A világ alakulásával és a globális felmelegedés enyhítése érdekében az élet minden területén fontos, hogy energiatudatosságra törekedjünk. Nincs ez másként az oktatásban sem, akár az energiatudatos szemléletre való nevelést, akár a gyakorlati alkalmazást nézzük. De miért lényeges, hogy egy iskola energetikai szempontból is optimálisan működjön? Vajon hogyan befolyásolja az energiahatékonyság a diákok viselkedését? Mi az összefüggés egy iskola környezettudatossági szintje és a tanulók hiányzási aránya között? A Schneider Electric első leckéje következik az iskolakezdéshez.

 

A világ alakulásával és a globális felmelegedés enyhítése érdekében az élet minden területén fontos, hogy energiatudatosságra törekedjünk. Nincs ez másként az oktatásban sem, akár az energiatudatos szemléletre való nevelést, akár a gyakorlati alkalmazást nézzük. De miért lényeges, hogy egy iskola energetikai szempontból is optimálisan működjön? Vajon hogyan befolyásolja az energiahatékonyság a diákok viselkedését? Mi az összefüggés egy iskola környezettudatossági szintje és a tanulók hiányzási aránya között? A Schneider Electric első leckéje következik az iskolakezdéshez.

 

É+F+R = ÉFR

 

Az oktatási intézmények többsége jelenleg többet költ fűtésre, szellőztetésre, légkondicionálásra (HVAC) és világításra, mint az alkalmazottakon kívül bármire. Egy épületfelügyeleti rendszer, más néven ÉFR kiépítése lehet az egyik módja annak, hogy az iskolák hatékonyabban tudják elkölteni az energiára szánt minden egyes forintot. Az ÉFR általában nehezen illeszthető bele a tanintézetek szigorú éves költségvetésébe, ám szerencsére hasonlóan pozitív eredményeket lehet elérni az épületfelügyeleti rendszer alapjait alkotó érzékelőkkel, szelepekkel és működtetőegységekkel megvalósított intelligens energiamenedzsment alkalmazásával is, mely szolidabb költségvetésből kivitelezhető.

 

A zöld iskola jótékony hatásai

 

Az épületfelügyeleti rendszerek használata esetében nem csupán energiahatékonyságról és pénzbeli megtakarításról van szó. Talán nem is gondolnánk, mekkora hatással van a megfelelő iskolai környezet a tanulók attitűdjére, tanulmányai eredményeire. A korai szakaszban lévő, zöld cégekbe fektető Capital E vállalat riportjából az derül ki, hogy az elmúlt évtizedekben az amerikai zöld iskolákban 15%-kal csökkent a rendszeres hiányzás, és 5%-kal javultak a diákok teszteredményei. Ez köszönhető például az olyan energiahatékony megoldásoknak, mint a szén-dioxid-érzékelők, amelyek a szellőztetés megfelelő vezérléséért felelős rendszer részeit alkotják. Ez az architektúra segít biztosítani az egészséges levegőáramlást és környezetet, amely elengedhetetlen a napi többórás szellemi koncentrációhoz és akár fizikai igénybevételhez.

 

A számokat nézve a zöld iskolák megteremtését célul kitűző Center for Green Schools szerint a K-12 intézmények (óvodától a 12. osztályig tartó oktatás) évente több mint 7 milliárd eurót (22,6 millió forintot) költenek energiára. Az optimális energiafelhasználás javításával és a környezettudatosabbá válással négyzetméterenként több mint 105 eurót (33 000 forintot) is meg lehet takarítani, amely összeg így az oktatási költségvetés más területeinek fejlesztésére fordítható.

 

A világ minden táján számos jó gyakorlat létezik már környezettudatos iskolákra. Nézzünk meg ezek közül néhányat!

