A távközlésben főként az internet- és tévészolgáltatások ajánlatait hasonlítanák össze az ügyfelek
5 perc olvasásA televíziós szolgáltatásformák közül a kábeltévék iránt a legnagyobb az igény, az érdeklődők 41 százaléka sorolta első helyre ezt a műsorszolgáltatási típust – derül ki a Netrisk.hu távközlési szolgáltatási oldalán, a Telenet.hu-n a közelmúltban végzett felmérésből. A mintegy 7 ezer válaszból az is kiolvasható, hogy a szolgáltatások közül a leggyakrabban az internet- és tévészolgáltatók díjait hasonlítanák össze az ügyfelek, amire bőven van is lehetőségük: a tízezer fő feletti településeken átlagosan 7 tévé-, és 13 internetszolgáltató közül választhatnak az érintettek. Az alábbi összegzés bemutatja az egyes szolgáltatástípusokhoz kapcsolódó fő lakossági preferenciákat is.
A televíziós szolgáltatásformák közül a kábeltévék iránt a legnagyobb az igény, az érdeklődők 41 százaléka sorolta első helyre ezt a műsorszolgáltatási típust – derül ki a Netrisk.hu távközlési szolgáltatási oldalán, a Telenet.hu-n a közelmúltban végzett felmérésből. A mintegy 7 ezer válaszból az is kiolvasható, hogy a szolgáltatások közül a leggyakrabban az internet- és tévészolgáltatók díjait hasonlítanák össze az ügyfelek, amire bőven van is lehetőségük: a tízezer fő feletti településeken átlagosan 7 tévé-, és 13 internetszolgáltató közül választhatnak az érintettek. Az alábbi összegzés bemutatja az egyes szolgáltatástípusokhoz kapcsolódó fő lakossági preferenciákat is.
Az ügyfelek alternatív távközlési ajánlatokra leginkább a fix internetszolgáltatások körében kíváncsiak, 86 százalékuk ismerné meg szívesen a lehetőségeit más szolgáltatóknál. „Mindez azzal van összefüggésben, hogy sávszélesség és díj tekintetében ennél a szolgáltatásfajtánál jelentős a szórás, és a technológiai fejlesztések is itt okozzák a leggyorsabb változásokat – magyarázza Takács Roland, a Netrisk.hu üzletág-igazgatója.
A vezetékes internetszolgáltatások kiválasztása során a letöltési sebességen (97%) kívül fontos szempont, hogy a szolgáltatáshoz ingyenes wifi-modem is tartozzon (82%).
Szintén magas, 80 százalékos az érdeklődés a televíziós szolgáltatáscsomagok alternatív ajánlatai iránt. Ebben egyaránt szerepe van annak, hogy az utóbbi időben jelentős változások voltak az elérhető csatornák kínálatában, és ennek nyomán számos szolgáltató változtatta meg a kínált műsorcsomagok összetételét, illetve díjait is.
E szegmens jelentőségét támasztja alá az a tény is, hogy több mint 3,5 millió hazai háztartásban található valamilyen televíziós előfizetés, emellett a Nielsen Közönségmérés adatai szerint a hazai népességben 2016-ban egy főre átlagosan 5 óra tévénézési idő jut, az 50 év felettiek körében ez az érték a 6 és fél órát is meghaladja.
A televíziós szolgáltatások körében továbbra is a kábeltévék iránt a legnagyobb az érdeklődés (41%), ugyanakkor egyre nagyobb az igény az internet alapú (IPTV) szolgáltatás (19%) iránt is. A műholdon keresztül elérhető tévészolgáltatásokat az ügyfelek 17 százaléka preferálja.
Mivel ma már a háztartások 83 százaléka rendelkezik digitális vétellel, ami számos hozzáadott szolgáltatást is lehetővé tesz, a tévészolgáltatás kiválasztása során ezek a szempontok is egyre nagyobb szerepet játszanak. A válaszadók negyven százaléka tartja fontosnak a rögzíthető/visszanézhető műsorok lehetőségét. Az olyan kiegészítő lehetőségek, mint az online filmtéka (25%), vagy a mobil eszközökön is nézhető adás (28%) iránt ugyanakkor egyelőre nem tapasztalható kiemelkedő mértékű érdeklődés.
A teljes kínálati paletta a hazai távközlési piacon igen széles: a 10 ezer főnél nagyobb lélekszámú településeken átlagosan 20 szolgáltatóval szerződhet egy ügyfél. A legnagyobb választék a fix internetszolgáltatók körében van: a fenti településkörben átlagosan 13 cégnek van ilyen szolgáltatása, míg a többi szolgáltatást (vezetékes hang, tv, mobiltelefon, illetve mobilnet) átlagosan 7-8 társaság nyújtja, E szolgáltatók közül a legnagyobb ügyfélkörrel a saját hálózattal rendelkező, úgynevezett inkumbens szolgáltatók rendelkeznek. Többnyire az ő hálózatukat bérelve juttatja el szolgáltatásait a felhasználókhoz a többi társaság.
A versenyt azonban a tájékozottság alacsony szintje mellett az ügyfelek preferenciái is korlátozzák. Többségük a bejáratott névvel rendelkező szolgáltatókba helyezi a bizalmát: 72 százalékuk számára fontos az ismert márkanév, akár magasabb díjat is hajlandó fizetni ezek szolgáltatásaiért.
A Netrisk.hu 2016 tavaszán tette lehetővé oldalán távközlési szolgáltatások egyszerű összehasonlítását és megrendelését. A Telenet.hu néven futó összehasonlító oldalon jelenleg országosan több mint 50 távközlési szolgáltató ajánlatai hasonlíthatók össze gyorsan, áttekinthető formában és rejtett költségek nélkül.