A kötelezőkampányban idén is sok mindenre kell figyelniük az ügyfeleknek
6 perc olvasás
Utolsó hetébe érkezett az idei kötelező kampány, amely az első három hét során a vártnál kevesebb biztosításváltást eredményezett. Az összes váltó mintegy 40 százaléka ugyanakkor mindig is az utolsó héten szánja rá magát a mérlegelésre, ezért várhatóan még legalább 300-350 ezer autós mondja majd fel jelenlegi biztosítását. Elsősorban számukra lehet fontos szem előtt tartani azokat a szempontokat, amelyekre a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) 2011. november 24.-i sajtótájékoztatóján is felhívta a figyelmet.
Utolsó hetébe érkezett az idei kötelező kampány, amely az első három hét során a vártnál kevesebb biztosításváltást eredményezett. Az összes váltó mintegy 40 százaléka ugyanakkor mindig is az utolsó héten szánja rá magát a mérlegelésre, ezért várhatóan még legalább 300-350 ezer autós mondja majd fel jelenlegi biztosítását. Elsősorban számukra lehet fontos szem előtt tartani azokat a szempontokat, amelyekre a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) 2011. november 24.-i sajtótájékoztatóján is felhívta a figyelmet.
Miért célszerű alkuszi segítséget igénybe venni?
Szemben egyes piaci hírekkel, a független alkuszok kalkulátorai megbízhatóan hasonlítják össze a biztosítók árajánlatait. Nem kell tehát utólagos meglepetésektől tartania egyetlen autósnak már csak azért sem, mert az alkuszok jelentős része a kalkulált díjra árgaranciát is vállal. Más összehasonlító rendszerekkel szemben pedig olyan ügyféltámogatást is nyújtanak, mint az előző szerződések felmondása, az együttkötési kedvezmények bemutatása, vagy képviselet a kárrendezés során.
Kártörténeti mizéria
Szintén elkél majd az alkuszi segítség azoknak az autósoknak, akiknek a lakcímkártyájukon is megtalálható személyes adataik nem pontosan egyeznek a korábbi vagy éppen az új biztosító által nyilvántartott szerződéses adatokkal. Ugyanis a törvény értelmében idéntől a kárinformációkat már csak a biztosítók által feltöltött, és az előzetes hírek szerint egyelőre még sok hiányos vagy pontatlan adatot tartalmazó központi kárnyilvántartó rendszerből lehet kinyerni. A hatályos jogszabály már nem engedi sem a biztosítók közti közvetlen adatcserét, sem a papíralapú igazolás elfogadását az ügyféltől. Így az esetleges sikertelen bónuszbesorolásból eredő problémát igazán csak az ügyfél nevében eljáró alkuszok lesznek képesek hatékonyan kezelni. Az A0 kategóriába való visszasorolás veszélye óvatos becslések szerint is százezernyi autóst fenyeget.
Baleseti adó miatti pótbefizetés
Főként a 2010-es évközi váltók számára okozhat gondot a baleseti adó: ők a jövő évre arányos díj alapján fizetik az új terhet. Főként azok figyelmét kerülheti el ez az új kötelezettség, akik éves díjfizetést választottak, így a befizetést követően abban a tudatban lehetnek, hogy további kötelezettségük nincs a biztosítási évfordulóig. Ezt támaszthatja alá az is, hogy például díjigazolásuk, zöldkártyájuk is a teljes időszakra szól. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a jogszabály értelmében az adó elsőbbséget élvez a díjjal szemben. Vagyis azoknak az ügyfeleknek, akik nem fizetik be a baleseti adó összegét, biztosításidíj-tartozása keletkezik, amit a díj nem fizetése miatti törlés követhet, annak minden negatív következményével együtt.
Évközi szerződések előrehozása
Idén már az autósok közel 20 százalékának nem az év végén, hanem évközben van a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási évfordulója. Szemfüles piaci szereplők az ő számukra is felajánlják a halasztott, akár 8-10 hónappal előrehozott biztosításváltás lehetőségét. Mindez – amellett, hogy számos hibalehetőséget nyit meg az ügyfél előtt – nehezen kezelhetővé teszi az olyan helyzeteket, ha az évfordulóig megváltoznak olyan körülmények, mint bónuszfokozat, lakóhely, vagy akár az autó időközben bekövetkező eladása, stb. Ilyenkor a jelenleg szerződésbe foglalt díj értelemszerűen érvényét fogja veszíteni, de azt legalábbis korrigálni szükséges. A FBAMSZ ezért – hasonlóan a PSZÁF és a MABISZ néhány hete kiadott közleményéhez – minden autósnak azt javasolja, hogy a biztosításváltással a megfelelő időben, az évfordulót megelőző 30-60-adik napban foglalkozzon.
Helyzetkép a kampányról
Az idei kampányban további 20-25 százalékkal csökkent a köteleződíjak átlagos szintje. Mindez már az egész szektort a jövedelmezőségi szint alá lökte, amit a biztosítók jelentős része – valószínűsíthetően – már csak más területekről elvont forrásokkal, illetve a szolgáltatások színvonalának csökkentésével tudnak kompenzálni. Az ebből fakadóan nehézkessé váló ügyintézés során szintén tovább nőhet a szakmai tapasztalatokkal és kapcsolatrendszerrel rendelkező alkuszok szerepe.
„Az immár 13 ezer forint alatti éves átlagdíjak ellenére eddig a vártnál kevesebb autós keresett új kötelező biztosítást magának – mutatja be az aktuális piaci helyzetet Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. – Ennek oka lehet, hogy az előző években a legtöbben már optimalizálták biztosításukat. Mások esetében a díjak már elérték azt a szintet, amely mellett a különbségek összege oly csekély lett, hogy egyszerűen nem éri meg számukra utánajárni az alternatív lehetőségnek. A tavalyi 1,2 millió biztosítást váltó ügyfél helyett az idén már csak 800 ezer autós felmondására/újrakötésére számítunk."
A kampány utolsó hetének felfokozott aktivitásában a FBAMSZ is igyekszik elősegíteni a problémák gyors és eredményes megoldását. A tag-alkuszokhoz tartozó ügyfelek problémáit közvetlenül az érintett alkuszcégekkel egyezteti le, de más autósok problémáinak megoldása érdekében is tanácsot ad a szükséges teendőkről. A szövetség – bár állandó ügyfélszolgálattal nem rendelkezik – üzenetrögzítőn keresztül a 061/886 3621-es számon érhető el, írásos kérdések, panaszok a www.fbamsz.hu honlap kapcsolat menüpontján keresztül küldhetők.