. 10 000 Ft-ról a jelenlegi számítások szerint több mint 33%-kal nő majd. Azoknál a vállalatok, melyek csak EU5-ös (illetve gáz vagy elektromos meghajtású járművekkel vagy hibridekkel), vagyis alacsony károsanyag kibocsátású gépkocsikkal közlekednek – elenyésző mértékben -, mindössze +/- 1-2%-kal változik majd átlagosan a befizetendő adó összege. Ennek oka, hogy egy átlagos EU5-ös flottában a LeasePlan által üzemeltetett járművek közel 40%-a 120 kW-nál kisebb teljesítményű, de 1 600 cm3-nél nagyobb lökettérfogatú, azaz a korábbinál kevesebb adót kell majd utánuk fizetni. Ezen vállalatoknál is jelentkezik azonban többletteher a törvénymódosítás következtében, hiszen az év elején egy összegben megfizetett adó már 10-20 cégautó esetében is jelentős forrást von el a működéstől.

A növekvő adóterhek ellenére 2012-től összességében akár kevesebbe is kerülhet egy bérelt vagy lízingelt gépjármű havidíja, amennyiben – a tervezet szerint – levonható lesz a bérleti díj áfája. Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautó adó által generált plusz terheket, így jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben.

„Az európai törekvésekkel összecseng, hogy a cégautóadót hazánkban is a gépjárművek környezeti terheléséhez kötik" – mondta el Jakus László a LeasePlan pénzügyi igazgatója. A tervezett módosításokkal azonban egyértelműen a vállalatok adminisztrációs terheinek növekedése várható. A cégeknek fel kell készíteni rendszereiket, hogy az eddigi két kategória helyett a tulajdonukban levő gépkocsikat besorolják a tizenkét új osztály valamelyikébe. Ezen kívül az áfa levonhatósági kedvezmény is lényeges plusz adminisztrációt igényel majd, hiszen a törvényalkotó várhatóan csak az üzleti célú használat arányában teszi lehetővé a bérleti díj áfájának visszaigénylését, ami tételes útinyilvántartás vezetését feltételezi.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük