A UPS forradalmian új elektromos járműtöltési rendszerrel kísérletezik Európában
5 perc olvasásEgy, a UPS (NYSE:UPS) vezette konzorcium radikálisan új töltési technológiát vezet be Londonban. Egy egész elektromos jármű flotta szimultán töltése komoly nehézséget jelent, ám az új rendszer ezt anélkül oldja meg, hogy a villamosenergia-hálózat költséges fejlesztésére lenne szükség. Ez az áttörés, a hagyományos robbanómotoros járművektől való függés végét jelentheti, hiszen a pilótaprojektben a UPS növelheti a London belvárosában található központjában üzemelő elektromos járművei számát. A jelenlegi maximum 65-ös üzemelés limit helyett, a jövőben akár mind a 170 londoni jármű elektromos lehet.
A komoly előrelépés – mely a konzorcium résztvevőinek tudomása szerint az első alkalom, amikor a világon bárhol, ilyen szinten és méretben együtt alkalmazták ezeket a rendszereket – a SEUL-projekt (Smart Electric Urban Logistics) eredménye, melyet a UPS az Egyesült Királyság Energia Hálózatával és a Cross River Partnershippel közösen bonyolított le. Az együttműködés számára a Brit Alacsony Kibocsátású Járművek Irodája (Office for Low Emission Vehicles) biztosított forrásokat.
“Úgy hisszük, ez a világon az első ilyen jellegű projekt, és rögtön egy ’mega’ város szívében. Új technológiákat használunk fel arra, hogy leküzdjük az elektromos járművek használata előtt álló komoly akadályokat, ezzel tulajdonképp a fenntartható városi szállítmányozási szolgáltatások teljesen új generációját indíthatjuk el. Nem csak Londonban, hanem a világ más nagy városaiban is, – mondta Peter Harris, a UPS Europe fenntarthatósági igazgatója. – A mostani együttműködés komoly fordulópontot jelent az elektromos járművek költséghatékony forgalomba állításában, egyszersmind kulcsszerepet tölthet be abban, hogy az urbanizáció globális trendje fenntartható legyen.”
Ez a fejlesztés jelentős szerepet játszhat abban, hogy az elektromos járműveket a világ más városaiban is nagy számban alkalmazzák, amely kulcsfontosságú lehet a nagyvárosok levegőminőségének javításában.
“Ez az úttörő megoldás lehetővé tette a UPS számára, hogy növelje elektromos-flottáját, anélkül, hogy az energiahálózatunkat fejleszteni kellett volna. Ezzel kiköveztük az utat, ahhoz, hogy a jövőben minden városban elektromos járművekre cserélhessük a fuvarozó gépkocsikat” – mondta Ian Smyth, az Egyesült Királyság Energia Hálózatának képviselője.
A kezdeményezés fontos részét képezik a helyszínen energia tárolásra alkalmas akkumulátorok elhelyezése. Habár, ezúttal új elemeket helyeztek el a UPS központjában, a terv az, hogy a jövőben ezeket újrahasznosított készülékek válthatják ki, olyanok, amelyeket a UPS elektromos járművekben használtak korábban. Az okos-hálózattal együtt ez alapozhatja meg a UPS elektromos jármű infrastruktúráját és stratégiáját a jövőben: a hagyományos energiafejlesztés dinamikus kihasználása, okos-hálózat és helyszíni energiatárolás; és sok esetben, helyi energiafejlesztés is – akár nap, vagy más alternatív energiaforrás segítségével.
A UPS hosszú történetre tekint vissza, az elektromos járművek terén. Először az 1930-as években vezetett be ilyen típusú járműveket flottájába, majd a modern verziókat 2001-ben kezdte el használni a cég. Jelenleg, a UPS több mint 300 elektromos járművet és közel 700 hibrid-hajtású gépjárművet használ Európában és az Egyesült Államokban. A vállalat nemrég 125 új, teljesen elektromos Semi kamiont rendelt 2019-re a Teslától, amely eddig az egyik legnagyobb ilyen jellegű előrendelés. Ezenfelül, a UPS tavaly szeptemberben jelnettette be, hogy az első amerikai kereskedelmi ügyfél lesz, amely három eCanter (a Daimler Trucks Fuso márkája) közepes elektromos tehergépkocsit állít forgalomba.
A töltési kihívások kezelése
Egy elektronikus-flotta feltöltése kifejezetten költséges folyamat lehet, mivel ehhez gyakran a külső elektromoshálózatot kell fejleszteni. Érthető módon, ez kevés üzletnek, vagy üzemeltetőnek vonzó opció. Ez a rendszer azonban lehetővé teszi, hogy a UPS a London belvárosában található központjából üzemeltetett elektromos járművek számát bővítse (a jelenlegi 65-ről, akár az összes 170 használatban levő járműre). Mindezt külső fejlesztések nélkül. Ez okos-hálózattal érhető el, egy olyan központi szerver használatával, amely minden egyes elektromos-töltőhöz, tápegységhez és helyszíni energiatárolóhoz külön kapcsolódik.
A rendszer “intelligens” módszert alkalmaz a töltésekkor, és az energiafelhasználást az éjszakai órákban úgy osztja el, hogy az épület emellett is zavartalanul folytathassa a logisztikai ügyvitelhez szükséges folyamatokat. Ugyanakkor, a rendszer azt is biztosítja, hogy az elektromos járművek teljesen feltöltött állapotban várják a reggelt, amikor szükség lehet rájuk. A rendszer azt is garantálja, hogy a hálózaton belül fellelhető maximum energiát sosem haladja meg a felhasználás.
A projekt eredményeként, és a kapcsolódó beruházások tanulságait levonva, a UPS immár bármely épületre kialakíthatja a legkevésbé költségigényes módszereket, és alátámasztott döntést tud hozni arról, hogy milyen módon tölthető fel egy teljesen elektromos flotta. Ehhez, különböző megoldások kombinálására lehet szükség, köztük: hagyományos elektromoshálózatfejlesztés, okos hálózat kialakítása, elemes helyszíni energiatárolás, és helyi energiafejlesztés (például olyan napenergia felhasználásával, amelyet az épületek tetején gyűjtenek össze).