A magyar autóvezetők nem bíznak a tiszta dízelekben
3 perc olvasás
Átfogó kutatás készült a magyar autósok vásárlási szokásairól. Nagy múltú nemzetközi közvélemény-kutatáson mérte fel a hazai autóvásárlók szokásait a Vezess.hu és az Autó Magazin. A több mint négyezer magyar autóvezető válaszai alapján készült kutatásból kiderül, hogy a német és a japán autókat preferáljuk, választott márkánkhoz viszont meglepően magas arányban hűtlenek vagyunk.
Átfogó kutatás készült a magyar autósok vásárlási szokásairól. Nagy múltú nemzetközi közvélemény-kutatáson mérte fel a hazai autóvásárlók szokásait a Vezess.hu és az Autó Magazin. A több mint négyezer magyar autóvezető válaszai alapján készült kutatásból kiderül, hogy a német és a japán autókat preferáljuk, választott márkánkhoz viszont meglepően magas arányban hűtlenek vagyunk.
A világ egyik legnagyobb autós kiadványcsaládja, az Auto Motor und Sport és testvérlapjai több mint negyven éve indították útjára a Best Cars (Az Ön Autója) közvélemény-kutatást, amelyben az olvasók nem csupán az aktuális újautó-kínálatból választják ki kedvenceiket, de vásárlási szokásaikról, illetve az autóipar jövőjéről alkotott elképzeléseikről is mesélnek. 2016 őszén három földrész 17 országának 21 autós szakkiadványa – köztük az Autó Magazin és a Vezess.hu – vett részt a több mint 200 ezer potenciális autóvásárlót felölelő, globális felmérésen.
A Vezess.hu és az Autó Magazin kutatásában több mint négyezren vettek részt.
A 99%-ban aktív autóvezetőkből álló válaszolók a járműválasztásnál japán vagy német márkákat részesít előnyben. Harmaduk tervez két éven belüli vásárlást, köztük fele-fele arányban vannak az új autóban gondolkodók, illetve a használt autó beszerzését fontolgatók. Ami a kiszemelt méretosztályt illeti, markánsan vezetik a piacot az alsó-középkategóriás személygépkocsik és a szabadidőjárművek (utcai terepjárók), mögöttük a városi kisautók jönnek a sorban.
Ami meglepő eredménynek tűnhet, hogy a márkahűség meglepően alacsony:
a vásárlójelöltek 46,8 százaléka hajlandó átpártolni másik gyártóhoz, 42,6 százalékuk még nem biztos a dolgában, és csupán 8,9 százalék ragaszkodik az eddigi, jól bevált márkához.
És hogy mik az új autóval szemben támasztott elvárások? Mindenekelőtt az, hogy könnyen kezelhető és praktikus legyen, hogy tetszetős legyen a formaterve, és hogy bővelkedjen funkciókban. A válaszadók 42 százaléka szerint változatlanul státuszszimbólum az autó, ami sokat mond el gazdájáról. Érdekes ugyanakkor, hogy szintén sokan nevezték kiemelt fontosságúnak a környezetvédelmi szempontokat (42,5 %), míg ennél is többen állították, hogy hajlandóak magasabb összeget elkölteni a kiváló minőség érdekében (46,1%).
A jövő fejlesztéseit illetően a válaszadók többsége bízik az elektromos közlekedés térhódításában, közel 70 százalékuk pedig úgy gondolja, hogy a hatótávolság-növelővel (fedélzeti áramfejlesztővel) felszerelt elektromos autóké a jövő. A fedélzeti internet és a járművek közötti kommunikáció mellett a hagyományos és plug-in hibridek is kedvező fogadtatásra számíthatnak. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy elhanyagolható számú válaszadó hisz a gázüzemű járművek térnyerésében, illetve a dízelmotoroknak tisztább üzemet biztosító, urea-befecskendezős (AdBlue-karbamidoldatos) emisszió-csökkentő technológia elterjedésében.
Lantai József