A Lidl Helló egészség! programja helybe viszi az ingyenes szűrővizsgálatot a dolgozóinak.
Tízből nyolc ember, noha tisztában van a megelőzés fontosságával, csak ingyenes szűrővizsgálatokra megy el – derül ki a vállalat által megrendelt reprezentatív kutatáson alapuló Lidl Egészségmegőrzési Indexből.
Tízből nyolc ember, noha tisztában van a megelőzés fontosságával, csak ingyenes szűrővizsgálatokra megy el – derül ki a vállalat által megrendelt reprezentatív kutatáson alapuló Lidl Egészségmegőrzési Indexből.
A Lidl Magyarország az adatokból kiindulva úgy döntött: ingyenes szűrőprogramot indít dolgozóinak. A Helló egészség! program keretében egy speciálisan erre a célra kialakított szűrőkamion járja körbe az országot. A korszerűen felszerelt kamion egy év alatt az áruházlánc mind a 164 üzletéhez elmegy, így munkatársaik munkaidőben, kényelmesen fordíthatnak időt az egészségük megőrzésére.
A Lidl Egészségmegőrzés Index keretében a magyarok egészségmegőrzéssel kapcsolatos attitűdjeit és viselkedését térképezte fel a Lidl Magyarország. A magyarok saját bevallásuk szerint jellemzően évente (38%) vagy kétévente (33%) járnak szűrővizsgálatokra. Az arányt a nők javítják: körükben magasabb az évente szűrésen részvevők aránya (45%). A férfiak fele ezzel szemben kétévente vagy még ritkábban jár szűrésre, 18%-uk pedig egyáltalán nem vesz részt vizsgálaton. A kor, az iskolai végzettség és a lakóhely is befolyásolja az aktivitást, hiszen a 18-29 évesek közel egynegyede, a 8 általánost végzettek egyötöde, míg a Kelet-magyarországi régióban élők 18 százaléka soha nem járt még szűrésen. A Lidl Egészségmegőrzési Index arra is rámutat, hogy a magyar felnőtt lakosság kétharmada részt venne egy munkáltató által szervezett és finanszírozott szűrésprogramon.
A kutatás eredményeinek kiértékelése és a dolgozói igények felmérését követően döntött úgy a Lidl Magyarország felelős vállalatként, hogy ingyenes szűrőprogramot indít munkatársai számára.
„Magyarországon egyedülálló akcióra vállalkoztunk akkor, amikor a Helló egészség! program bevezetése, szűrőkamionunk útnak indítása mellett döntöttünk. A program ugyanis a Lidl minden egyes dolgozója számára munkaidőben nyújt olyan komplex, fontos és nagy értékű szűrővizsgálatokat teljesen ingyenesen, amelyek segítenek abban, hogy akár komoly betegségeket is idejekorán felismerjenek" – hangsúlyozta a program indulásakor tartott sajtótájékoztatón Kassai Csaba, a Lidl Magyarország gazdasági ügyvezető igazgatója.
A program sikere érdekében a Lidl valamennyi áruházában Egészség Nagyköveteket képeztek ki a dolgozók közül. Az ő feladatuk a szűréseknek a helyi koordinálása, népszerűsítése munkatársaik körében, illetve az egészséges életmóddal kapcsolatos informálás és helyi programok kialakítása.
A legkorszerűbb orvostechnikai eszközökkel felszerelt egészségügyi szűrőkamion az elkövetkező egy évben valamennyi Lidl áruházhoz eljut majd. A szűrésre jelentkező dolgozókon 6 fős orvosi csapat végez menedzserszűrésekről ismert komplex vizsgálatokat, többek között labor-, szemészeti-, szájüreg-, radiológiai-, bőrgyógyászati-, kardiológiai vizsgálatot és BMI mérést. Az orvosok, természetesen a legnagyobb diszkrécióval, segítenek az eredmények értelmezésében és személyes konzultáción tesznek javaslatot az esetlegesen szükséges lépésekre.
