2025.március.15. szombat.

Hiába nőtt jelentősen tavaly az autólopások száma, az autósok 54 százaléka nem tart attól, hogy ellopják a járművét - derül ki a Genertel legutóbbi felméréséből. Igen kevesen használnak komolyabb lopásgátló berendezést, az autók jelentős része pedig - különösen a fővárosban - nem védett helyen parkol éjszakánként. Ennek ellenére a megkérdezettek 77 százaléka semmilyen biztosítási védelemmel nem rendelkezik lopás esetére. A többség nem is tudja, hogy lopás elleni casco már évi néhány ezer forintért is elérhető.

 

Hiába nőtt jelentősen tavaly az autólopások száma, az autósok 54 százaléka nem tart attól, hogy ellopják a járművét – derül ki a Genertel legutóbbi felméréséből. Igen kevesen használnak komolyabb lopásgátló berendezést, az autók jelentős része pedig – különösen a fővárosban – nem védett helyen parkol éjszakánként. Ennek ellenére a megkérdezettek 77 százaléka semmilyen biztosítási védelemmel nem rendelkezik lopás esetére. A többség nem is tudja, hogy lopás elleni casco már évi néhány ezer forintért is elérhető.

 

Hiába nőtt jelentősen tavaly az autólopások száma, az autósok 54 százaléka nem tart attól, hogy ellopják a járművét – derül ki a Genertel legutóbbi felméréséből. Igen kevesen használnak komolyabb lopásgátló berendezést, az autók jelentős része pedig – különösen a fővárosban – nem védett helyen parkol éjszakánként. Ennek ellenére a megkérdezettek 77 százaléka semmilyen biztosítási védelemmel nem rendelkezik lopás esetére. A többség nem is tudja, hogy lopás elleni casco már évi néhány ezer forintért is elérhető.

 

A közösségi oldalakon egyre többen osztják meg ellopott autójuk fényképét. E gyakoriság növekedését a statisztikák is alátámasztják: 2012-ben hosszú évek után először ismét jelentősen, 14 százalékkal emelkedett a hazai autólopások száma. A több mint öt és félezer tavaly eltulajdonított jármű kétharmada Budapesten tűnt el. Ezek a tények azonban egyelőre nem tükröződnek az autósok óvatosságán, többségük egyáltalán nem fél attól, hogy a parkolóhelyre visszatérve autójának csak hűlt helyét találja.

 

„Sokan gondolják azt, hogy az autótolvajok elsősorban az értékesebb, újabb autókra vadásznak, azonban egyre inkább az a jellemző, hogy az ellopott autókat alkatrészforrásként hasznosítják. Ennek megfelelően a bűnözők is egyre inkább a leggyakoribb márkákra (Suzuki, Volkswagen, Renault, Opel), ezeken belül is a kis- és középkategóriás autókra állnak rá, és a néhány évnél idősebb autók ugyanúgy célpontba kerültek" – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója.

 

A tolvajok dolgát jelentősen megkönnyíti, hogy míg vidéken az autók 60-65 százalékát garázsban tartják, Budapesten ez az arány mindössze 30 százalék. A felmérés adatai szerint Budapesten az autósok 45 százaléka éjszaka az utcán kénytelen tárolni autóját, könnyű hozzáférést nyújtva a bűnözők számára.

 

 

A védekezés eszközeit tekintve szintén lehangoló képet mutatnak az adatok. A leggyakoribb védelmi eszköz a gyárilag beépített immobiliser, illetve a riasztó: ez utóbbi az autók negyedében található meg. Műholdas követőt mindössze a megkérdezettek 2 százaléka használ, ugyanakkor a vidéki autósok között többen is a házőrző kutyát jelölték meg az autó biztonságának fő zálogaként.

 

„Úgy tűnik tehát, hogy az esetek túlnyomó részében csupán a vakszerencse dönti el, kinek az autóját lopják el, miközben az autósok háromnegyede semmilyen biztosítással nem védekezik ez ellen a jelentős kár ellen. Mindez azért is megdöbbentő arány, mivel ma már a piacon az autó értékétől függően akár évi 3 ezer forintért is lehet lopáscascót találni" – hangsúlyozza a Genertel vezérigazgatója.

Grafikonok:Genertel

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük