Budapesten találkoztak a Visegrádi országok – V4- turisztikai vezetői
6 perc olvasásA Visegrádi Országok együttműködésének soros magyar elnöksége keretében 2010. február 17-18-án, Budapesten találkoztak a nemzeti marketingszervezetek vezetői és a V4-ek turisztikai államtitkárai. A rendezvényt szervező magyar delegációt Dr. Kovács Miklós, az Önkormányzati Minisztérium turisztikai szakállamtitkára vezette, a marketingszervezetek vezetői megbeszélésének házigazdája Dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója volt.
A Visegrádi Országok együttműködésének soros magyar elnöksége keretében 2010. február 17-18-án, Budapesten találkoztak a nemzeti marketingszervezetek vezetői és a V4-ek turisztikai államtitkárai. A rendezvényt szervező magyar delegációt Dr. Kovács Miklós, az Önkormányzati Minisztérium turisztikai szakállamtitkára vezette, a marketingszervezetek vezetői megbeszélésének házigazdája Dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója volt.
A négy ország turisztikai együttműködése a The European Quartet – One Melody (Európai négyes-közös dallam) márkanév alatt 2004 óta folyik sikeresen. Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia turisztikai együttműködésének fő célja az, hogy összehangolt munkával és a rendelkezésre álló források egyesítésével közösen népszerűsítsék a közép-európai régió turisztikai kínálatát mind szélesebb körben, elsősorban a tengerentúli piacokon.
A tárgyalások során a négy ország turisztikai vezetői értékelték a közös turisztikai promóció és turizmusdiplomáciai együttműködés eredményeit, és egyetértettek abban, hogy a visegrádi együttműködés sikeres területe a turizmus, amelynek keretében az elmúlt hat évben számos közös lépés valósult meg. Ennek legfőbb eredményei: közös részvétel a célpiacok legfontosabb turisztikai kiállításain, közös statisztikai kiadvány és térkép elkészítése, közös tanulmányutak lebonyolítása, reklámfilm és angol nyelvű V4 online oktatóprogram elkészítése, valamint a V4 logó és négynyelvű közös honlap létrehozása. A Visegrádi Országok együttműködése keretében megvalósuló turisztikai programokhoz a négy ország együttesen összesen 1,6 millió euróval járult hozzá a 2005-2010-es időszakban.
A budapesti találkozón meghatározásra kerültek az idei együttműködés fő területei, amelyről a négy fél jegyzőkönyvet írt alá.
Ebben, a négy ország turisztikai vezetői egyhangúlag támogatták az együttműködés folytatását és továbbfejlesztését, megállapodtak abban, hogy a programok egyeztetése és végrehajtása érdekében továbbra is rendszeresen találkoznak a marketingszakértők, illetve a turisztikai vezetők a soros elnökséget betöltő országban. A tagországok képviselői értékelték a turizmusuk elmúlt évi teljesítményét, ismertették a válság turizmuságazatra gyakorolt hatását saját országukban és a válságra adott tagállami válaszokat, valamint megvitatták a turizmus várható fejlődésének fő tendenciáit. Megállapították, hogy a válság mind a négy országban negatívan befolyásolta a beutazó turizmus alakulását, de az előre jelzettekhez képest a turizmus némileg ellenállóbbnak mutatkozott, a visszaesés a vártnál kisebb volt. A négy ország turisztikai vezetői a turizmus fejlesztésének jövőjét illetően megvitatták a gazdasági, társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés legjobb tagállami gyakorlatait, tapasztalatait.
A tagállamok turisztikai vezetői megállapodtak a turizmusdiplomáciai együttműködés erősítésében is, mind az Európai Bizottság Turisztikai Tanácsadó Bizottságában, mind a Turisztikai Világszervezetben. Ez utóbbi esetében Magyarország Végrehajtó Tanácsban betöltött tagsága alapján felajánlotta a négy ország érdekeinek képviseletét a világszervezet döntéshozó testületében.
Megerősítették szándékukat a tengerentúli piacokon történő közös promóció további megvalósítására vonatkozóan, megállapodtak abban, hogy folytatják a kínai, amerikai és japán piacokon a marketing együttműködést, tovább erősítik az orosz piacon való megjelenést az Urálon túli területeken, és folytatják a tavaly magyar kezdeményezésre sikeresen megkezdett egészségturisztikai promóciót. Tovább működtetik az amerikai piacon jól bevált internetalapú V4 oktató programot is, amelynek révén a négy ország turisztikai kínálatát ismerhetik meg az amerikai utazásszervezők. A program megvalósítását kiterjesztik az orosz piacra is, annak megfelelő adaptálásával. A négy ország turisztikai kínálatának még hatékonyabb megismertetése érdekében teljesen megújítják a közös négynyelvű honlapot, valamint megismétlik az elmúlt évi közös megjelenést Szingapúrban is. A hosszú távon nagy potenciállal rendelkező piacok együttműködésbe történő bevonása érdekében megkezdik a közös promóciót Indiában és Brazíliában is.
Az együttműködés keretében magyar részről folytatjuk az orosz piacon tavaly megkezdett egészségturisztikai promóciót az egyik legnagyobb egészségturisztikai magazinba készítendő kiadvánnyal, Jekatyerinburgban workshopot szervezünk, illetve elkészítjük az amerikai piacon sikeres online oktató program orosz piaci adaptációját, míg a japán piacon kulturális turisztikai bemutatkozást és workshopot szervezünk.
A tagállamok, a turisztikai vezetők találkozóján elfogadott marketingterv szerint 2010-ben 328 ezer eurót fordítanak a visegrádi országok közös promóciójára, közös programok lebonyolítására.
A közös 2010-es marketingtervet a négy ország nemzeti turisztikai marketingszervezeteinek vezetői február 17-én írták alá.
A válság okozta keresleti tendenciák változása és a rendelkezésre álló marketing erőforrások – mind a négy tagállamban érzékelhető – csökkenése miatt is, nő a jelentősége a Visegrádi Országok távolabbi piacokon való együttműködésének. A közös promóció révén költséghatékonyan oldható meg ezeken a piacokon a régió iránti érdeklődést fenntartó marketingtevékenység. Ezért összehangolt munkával és a rendelkezésre álló források egyesítésével tovább kell folytatni a közép-európai régió turisztikai kínálatának népszerűsítését a tengerentúli és távoli harmadik piacokon. Az együttműködésben szereplő tengerentúli piacok közül a válságot megelőző években Kínából és Oroszországból folyamatosan kétszámjegyű növekedést tapasztaltunk a V4 országokba irányuló beutazásban, amely Kína esetében a válság ellenére fennmaradt. Sajnos ugyanakkor az amerikai és japán piacot erősen visszavetette a válság. Emiatt is döntött a négy ország arról, hogy újabb tengerentúli piacokon, Indiában és Brazíliában is megkezdi a közös marketingtevékenységet. Figyelemre méltó eredmény és a négy ország egymás piacain való felértékelődését jelzi, hogy a V4 országok egymás közti forgalma folyamatosan bővül. Az együttműködés intenzívvé válása óta a Visegrádi Országokból érkező turisták által eltöltött vendégéjszakák száma Magyarországon 949 ezer vendégéjszakát ért el, azaz az elmúlt 6 év alatt megkétszereződött a térségből származó vendégéjszakák száma.