A szűrőprogram első állomása szigetszentmiklósi logisztikai központ volt, ahol a kutatás eredményeit, a szűrőkamiont és az egyes vizsgálatok legfontosabb tudnivalóit Győrfi Pál mutatta be. A szóvivő maga is támogatja ezt az egészségmegőrző programot, hiszen magánemberként is ismeri a szűrések fontosságát és részt is vesz rajtuk, valamint a munkájából adódóan is látja és tapasztalja, hogy a megelőzés hiánya miatt is kialakulható súlyos betegségek és szövődményeik mennyi vészhelyzetet eredményezhetnek.
„A Lidl egészségügyi szűrőprogramja az egyik legátfogóbb vállalati program a dolgozók egészségmegőrzése érdekében, és kívánom, hogy egyre több cég ismerje fel ennek fontosságát" – mondta Győrfi Pál a sajtótájékoztatón.
Lidl Egészségmegőrzés Index – Kutatási összefoglaló:
Tízből nyolc ember, noha tisztában van a megelőzés fontosságával, csak ingyenes szűrővizsgálatokra megy el – derül ki a Lidl Magyarország átfogó kutatásából. A Lidl Egészségmegőrzés Index adatai szerint, míg a lakosság alig több mint kétötöde jár rendszeresen – félévente vagy évente – szűrésre, addig még rosszabb a helyzet a férfiak körében, akik fele kétévente vagy ritkábban jut el megelőzés célzattal orvoshoz, közel egyötödük pedig még sohasem vett részt ilyen vizsgálaton.
A Lidl Egészségmegőrzés Index rámutat, hogy míg a szűrővizsgálatok fontosságáról az emberek 61 százaléka érzi magát legalább részben tájékozottnak (ebből 45%-ban teljes mértékig informáltnak), addig 39%-ban tartják hiányosnak az ismereteiket. A reprezentatív felmérés adatai alapján a nemek szerint szignifikáns a különbség: a nők nagyobb arányban, majdnem 70%-ban érzik megfelelően tájékozottnak magukat a szűrések fontosságáról, míg ez a férfiak csupán felére igaz. Jelentékeny a vidék-város ellentét is a szűrésekhez történő hozzáállásban: míg a budapestiek 69%-a véli magát tájékozottnak, addig a községekben élőknek ez mindössze 56%-ára igaz. Hasonlóan alakul az egyes vizsgálatok ingyenességével kapcsolatos tájékozottság is: az évente, kétévente ingyenesen igénybe vehető vizsgálatok körével a lakosság mindössze alig több mint fele (54%) van tisztában, ez az arány a nők (60%) és a diplomások (73%) esetében valamivel magasabb.
Jellemzően évente (38%) vagy kétévente (33%) járnak szűrővizsgálatokra a magyarok – saját bevallásuk szerint. Az arányt a nők javítják: ők nagyobb arányban járnak évente (45%), míg a férfiak fele kétévente vagy még ritkábban jár szűrésre, 18%-uk pedig egyáltalán nem jár. A 18-29 évesek közel egynegyede soha nem vett még részt szűrővizsgálaton. Az iskolai végzettség alapján jelentős a különbség: a 8 általánost végzettek egyötöde szintén soha nem járt szűrésen, míg a legmagasabb végzettségűek fele évente jár szűrővizsgálatra. A földrajzi értelemben vett lakóhely is meghatározó: míg a szűréseket évente-kétévente igénybe vevők aránya között nincs jelentős eltérés, addig feltűnő, hogy a Kelet-Magyarországon élők közel egyötöde soha nem járt megelőző vizsgálatokon.
Legnépszerűbb szűrővizsgálatok látogatottság alapján: 81%-os a tüdőszűrés, 53%-os a vérképkészítés és 34%-os (a nők körében 61%-os) a nőgyógyászati szűrések látogatottsága. A fiatalabbak körében a nőgyógyászati szűrés és szájüregi, fogászati szűrés népszerűbb.
A válaszadók 85%-a csak az ingyenes szűréseket látogatja, és ha fizetni kell érte, akkor maximum 20 000 forintot fizetne, ennyit is mindössze a 12%-uk. A megkérdezettek 31%-a számára az ingyenesség a leginkább motiváló faktor a részvételre.
A magyar felnőtt lakosság kétharmada részt venne egy munkáltató által szervezett és finanszírozott szűrésprogramon, míg további 16% csak azért nem, mert saját orvosához jár szűrésre.
Lantai József