A legfrissebb mobilbankolási trendekről készült tanulmány
6 perc olvasás
Az Accenture bemutatta új generációs mobilalkalmazásokról készült tanulmányát, amelyben a legfrissebb mobilbankolási trendekről számolt be. Februárban az Accenure már rámutatott, hogy Magyarország bankjai és mobilszolgáltatói készen állnak a mobilfizetés széles körben történő bevezetésére, így a mostani vizsgálat elsősorban Magyarország általános mobilbankolási felkészültségére fókuszált. A jelentésből kiderül, hogy bár a technikai és szakmai feltételek adottak a mobilszolgáltatások bővítéséhez, a magyar fogyasztók még nem szívesen fizetnének a többletszolgáltatásokért. Az Accenture szerint a magyar telekommunikációs szektor élen jár a fejlesztésekben, de jelenleg még nincs megfelelő mértékű fizetőképes kereslet a többletszolgáltatásokra.
Az Accenture bemutatta új generációs mobilalkalmazásokról készült tanulmányát, amelyben a legfrissebb mobilbankolási trendekről számolt be. Februárban az Accenure már rámutatott, hogy Magyarország bankjai és mobilszolgáltatói készen állnak a mobilfizetés széles körben történő bevezetésére, így a mostani vizsgálat elsősorban Magyarország általános mobilbankolási felkészültségére fókuszált. A jelentésből kiderül, hogy bár a technikai és szakmai feltételek adottak a mobilszolgáltatások bővítéséhez, a magyar fogyasztók még nem szívesen fizetnének a többletszolgáltatásokért. Az Accenture szerint a magyar telekommunikációs szektor élen jár a fejlesztésekben, de jelenleg még nincs megfelelő mértékű fizetőképes kereslet a többletszolgáltatásokra.
A mobilfelhasználók száma világviszonylatban jelenleg meghaladja a 4 milliárdot, ebből 61 százalék előfizetéssel rendelkezik. Az okostelefonok térnyerésével megváltoztak a felhasználói szokások, így a szolgáltatóknak új piaci modellek kidolgozásával és bevezetésével kell igazodniuk a megváltozott körülményekhez. Ilyen új funkció lett a mobilbankolás és a mobilfizetés, amelynek során valós időben történő interaktív kommunikáció jön létre a bankok és ügyfeleik között.
„Magyarországon, nyugati országokat megszégyenítően meglepően aktívnak bizonyulnak a felhasználók a mobilfizetések terén. Mindennapossá vált, hogy mobiltelefonon intézzük a parkolás befizetését, mozijegyek vásárlását. Tapasztalatunk szerint a hazai felhasználók többsége inkább akkor vesz igénybe fizetős szolgáltatásokat, ha az alternatíva elavult és kényelmetlen, vagy nagyon kockázatos. Valószínűleg a hazai kritikus parkolási körülmények vezettek ahhoz, hogy a felhasználók szívessebben fizetnek havonta pár száz forinttal többet, minthogy a parkolójegy automatákat vegyék igénybe. Közismert, hogy településeinken – különösen a nagyvárosokban – túlparkolás esetén a bírság komoly mértékű és rekord sebességgel érkezik, csekély eséllyel a toleráns rendezésre. Megéri tehát mobilra váltani! Ugyanez a tendencia figyelhető meg a mobiltelefonok hazai – európai viszonylatban is kiemelkedő sebességű – elterjedésében. A klasszikus telefon szolgáltatás, illetve lefedettség évtizedekkel elmaradt Nyugat- Európától, ezért gyorsabb mértékben terjedt el a mobiltelefon használata. Ismételten megérte a váltás! A hazai közbiztonság helyzete miatt méltán népszerű a lakásriasztási szolgáltatás mobil adaptációja. Ugyanakkor a smart home megoldások (hőmérséklet, páraszint, stb. mobil beálítása) értékesítése idehaza még éppen hogy csak megindult.
Bár a magyar telekom szektor élen jár az innovatív megoldásokban, piacképes kereslet nem mindenre van. Erre jó példa a 2002-ben bevezetett magyar fejlesztés: az MMS, amely világszerte elterjedt, hazánkban azonban mégsem vált népszerűvé a szolgáltatás. Sajnos a jelenlegi gazdasági helyzet kevésbé teszi lehetővé a felhasználóknak, hogy pénzt áldozzanak a mobilbankolási szolgáltatásra, így a szolgáltatók óvatosak a mobil innovációs fejlesztésekkel" – mondta Burián-Kozma Gábor, az Accenture banki iparágának igazgatója."