 

Gyakorlati megvalósítás

 

Az újépítésű iskolák már egyértelműen az energiahatékony szempontok figyelembe vételével épülnek, de vajon mi a helyzet a 20-30 vagy akár 100 éves épületekkel? Mennyire működhet ezekben az esetekben a létesítményfelügyeleti rendszerek alkalmazása?

 

Nagyon is! A Schneider Electric esettanulmányai közül vegyünk például egy Philadelphia mellett található New Jersey-i iskolakörzetet. Az itt lévő épületek akkor számítottak újnak, amikor a Beatles először lépett fel az amerikai televízióban, amire bármelyik mai diák azt mondaná, hogy akkoriban még a dinoszauruszok uralták a Földet. A kampusz épületei tele vannak nagy, huzatos tornatermekkel és előadótermekkel, valamint elszórtan elhelyezkedő, kisméretű zuhanyzókkal, mosdókkal és konyhákkal. A fűtést a mindennapok során is használt, áramló meleg víz szolgáltatja. Az iskolakörzet úgy dönt, felújítja a működtetőegységeket, amelyek háromjáratú keverőszelepekkel szabályozzák a víz áramlását. Ennek előnye, hogy:

  • a szelepek és működtetőegységek pontosan a megfelelő mennyiségű hideg és meleg vizet engedik tovább, ami fontos a biztonság szempontjából
  • a szelepek teljesen zárhatók vagy nyithatók, így a meleg vizet egészen el lehet velük zárni, vagy maximálisra nyitni
  • ha megszakad a kapcsolat a vezérlővel, a modern működtetőegység egy előre meghatározott helyen beállíthat egy szelepet, így a gyerekek akor sem forrázzák le magukat kézmosás közben, ha a vezérlő nem üzemel.

 

A működtetőegységek az energiahatékonyság növelése szempontjából is kulcsfontosságúak. Mozgás- és CO2-érzékelőkkel való kombinálásukkal további fejlesztés érhető el: az érzékelők telepítését követően automatikusan vezérelhető a világítás, és energiatakarékosan alkalmazhatók az olyan szolgáltatások, mint a meleg víz áramlásának szabályozása. Ezenkívül a megtakarítást elősegíti, hogy a naprakész működtetőegységek és más helyszíni eszközök rengeteg információval szolgálhatnak, néhány esetben még öndiagnosztikával is. Ezek az adatok lehetővé teszik a megelőző jellegű karbantartást, ami által elkerülhetők a sürgős és költséges javítások.

 

Gondolkodjunk nagyban

 

Nemcsak az Egyesült Államok, Európa is számtalan ökotudatos iskolával büszkélkedhet, köztük a Koppenhágai Nemzetközi Iskola (CIS) új, 25 000 m2-es kampuszával, amely kategóriájában az egyik legkorszerűbb fenntartható épület a világon. A CF Møller építésziroda által tervezett innovatív épületet várhatóan 2017 során adják át. Különlegessége, hogy 12 000 napelemével a fenntartható szemléletéről és megújuló energiáiról híres Dánia egyik legnagyobb épületbe integrált napenergia-erőműve lesz, így éves villamos fogyasztásának több, mint felét tudja majd fedezni. Ezen felül a napenergia ismeretek a tananyagba is bekerülnek, melynek keretében a diákok figyelemmel kísérhetik az épületegyüttes energiatermelését, az így megszerzett tudásukat pedig hasznosíthatják matematika és fizika kurzusaik során is.[1]

 

Megoldókulcs

 

Erről szólt tehát a mai lecke: hogyan lehet energiát megtakarítani, fokozni a kényelmet, és még a karbantartási költségeket is csökkenteni. A fentiek együttesen azt eredményezik, hogy több pénz jut a diákok oktatására – mindez pedig a megfelelő működtetőegységgel rendelkező szilárd alap lefektetésével kezdődik.

 

  • A magyarországi ökoiskolák adatbázisa itt található.


[1] http://www.thelocal.dk/20150820/copenhagen-eco-friendly-school-nordhavn

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük