Hazai cégtípusokHazai cégtípusok

Az ingatlanvásárlók 60 százaléka bizalommal fordul a hazai franchise hálózatokhoz, amelyek mérete évről-évre nő, derül ki az Otthon Centrum felméréséből. A piac legnagyobb szereplőinek számító hálózatok tagirodáinak ráadásul jóval nagyobb esélye van a jó üzletmenetre.

 Hazai cégtípusokHazai cégtípusok

Az ingatlanvásárlók 60 százaléka bizalommal fordul a hazai franchise hálózatokhoz, amelyek mérete évről-évre nő, derül ki az Otthon Centrum felméréséből. A piac legnagyobb szereplőinek számító hálózatok tagirodáinak ráadásul jóval nagyobb esélye van a jó üzletmenetre.

A franchise ma a legdinamikusabban fejlődő „üzletág" Magyarországon, amely az érintettek közötti állandó érdekszövetségen és a közös kockázatvállaláson alapszik. A franchise rendszerek terjedése dinamizálja a gazdaságot, elősegíti a vállalkozói kultúra színvonalának emelését, a gazdaság kifehérítését, fontos szerepet játszik a tőkemobilizációban és a munkahelyek teremtésében is. Magyarországon ma 500 vállalkozás mondja magáról, hogy franchise rendszert épít vagy működtet, és a Magyar Franchise Szövetség becslései szerint ebből mintegy 150 fejlődik ténylegesen franchise szerződések alapján.

Folyamatos programozás a siker titka

A franchise átadó cég mindig óvja, és jól működteti a márkanevet, jóllehet a franchise mögöttes tartalma más egy termék esetén – ahol minden gazdasági és munkafolyamat a lehető legszabályozottabb -, mint egy szolgáltatáson alapuló hálózatnál. A szolgáltatáson alapuló franchise esetén szinte lehetetlen a működés minden területét szabályozni, nincsenek pontos sztenderdek, folyamatos odafigyeléssel alakítható csak a hálózat fejlődése, hiszen az emberek nehezebben „programozhatók", mint a termékek. A franchise hálózat alapítója alakítja ki a működési modellt és a szabályokat, az előnyöket és a következményeket a tulajdonosnak és minden más partnernek is el kell fogadnia.

 „A siker és a kiépült franchise hálózat közé akár egyenlőségjel is tehető, hiszen a hálózat csak eredményekre alapozva építhető és fejleszthető folyamatosan, mely a partnerek és a központ közös érdeke", mondja Kühne Kata, az Otthon Centrum (OC) ügyvezető igazgatója, a franchise hálózat vezetője, a szakszövetség elnökségi tagja. Vezetésével az OC 2002 és 2007 között az ország legnagyobb ingatlanhálózatát építette ki.

Talpon maradó irodák

Az ingatlanpiaci franchise-rendszerek legfontosabb előnye az új vállalkozás működési kockázatának csökkenése. Az új ingatlanirodák több mint fele 1,5–2 év után bezár, míg a franchise rendszerben működőknél ez az arány minimális. Az új franchise tagok nagy hálózat erejét élvezik, felhasználják a know-how-t, a működési szisztémát, a rendszer többéves tapasztalatát, a márkanevet és olyan széleskörű marketingtámogatáshoz jutnak, amelynek elérésére egyedül képtelenek lennének. Az ingatlanközvetítő irodák létszáma az utóbbi években nem változott, miközben a hálózatok irodáinak száma évről-évre nő: így az ingatlanközvetítői piac jelentős átalakulásra számíthatunk a hálózatok további jelentős térnyerése mellett. Az ingatlanközvetítők jelentős szerepet játszhatnak a hazai lakásállomány értékének megállapításában is saját tranzakciós adatbázisuk és elemzői csapatuk révén.

Bizalom a hálózatban

Ma az ingatlantulajdonosok 25-30 százaléka intézi ügyleteit ingatlanközvetítőn keresztül, miközben Budapesten ez az arány már a 40 százalékot is eléri, és néhány éven belül várhatóan 50-60 százalékra emelkedik. Az Otthon Centrum 2007 tavaszán 4000 főn végzett, országos, reprezentatív felmérésének eredményei szerint a budapestiek több mint kétharmada, míg a vidékiek 60 százaléka bizalommal fordulna a franchise rendszerekhez, ha ingatlant akarna eladni vagy vásárolni. A fő okok között a széleskörű adatbázis, az ügyfelek nagy száma, a szakértelem, a gyorsaság, a széleskörű szolgáltatások szerepelnek.

Amit várnak az ingatlanvásárlók:

  • minél nagyobb, minőségi adatbázis,
  • egypontos (egy kontaktszemély) kiszolgálás,
  • teljes körű kiszolgálás (ingatlan, finanszírozás, jogi képviselet, biztosítás),
  • hiteles ingatlanértékelés,
  • hatékony értékesítés,
  • vevők igényeinek ismerete,
  • versenyképes jutalék, ár/érték aránya,
  • hatékony előszűrés,
  • kreatív értékesítés.