A bankok felfedezték a mobilcsatornákban rejlő potenciált és olyan platformok fejlesztését kezdeményezték, amelyek széleskörű mobilfizetési megoldásokat kínálnak a különböző okostelefonokra. Sok bank nyitott a mobilbankolás felé, de rengetegen falakba ütköztek a magas költségek és a potenciális célcsoport elérésében. „Jelenleg a legaktívabban a „Y generáció", illetve a 30-40 év közöttiek használják a mobilbanki szolgáltatásokat. Eközben Nyugat-Európában a 40-65 év közötti korosztály is aktív felhasználónak számít" -tette hozzá Burián-Kozma Gábor.
„A mobilbankolásnál nem elhanyagolható a telekommunikációs szektor közreműködése. Az e-bankolással ellentétben a mobilokra adaptált szolgáltatás szorosabb együttműködést kíván a telekom szolgáltatókkal. A mobilbankolás jelentős veresenyelőnye az e-bankolással szemben a mobilitásban rejlik, bárhol, bármikor eléri a fogyasztó. Ez az előny a bankoknak egyaránt kedvező és költségkímélő: míg a hagyományos fiókban egy dollár a banki költség, addig az interneten vagy a mobiltelefonon egy cent." – mondta Hatfaludy Károly, az Accenture technológiai igazgatója.
A jövő mobiltelefon felhasználói és a mobilbankolás
A mobil pénzkezeléshez szorosan kapcsolódik a mobilfizetés és a mobilbankolás fogalma. A mobilfizetésbe beletartozik minden olyan folyamat, amikor a felhasználó fizetést kezdeményez mobilkészülékén, úgy használja a telefonját, mint egy hitelkártyát vagy pénztárcát. A mobilbankolás lényegében ugyanazokat a funkciókat látja el, mint amit a felhasználó online fiókjában is lebonyolíthat: átutalásokat, egyenleg ellenőrzéseket és egyéb szolgáltatásokat vehet igénybe.
Az NFC (near field communication) technológiának köszönhetően ma már nem meglepő, ha a felhasználó néhány méter távolságból, egy gomb megnyomásával pénzt tud előhívni egy közeli ATM-ből. Az ügyfél azonítás és a biztonságos pénzkezelés megvalósítására a jelenlegi mobiltelefonok alapvető komunikációs csatornái kiválóan alkalmasak (SMS, MMS, URRSD, GPRS).
A mobilbankolásban nem csupán a banki és a telekommunikációs szektor lát fantáziát. Az újfajta technológia lehetőséget teremt, hogy több iparági szolgáltató közös szolgáltatásokat kínáljon fogyasztóinak.
Ilyen lehetőség lehet a telekommunikációs szektor piaci jelenléte az egészségügyben. A magyar egészségügyi helyzet krikus állapota, az orvos alulfizetettsége és túlterheltsége miatt megoldást jelenthetnének az olyan kommunikációs eszközök, amelyek lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy pl. feltölthessék vérnyomás állapotukat, egyéb kritikus ellenőrzési kritériumokat és adataikat a sorbanállás helyett. Továbbá megfelelő eszközök kialakításával, amelyre a technológia már adott, nagyobb lehetőségünk nyílna a preventív kezelésekre, illetve az idősek/betegek minőségi gondozására is.
A biztosítók is felfigyeltek az okostelefonok által kínált lehetőségekre. A kockázatfeltárások olcsóbbá tehetnék a biztosítási szolgáltatásokat is: az ügyfelek beleegyezésével elképzelhető lenne, hogy a biztosító társaságok nyomon kövessék a biztosított kockázatait, például ellenőrizhetnék, hogy betartja-e az előírt sebességet vezetés közben. (Szerkesztőségünk véleménye szerint ezek az apró önfeladások a pénzért végül valóban elvezetnek az Orwell által leírt szép új világhoz. Ami technikailag lehetséges, az nem biztos, hogy etikailag megengedett. Vagy talán rossz az etikánk?)