2024.november.24. vasárnap.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Automobil és Tuning Show Budapest Hungexpo – 2018. március 23-15.

9 perc olvasás

25_1517322640.jpg

Carl Blaha bécsi kocsigyárban készült, közel 140 éves postakocsi

Az elmúlt száztíz évben egy kis ország sok nagy alkotót adott a világ járműgyártásának. Az autórajongók többsége méltatlanul keveset tud arról, hogy a magyar szakemberek, mérnökök, formatervezők milyen kiemelkedő szerepet játszanak a világhírű járművek tervezése során, és milyen innovatív megoldásokkal segítik az autóipar dinamikus fejlődését. Ezért az Autós Nagykoalíció megeleveníti a múltat, a jelent és a jövőt, a Magyarok a Világ Járműgyártásában elnevezésű izgalmas tematikus kiállításon, amely immár 6. alkalommal kalauzolja végig az érdeklődőket az autóipar évszázados történelmén a G pavilonban.

image27_2.jpg„Álmodj velem! Avagy, ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére!”

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre 2018. március 23-25. között a múltat, jelent és jövőt megidéző „Magyarok a világ járműgyártásában” elnevezésű tematikus kiállítás. Az ország legnagyobb autós szezonnyitó rendezvényén, AutoMobil & Tuning Show, ezúttal nemcsak a közúti járművek lesznek terítéken, hanem a vízi- és légiközlekedés számára alkotott találmányok és járműcsodák is teret kapnak a Hungexpo G pavilonjában, mintegy 1300 négyzetméteren.

Az előkészületekről az ötletgazda, Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és az AutoMobil & Tuning Show fő támogatója az alábbiakat nyilatkozta: Az esemény fő célja a járműipar világát szerethetővé tenni a pályaválasztás előtt álló fiatalok és szüleik számára, valamint bemutatni az autóiparhoz kapcsolódó képzések nyújtotta perspektívákat. Az 2018-as AMTS tematikus kiállítására meghívott feltalálók, mérnökök és formatervezők személyes bizonyságukkal igazolják, hogy mottónk – miszerint ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére – nemcsak egy frázis”.

Az ANK elnöke szerint még a vérbeli benzingőzös autórajongók többsége is méltatlanul keveset tud arról, hogy magyar mérnökök és formatervező szakemberek milyen fontos szerepet játszottak a világ mobilitásának évszázadokon át zajló folyamataiban, innovatív találmányaikkal miként segítették a földi,- vízi- és légiközlekedés fejlődését. Ezt felismerve mutatja be a tárlat szervezője a Kocs községben napvilágot látott kocsitól egészen napjainkig a közlekedés szinte minden eszközén megtalálható magyar ujjlenyomatokat, hiszen Mátyás király idejében a komáromi Kocs községben indult a kapcsolat a magyarok és a világ mobilitása között. A kocsi szó a világ számos nyelvén azt a négykerekű szerkezetet jelöli, mellyel nemcsak egy szerkezetre asszociálunk, hanem a mindennapi helyzetváltoztatás és az utazás legkényelmesebb, legelegánsabb módjára is.

„Felsorolni is nehéz lenne, mennyi érdekes látnivaló és exkluzív élmény várja a nagyérdeműt hazánk legnagyobb szezonnyitó autós sokadalmán – nyilatkozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és a „Magyarok a világ járműgyártásában” kiállítás ötletgazdája. „A G-Pavilonban mintegy 1300 négyzetméteres egyedi installációja révén a hazai járműgyártás múltja, jelene és jövője lesz látható, a Mátyás király korabeli lovas kocsitól napjaink és a jövő mobilitását meghatározó innovációkkal”.

„A szállítás és a közlekedés területe a kultúra egyik legösszetettebb egysége. Ennek a nemzetközi téren is kiemelt jelentőséggel kutatott, összetett témának fontosabb és nagyobb tematikus egységei között meg­határozók az úthálózat, a fogatolás, illetve a járművek tárgykörei. Fon­tos szerepe volt a magyar, de az európai járműkultúra alakulásában is a Komárom megyében fekvő Kocs községnek. A nálunk kifejlesz­tett utazó jármű újításainak köszönhette gyors elterjedését, európai sikerét. Napjainkban egyre gyakrabban használt minősítés a hungarikum. Kü­lönböző ételek, találmányok, szokások és számos egyéb kulturális je­lenség kapcsán használjuk ezt a fogalmat. A hungarikum olyan különleges, egyedi, jellegzetes, csak Magyarországra jellemző dolog, amelyről a magyarok ismertek a világban. A magyar fejlesztésű jármű, a Kocsról elnevezett kocsi, egyértelműen megfelel a hungarikum feltétele­inek” – zárta gondolatait az ANK elnöke.

Az esemény házigazdája hozzátette, hogy a grandiózus kiállítás statikus elemei mellett március 23-án, 13 órától az élő showban olyan vendégek lépnek a színpadra, akik tálentumaik és személyes történeteik révén kapcsolódnak a kiállított járművekhez. A múltidéző vívmányok között pedig látható lesz a 18. századi Habsburg Birodalomban, Mária Terézia uralkodásának idején forgalomba állított delizsánsz járat egyik postakocsija. A delizsánsz járatok – a francia szó jelentése: szorgalom, gyorsaság – személy-, csomag- és pénzszállításra alkalmas, fekete-sárga színű négylovas kocsik voltak, a Bécs és Buda közötti távot 30 óra alatt teljesítették, miközben egy társzekér ugyanezt a távot 57 óra alatt tette meg. A delizsánsz járatok további érdekessége, hogy a komáromi Kocs község, ahonnan a magyarok és a világ mobilitása közötti kapcsolat eredeztethető, a járat váltóállomása volt.