Képzés és központi marketing

A piac legnagyobb szereplői egyértelműen a franchise hálózatok. A hálózatot választó partnerek egyszeri belépési díjat fizetnek, amely közvetítői lánconként jelentősen eltérhet. Ezen felül a franchise partner royalty-t, valamint hozzájárulást fizet, amelyből a hálózat központi marketing tevékenységét finanszírozzák. Ezért az árért uniformizált arculatot, a márkanevet kapja, és rendelkezésére bocsátják a cég központi adatbázisát, mely akár 10–12 ezer eladó ingatlant is tartalmazhat. 

Nyilvánvaló, hogy a hálózatban való működés, tervezés, professzionalitást követel és nyújt a feleknek. A partnerek egy része már a belépéskor a pénzügyi, tervezési és ingatlanpiaci szakismeretek birtokában van, azonban a munkatársak további oktatása, felmérése belső és külső igény is. Azok a partnerek, akiknek a vállalkozás bármelyik területe ismeretlen, hosszabb ideig „tanulnak". A siker érdekében a franchise gazda nekik személyre szabottan állítja össze fejlesztési tervét. A hálózatokon belül ma már saját képzési rendszer is működik, amely növeli a hatékonyságot és az ügyfelek elégedettségét.

Kis hazai ingatlanfranchise-történet

Az első piacra lépő láncok közül a Tecnocasa (1996) a használt lakások hosszú értékesítési idejét igyekezett kihasználni. A társaság jelentős szereplője az olaszországi piacnak, és hazánkban is teljes lefedettségre törekedett. Ám túl korán érkeztek, és hazai vevőknek túl magas jutalékot kértek, így nem sikerült a piacvezető szerephez elegendő adatbázist összegyűjteniük.

A Petro Cartel (Ingatlanbank) talán a legelső franchise-építő volt az ingatlanszakmában. Már kezdettől fogva egyszerre hoztak létre saját irodákat és toboroztak franchise partnereket. A kedvező jutalékarányt a piac jól fogadta, s így a cég lassú, de minőségi növekedésbe kezdett. A szakma sztenderdizálását és fejlesztését indulásuktól szem előtt tartva mindig is válogatott franchise átvevőkkel szerződtek, forgalmas helyen, kis méretű irodákat nyitottak apró, de jól képzett csapattal.

1999-ben jött létre az Új Otthon Centrum, amely először csaknem kizárólag újépítésű ingatlanokkal foglalkozott. 2002-ben a cég vezetői felismerték, hogy az újlakáspiaci boom nem tarthat örökké, a használt lakások piacán pedig szükség lehet megfelelő ügynökökre, akik gyorsítják a lakáseladást, így létrejött az Otthon Centrum, mely franchise rendszerben építkezett tovább. Az OC erős központtal és a tulajdonos teljes elkötelezettségével indult gyors fejlődésnek. Az OC a nyugat-európai mintákat is figyelembe véve a hálózatot kizárólagos területi képviseletek kialakításával és olyan erős partnerekkel indította el, akik akár több irodát is hajlandóak nyitni működési zónájukban. Az állandó, franchise partnereket is motiváló cél a minél nagyobb piaci részesedés megszerzése és megtartása. A cégfilozófia folyamatos eleme a komplett szolgáltatás, ami az ingatlanügylethez akár nem is kapcsolódó hitelezésben, biztosításközvetítésben és egyéb szolgáltatásokban érhető tetten. A cél, hogy minél kevesebb, lehetőleg egyetlen tanácsadóval álljon kapcsolatban az ügyfél, és tőle megkapjon minden igényelt segítséget.

A hálózatba tömörült irodák ún. védett területtel rendelkeznek, amely annak a kerületnek, városnak vagy egy részének a kizárólagos képviseletét jelenti, ahol az iroda található, és ahol más, ugyanabba a hálózatba tartozó iroda nem tevékenykedhet. Lényeges a hálózaton belüli nagyfokú kooperáció, hiszen előfordul, hogy valaki a VII. kerületben akar eladni, viszont a Várban szándékozik vásárolni.

A Duna House 2002-ben saját irodákkal indult, amelyek tapasztalatait hasznosítva franchise hálózatuk kiépítésébe fogtak. A 2004-2005-ös év ír és angol befektetők által generált tömeges keresletét szolgálták ki először olcsóbb, belvárosi, régi, nagypolgári lakásokkal, később újépítésű ingatlanokkal.

Viszonylag új szereplő a svájci hátterű A1 Ingatlan is, mely egyelőre csak a fővárosban üzemeltet saját tulajdonú fiókirodákat. A Mareco tulajdonképpen Budapesten és az agglomerációban üzemeltet irodákat, míg a prémium ingatlanokra specializálódott Engel & Völkers egyelőre egy budapesti és egy siófoki irodával van jelen az országban. Az ország két legnagyobb hálózata az Otthon Centrumé és a Duna House-é, a többi versenytárs a hálózat nagyságát tekintve messze elmarad a piacvezetőktől.

A hazai piacra tavaly ismét belépett az amerikai RE/MAX. Az igen agresszív terjeszkedési stratégiával érkező nemzetközi lánc tervei szerint a következő 15 évben szeretne eljutni 150 partnerirodáig. 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük