A SZÉKELYKAPUTÓL A TÖRÜLKÖZŐIG — Szinte Gábor kutatásairól a Néprajzi Múzeumban
A Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik programjaként 2016. február 28-ig világszínvonalú időszaki kiállítást láthat a közönség egy fantasztikus néprajzi gyűjtő tevékenységéről. Ő Szinte Gábor (1855-1914) középiskolai rajztanár, fényképész rendkívül értékes dokumentumokat hagyott az utókorra a székelyföldi háztípus, a székelykapu, a fejfák (kopjafák) és az erdélyi fatemplomok kutatásairól.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik programjaként 2016. február 28-ig világszínvonalú időszaki kiállítást láthat a közönség egy fantasztikus néprajzi gyűjtő tevékenységéről. Ő Szinte Gábor (1855-1914) középiskolai rajztanár, fényképész rendkívül értékes dokumentumokat hagyott az utókorra a székelyföldi háztípus, a székelykapu, a fejfák (kopjafák) és az erdélyi fatemplomok kutatásairól.
A megnyitón dr. Balassa M. Iván néprajzkutató méltatta Szinte Gábor munkásságát, aki Huszka József kortársa, szintén rajztanár volt, de kettőjük közül Szinte alkotott olyan maradandót, hogy minden kor használhatja a tudását. Értékes dokumentumai nagy jelentőségűek a néprajz és a műemlékvédelem területén. A második nemzedék néprajzosai, köztük Győrffy István szintén az ő nyomdokain indult.
Szinte Gábor 1900-ban bukkant rá a legrégebbire, az 1673-ban épült mikházi székelykapura, amelyet Kajáni János ferences rendi szerzetes tervezett (neve ismerős lehet az ún. Kájoni-kódexről). Szinte ezzel dokumentálta, rajzolta le először a nemzeti díszítőművészet alkotóelemeit. A kaput 1911-ben megvette a budapesti Néprajzi Múzeum, majd miután egy vihar ledöntötte, 1913-ban került a múzeumba, ám itt 1965-ben leselejtezték. Most előkerült a szemöldökfa, a bal oldali kapuláb és néhány faszög. Ezek restaurálva láthatók a kiállításon. A múzeum 1880-tól kezdte gyűjteni a nemzeti jellegű ornamentikát, ezért Szinte Gábornak 1899-től folyamatos megbízásokat adott. Nitrocellulóz filmek, üvegnegatívok, színes rajzok, akvarellek készítésével tárta fel a népi építészet motívumait – a rajzokból is láthatunk eredeti darabokat a jelen tárlaton.
Szinte 1909 és 1910 között négy részletben jelentette meg tanulmányait a gyűjtőútjairól. Leírásai igen alaposak, amelyekben a fa építmények szerkesztési elveire is kitér. Célja volt, hogy megörökítse azt, ami múlandó. A népi építészet tanulmányozását a csűrnél kezdte, majd folytatta a székely kisnemesi kúriák és falusi házak leírásával, a temetők kopjafái, a használati tárgyak leírásával, oktatásával. 127 településen fordult meg Csík-, Kolozs- és Udvarhely vármegyében. Munkáját fia, Szinte László folytatta egy darabig. Az apa 1914 márciusában egyik gyűjtőútján megbetegedett, majd Budapesten meghalt.
A kiállítás rendezői, Bata Tímea és Tasnádi Zsuzsanna igényes katalógust is kibocsátottak e tárgyban. Dr. Kemecsi Lajos, a múzeum főigazgatója köszönetet mondott a megnyitón Bodnár Katalin múzeumpedagógusnak és Hermann Veronika sajtósnak is a munkájukért.
A tárlaton meglepő dolgokkal találkozhatunk, például 1905-ben Torockó utcáin petróleumlámpa világított. Megismerkedhetünk a csűristállóval, a székely ruházattal (köntös, hámánkendő, suba, mellény), faragott rokkával, guzsaly típusokkal. A haranglábak tekintetében a gótikus hatású toronnyal és a keleti típusú kistornyúval, a faszerkezetek csapolásával, a faszögekkel. A füzesmikolai görög katolikus kapu faragott forgójával, a füstös padlástérrel és a cseréppel kirakott kemencével. Különös dolog a „szakállszárító", ami a ház kapuja előtti fedett kiülőt jelenti – természetesen faszerkezetű. 1905-ben Csákfaluban sok különböző fajtájú székely kaput láthatunk. Különös érdekesség, hogy az ún. 'kaputükör', a személybejáró fölötti díszítést „hirdetési felületnek" vagy címer elhelyezésére is használták.
Még egy érdekesség a modern technika és tudomány megjelenése a Néprajzi Múzeumban: interaktív rajzolóprogrammal, érintős képernyő bevetésével szórakoztatják és tanítják a fiatalabb nemzedéket kaputervezésre, a díszítőelemek kiválasztására. Jó játék!
DOBI ILDIKÓ