Az újautó piac központi problémái és megoldási lehetőségei és az elektromobilitás kérdései márkakereskedői szemmel
5 perc olvasásA GÉMOSZ 2017-ben ismét elkészítette felmérését arról, hogyan vélekednek a márkakereskedések tulajdonosai az autópiac helyzetről, milyen jövőképpel rendelkeznek, illetve az elektromos és hibrid autókkal kapcsolatban milyen tapasztalataik, várakozásaik, javaslataik vannak. A felmérés képet mutat arról, hogy milyen folyamatok befolyásolják a márkakereskedők jövőjét azon a piacon, ahol az eladások évről évre nőnek, és folyamatos a legújabb technológiákat is tartalmazó modellek bevezetése.
Az idei felmérésből kitűnik, hogy új, várhatóan tartós problémával kell szembenézniük a márkakereskedéseknek, márkaszervizeknek. A munkaerőhiányt 63%, a bérek és járulékok drasztikus emelkedését pedig 59% nevezte a legnagyobb gondnak. A javuló gazdasági környezetet jelzi, hogy a márkakereskedők 63%-a elégedett a 2016-os évi eredményével. A 2017-es éves bővülést a többség 5-10% közé teszi, ami az előző évinél lassabb ütemű fejlődést, de mindenképp pozitív tendenciákat jelez. A márkaszervizeknél a válaszadók 78%-a elégedett a forgalommal, azonban 56%-uk nem elégedett az eredményével. Ezzel összefüggésben a vállakozások 76%-ban úgy látták, a növekedő bérverseny negatívan befolyásolja a működésüket, javasolják a bér-és járulékterhek további csökkentését. Ugyanakkor az újautó eladások növelése érdekében szükséges a környezetre kiemelten káros, illetve a hamis dokumentumokkal, a vásárlók megtévesztésével értékesített import használtautók visszaszorítása. A válaszadók által forgalmazott márkák kínálatában 78%-ban szerepel elektromos vagy hibrid modell, a vásárlók többsége mindkét technológia iránt érdeklődik (47%). A vásárlókat a környezettudatosság, az ingyenes parkolás és az alacsony üzemeltetési költségek vezérlik. Az alternatív meghajtású autók további elterjedését az országos gyorstöltő hálózat kiépítése, az áfacsökkentés, a hibrid autók támogatása, az egyszerűbb adminisztráció és támogatási feltételek, és a megítélt összegek gyors kifizetése segíthetik elő.
A GÉMOSZ évek óta közreadja a részletes adatokat a magyar márkakereskedői hálózatokról, az idei az ötödik alkalom. 35 márka hálózatának adataira támaszkodva szolgálunk friss elemzéssel. Az adatok alapján a koncentrációs és konszolidációs folyamatok folytatódnak, hektikus, ugrásszerű változások nem történtek.
agyarországon 2017 nyarán 688 szalonból, 399 telephelyen folyt új autó értékesítés. Az új autó eladások harmadik éve tartó emelkedése az értékesítési pontok számának enyhe növekedését is magával hozta. A tulajdonosok száma kis mértékben csökkent az általános piaci és demográfiai folyamatokból következően. A tulajdonosok 2015-ben mért 55%-a helyett már csak 51%-a foglalkozik egy márkával. A teljes új autó kereskedelem 399 márkakereskedésben bonyolódik, ez kis híján megegyezik a 2015-ös felmérés adatával. A területi koncentrációt vizsgálva a budapesti és pest megyei kereskedések aránya továbbra is kiemelkedően magas. Összefoglalva A márkakereskedések száma az évek óta növekedő piac ellenére sem nőtt, a piacon működő tulajdonosok újabb márkákat vállalva és a meglévő telephelyeiket kihasználva fejlődtek. A felmérés a rendelkezésre álló korábbi adatok fényében egy stabil, jól működő márkakereskedői kört mutat, akik képesek megfelelően kezelni a növekedő mennyiségi és minőségi elvárásokkal jelentkező keresletet.
A GÉMOSZ és a JóAutók.hu együttműködésének célja a biztonságorientált autóvásárlók és a tisztességes eladók hatékony összekapcsolása.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) 2002-ben alakult magyar márkakereskedői és márkaszerviz érdekvédelmi szervezet, jelenleg 144 taggal. Céljai között van az olyan vállalkozások támogatása, amelyek elfogadják a szakma etikai elvárásait, eleget tesznek adófizetési kötelezettségeiknek, betartják a környezetvédelmi előírásokat és a tisztességes verseny szabályait.
A május végén indult Jóautók.hu az első ellenőrzött használtautó piactér Magyarországon. Az oldal célja, hogy a tisztességesen működő kereskedők kínálatát összekapcsolja azokkal a biztonságorientált vásárlókkal, akik időt, energiát és pénzt spórolva, szeretnék elkerülni a használtautó-vásárlás során felmerülő buktatókat. Ehhez egy olyan használtautó-piacteret hoztunk létre, ahol azok a hirdetések kapnak figyelmet és kiemelt pozíciót, melyekhez megfelelő mennyiségű dokumentáció áll rendelkezésre.
“Küldetésünknek tekintjük, hogy szakmai tudásunkkal segítsük a használtautó-vásárlókat. Éppen ezért minden hozzánk csatlakozni kívánó kereskedést előszűrünk céges és szakmai háttér, illetve autóállomány és vásárlói visszajelzések alapján is. Egy olyan kiemelési szisztémát alakítottunk ki, ahol az eladónak is érdeke minél több információt és dokumentumot megosztani az autóról. Természetesen ezeket a feltöltött állapot és előélet dokumentumokat is átnézzük, sőt, minden magyar rendszámos autót is leellenőrzünk a Belügyminisztérium hivatalos (volt KEK KH) adatbázisában” – hangsúlyozta a JóAutók küldetéséről Halász Bertalan vezérigazgató.