A flotta értékesítés mozgatja a gépjármű piacot
4 perc olvasás
A pangó gépjármű-finanszírozói piacon a flottacégek forgalmának fellendülése az év eleje óta töretlen: a növekmény 30 százalékos az előző év első félévéhez képest. Magyarországon az eladott új autók körülbelül 70 százaléka céges vásárlás, és ezeknek 25 százaléka flottakezelt autó. A finanszírozás speciális pénzügyi vonzatai mellett a csoportos vásárlás előnyeire egyre szélesebb vállalati kör épít.
A pangó gépjármű-finanszírozói piacon a flottacégek forgalmának fellendülése az év eleje óta töretlen: a növekmény 30 százalékos az előző év első félévéhez képest. Magyarországon az eladott új autók körülbelül 70 százaléka céges vásárlás, és ezeknek 25 százaléka flottakezelt autó. A finanszírozás speciális pénzügyi vonzatai mellett a csoportos vásárlás előnyeire egyre szélesebb vállalati kör épít.
Áttörés következett be a flotta-finanszírozási piacon, hiszen amíg korábban elsősorban a nemzetközi tulajdonban lévő nagyvállalatok láttak lehetőséget a konstrukcióban, az idén a magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások is megjelentek a vevői oldalon. A lakossági vásárlások számának drasztikus visszaesése mellett ennek a jelenségnek köszönhető, hogy a teljes új gépjármű finanszírozási piacon belül jelentősen nőtt a flotta-finanszírozás aránya, és mára eléri a 40 százalékot.
„A flottabérlet figyelembe veszi a kis- és középvállalatok saját erejét, és ehhez mérten reális költségterhet jelent. Ennek köszönhető, hogy a kkv-szektorban is terjed ez a finanszírozási konstrukció" – hangsúlyozta Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese.
Amíg Nyugat-Európában akár a 70 százalékot is meghaladja a vállalati gépjárművek penetrációja, ez az arány Magyarországon nem éri el a 10 százalékot. A vevők az elmúlt 15 évben elsősorban nemzetközi cégek magyarországi leányvállalatai voltak, ám 15 év elteltével a hazai piacon is bekövetkezett a fordulat: a kis- és középvállalkozások is nyitottak a lízingfinanszírozás és a flottakezelés szolgáltatások felé. A hazai piacon a tipikus flotta ügyfél 50-60 autóval, a kisebb cégek 15-20, a nagyok viszont 150-200 autóval rendelkeznek.
„A finanszírozóknál elérhető konstrukciók 30 és 150 autó esetén is hasonlóak, így a vállalkozások a csökkenő adminisztratív terhek, a tervezhető költségek, illetve az üzemeltetési kockázatoktól való szabadulás miatt választják a flotta bérletet" – hangsúlyozta Horváth Péter, a Lombard Lízing Csoport flotta-finanszírozási üzletágvezetője.
Ezen szempontokon kívül a flotta-finanszírozás számos adminisztratív előnnyel jár: nincs szükség tárgyieszköz-nyilvántartásra, valamint a szerviz számlák ellenőrzésére, feldolgozására sem, és a szállítók tendereztetése sem a vállalkozás feladata. A flotta cég a jelenlegi piaci helyzetben már 10-15 autó esetén is árelőnyt tud elérni. A flotta lízing esetén a lakossági ügyfelekre érvényes 20 százalékos kötelező önerővel szemben a jellemző mérték 10 százalék, de akár 0 százalék is elérhető. Az átlagos futamidő a nagyobb cégek esetén 3-4 év, a Lombard portfóliójának 80-85 százaléka ebbe a körbe tartozik. A hazai kkv-k esetén a jellemző futamidő 4-5 év.
A nagyvállalati kör számára a flotta-finanszírozás a hitelezési kockázat minimalizálása, a kis- és középvállalatok számára pedig a kedvező finanszírozási konstrukció miatt éri meg elsősorban. A finanszírozók az árat jellemzően a vállalkozások bevételeihez szabják, ha az ügyfelet kockázatosnak ítélik, inkább a fedezet arányát emelik meg. A flottaszerződést kötő vállalatok – mérettől függetlenül – tudatosak a márkaválasztáskor, és elsősorban a megbízható európai személy- és kishaszon járműveket választják. A döntést az is befolyásolja, hogy melyik importőr mekkora figyelmet tulajdonít ennek a szegmensnek. A tipikus flottaautók Magyarországon elsősorban az alsó középkategóriába tartoznak – Németországban például eggyel magasabb ez a kategória – ilyenek a Ford Focus, az Opel Astra, a Renault Megane, vagy a Skoda Octavia.