Az említett korszakot és a Monarchia távolsági közlekedését idézi fel a Keszthelyi Helikon Kastélymúzeumból érkező, Carl Blaha bécsi kocsigyárban készült, közel 140 éves postakocsi. A kiállításon is megtekinthető hintó postakocsi funkciója mellett, kényelmének és strapabíró képességének köszönhetően az arisztokrácia körében is nagyon népszerű volt a dualizmus idején. A kiváltságokkal rendelkező társadalmi osztály ilyen járműveket használt privát, hosszú távú utazásai során. Az eseményre meghívott Habsburg György a császári udvar autentikus történeteivel teszi színesebbé a tárlat megnyitó ceremóniáját.

A színpadi élő show vendégei között lesz várhatóan Kovács Miklós is, aki a jelenkort képviselve tart előadást életpályájáról és a Kia frankfurti formatervező központjának munkájáról. Az 51 éves szakember a szegedi Hittudományi Főiskolán 1987-ben megkezdett hallgatói évei alatt küldött rajzokat az Audihoz, ahonnan a palicsi származású dizájner, Hasanic Imre magyar nyelvű tippjei mellett, „ismeretlen rajzeszközök” is érkeztek válaszul a további alkotáshoz.

25_1517322580.jpg

A főiskola után Linzben tanult tovább a Hochschule für Künstlerische und Industrielle Gestallung ipari formatervező szakán, gyakorlati idejét pedig a négykarikás márka ingolstadti központjában töltötte. Az Auditól kapott ösztöndíjjal 1993-tól a pforzheimi főiskola hallgatója lett, ezt követően 1995 és 2003 között az Audinál dolgozott. Részt vett az A8 (D3) és az A4 (B7) típusok elkészítésében, 2004-től pedig a külcsínre sokat adó dél-koreai márka európai dizájnközpontjában dolgozik. Kovács Miklós jelenleg az új modellek külső megjelenéséért felel, de korábban koncepció autók formatervével is foglalkozott. Irányítása alatt olyan szériamodellek láttak napvilágot, mint például a Venga, a Cee’d család és a középkategóriás Optima, valamint a nálunk nem forgalmazott Cadenza. Legutóbbi munkája a tavaly, Genfben debütált Kia Stinger volt.

25_1517322780.jpg

A kiállításon látható lesz a limitált szériás Abarth 695 Rivale (mindössze 175 darab vászon- és 175 darab fémtetős változat készült belőle), a patinás olasz jachtok eleganciáját és a Fiat sporthagyományait ötvöző modell, melynek összeállításában Obendorfer Dávid, az Officina Italaina Design stúdió formatervezője is részt vett. A budapesti születésű dizájner 2001-ben a MOME Ipari formatervező szakán készített szakdolgozatával hívta fel magára a figyelmet. A Fiat Stilo alapjaira tervezett egy 4 tagú modell családot, melynek célja a retro dizájnelemek és a funkcionalitás ötvözete volt.

25_1517322681.jpg

Dávid az elmúlt 8 évben a Riva és Sanlorenzo jachtok külső- és belső formatervezésével foglalkozott, autós formatervezői munkássága azonban a rajongásról szól. Remake-jeivel az autókért és a formatervezésért rajongókat szólítja meg, célja metszéspontokat találni a múlt és a jelen között, rekonstruálva az évtizedekkel korábban megszakadt stilisztikai folytonossagot. Obendorfer Dávid várhatóan személyes előadást is tart életéről és munkájáról a március 23-án, a 13 órakor kezdődő élő show-ban.

A kiállítás légi járművei között a kecskeméti Magnus Aircraft Zrt. Fusion 212-ese is látható lesz. A Magnus Aircraft Zrt. egy 2011-ben alakult kétüléses, kompozit, műrepülésre és oktatásra alkalmas könnyű sportrepülőgépeket gyártó, magyar tulajdonú vállalat. A cég által fejlesztett kétüléses multi funkciós, benzinmotoros, ultrakönnyű és könnyű sportrepülőgép, a ’Fusion 212’ alkalmas oktatásra, műrepülő gyakorlatok végrehajtására és oktatására, sportrepülésre, és vészhelyzeti manőver-képzésre egyaránt.

A Fusion 212 megkapta a legjobb újításért járó díjat az Aero 2012 bemutatón, amely a legnagyobb és legelismertebb európai légi bemutató, és amelyet évente rendeznek meg a németországi Friedrichshafen-ben. A repülőgép rendelkezik az USA-beli S-LSA, a német DULV, és a magyar légügyi hatóság által kiadott engedélyekkel, így a világ legtöbb országában értékesíthető. Továbbá előkészítésben van az európai CS-LSA minősítés is.

A Magnus Aircraft Zrt. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) szeptember végén együttműködést kötött. A kontraktus értelmében a jövőben felsőfokú képzettséget igénylő duális képzéseket indítana el együtt Magyarország első egyeteme és a pécsi nagyberuházást a közelmúltban bejelentő cég, de olyan területeken is kooperálnak majd, mint az alternatív meghajtás, a külső formatervezés vagy a szimulátorszoftver fejlesztés.

Mivel a járműtörténelem hazai vonatkozásának ilyen átfogó bemutatására még nem került sor, a szervezők várakozása, hogy itthon és a világban élő 15 millió magyar szívében vágyat ébresszenek a megismerésre, mi több, a részvételre is.

https://www.amts.hu/hu/latogatoknak/belepojegyek-online-vasarlas-37

EZ IS ÉRDEKELHETI

szexualpszichologus 18 perc olvasás
1973-2023 WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. Powered by WebshopCompany Ltd.