2024.november.22. péntek.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Csak 2 hét van a székhelyszolgáltatás igénybevételének bejelentésére!

6 perc olvasás

szekhely.pngSzeptember 29-ig minden vállalkozásnak be kell jelentenie, ha székhelyszolgáltatást vesz igénybe; az idei szerződésen alapuló szolgáltatásnyújtásnál ez már eddig is kötelező volt. A kötelezettséget a cégtemetők visszaszorításának szükségessége indokolja. A vallalkozokforuma.hu szakértője, az Írisz Office Könyvelő, Tanácsadó Zrt. összeszedett a székhelyszolgáltatással és a bejelentéssel kapcsolatos minden fontos tudnivalót.

 

Miért lehet előnyös valaki számára a székhelyszolgáltatás igénybevétele?

A legnagyobb motiváció jellemzően a helyi iparűzési adó alóli mentesség, ami ugyan nem jár a székhelyszolgáltatáshoz, de a szolgáltatók – a jobb értékesíthetőség érdekében – előszeretettel választanak maguknak olyan szolgáltatási helyet, ahol a helyi önkormányzat nem vet ki iparűzési adót.

Előfordul az is, hogy az önkormányzat a vállalkozások ösztönzése érdekében a befizetett gépjárműadó egy bizonyos százalékát visszaadja. Ha tehát az önkormányzat a rá jutó adó 50%-át visszatéríti, úgy 20%-kal kevesebb lesz a gépjárműadó fizetési kötelezettségünk (mert az önkormányzatnak az adóból 40% jut, a többi az államé, és a 40% felét, tehát 20%-ot juttat vissza a támogatott vállalkozásnak), ami szerencsénkre a cégautó adó fizetési kötelezettségünket nem befolyásolja.

A székhelyszolgáltatások sok esetben konvergencia régióban létesülnek, ami nagyon fontos azoknak a vállalkozásoknak, akik ki szeretnék használni azokat a pályázati lehetőségeket, amik Közép-Magyarországon nem elérhetőek, vagy egyszerűen a magasabb támogatási intenzitás miatt célszerű a vidéki székhely vagy telephely.

A konvergencia régiónak adózási szempontból egy előnyösebben megkülönböztetett fajtája a szabad vállalkozási zóna. A szerencsésebbek olyan székhelyszolgáltatóval tudtak szerződni, akiknél a szolgáltatási helyszín ennek a kritériumnak is megfelel.

Sok vállalkozás azért viszi a székhelyét székhelyszolgáltatóhoz, mert a vállalkozásának nincs saját ingatlana, és el szeretné kerülni azt, hogy a NAV pl. az ügyvezető saját lakásában tartson adóellenőrzést.

Vannak olyan külföldi vállalkozók, akiknek eleve nincs más lehetőségük, mint székhelyszolgáltatóhoz fordulni, mert túl keveset vannak Magyarországon ahhoz, hogy a mindennapi ügyintézést (értjük itt elsősorban a posta kezelését) határidőben intézni tudják.

Vannak, akik egyszerűen spórolni szeretnének, és ezért veszik igénybe ezt a szolgáltatást egy ingatlan bérlete helyett, vagy ezért választanak egy vidéki szolgáltatót, ami önmagában jellemzően alacsonyabb árakat jelent, mint a budapesti szolgáltatási helyszín.

Végül, de nem utolsó sorban, ha a székhelyszolgáltatónk a jobbak közé tartozik, akkor nem csak a posta átvételét tudja biztosítani, hanem megfelelő helyszínt is egy üzleti megbeszéléshez, taggyűléshez vagy reprezentációhoz.

Előny lehet az is, ha a székhelyszolgáltatás helyszínéül szolgáló ingatlan illusztris, megfelelő technikai felszereltségű, ami a látszatát is kizárja annak, hogy a nyújtott szolgáltatás hiteltelennek vagy alacsony színvonalúnak tűnjön.

 

Ki minősül székhelyszolgáltatónak?

Az a személy, aki üzletszerű gazdasági tevékenységként az adózó megbízásából gondoskodik az adózó üzleti és hivatalos iratainak munkaidőben történő átvételéről, érkeztetéséről, megőrzéséről, rendelkezésre tartásáról, valamint a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítéséről, így különösen a cég székhelyéhez és a cégiratokhoz kapcsolódó hatósági kényszerintézkedések tűréséről.

 

Milyen adatokat kell bejelenteni székhelyszolgáltatással kapcsolatban?

A székhelyszolgáltató elnevezését, székhelyét, adószámát, e jogviszony keletkezésének és – határozott idejű jogviszony esetén – megszűnésének időpontját.

 

Mikor kell bejelenteni a székhelyszolgáltatás igénybevételét?

Újonnan alakult vállalkozásoknak a cégbírósági bejegyzéstől számított 15 napon belül, újonnan alakult egyéni vállalkozóknak a bejelentkezéssel egyidejűleg.

Már létező vállalkozás esetében a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül meg kell tenni a bejelentést. Ez az alábbi esetekre vonatkozik:

  • Korábban nem vett igénybe székhelyszolgáltatást a vállalkozás, tehát most teljesen új szerződést köt.
  • A korábban bejelentett székhelyszolgáltatásra vonatkozó adatokban változás következik be.
  • A székhelyszolgáltatást 2017. január 1-je előtti szerződés alapján veszi igénybe, így korábban nem kellett erre vonatkozóan bejelentést tennie, de az adatokban változás következett be. (Tehát a változás miatt bejelentési kötelezettség keletkezik.)

Már létező vállalkozás esetében, ha a székhelyszolgáltatás 2017. január 1-jénél korábban kelt szerződésen alapul és nem következett be változás 2016. december 31-ét követően az adatokban, akkor a bejelentést 2017. szeptember 29-ig kell megtenni.

 

Hol kell megtenni a bejelentést?

Cégbejegyzésre kötelezett adózóknak a 17T201T nevű nyomtatványon, míg az egyéni vállalkozóknak a 17T101E nyomtatványon.

 

 

Mi történik, ha az adózó határidőben nem tesz eleget a bejelentésnek?

Ebben az esetben a NAV mulasztási bírságot szabhat ki.

 

Milyen hátránya származhat az adózónak abból, ha székhelyszolgáltatást vesz igénybe?

A székhelyszolgáltatóhoz bejegyzett adózók kockázatos adózóvá válnak, ha az adóigazgatási eljárás akadályozása miatt jogerősen mulasztási bírságot szabtak ki rájuk a tárgyévben vagy az azt megelőző három évben.

Sok esetben cégtemető minősítést kap egy helyrajzi szám (jellemzően ott, ahol székhelyszolgáltatók működnek). Ennek oka az, hogy a székhelyszolgáltatók anyagi megfontolásból jellemzően bárkivel szerződést kötnek, nem vizsgálva azt, hogy a vállalkozás életképes-e, vagy csak azért települt oda, hogy a cégvezető(k), tulajdonos(ok) ezt követően magára hagyják a cégüket és illegalitásba vonuljanak. Ebben az esetben jellemzően a NAV csak a székhelyszolgáltatóig jut, a céget már nem leli.

Sajnos az is szinte általános, hogy a székhelyszolgáltató nem vizsgálja annak feltételeit, hogy a szolgáltatást igénybe vevő megfelel-e a székhelyszolgáltatás feltételeinek. Mert ugye ha olyan alkalmazottjaim vannak, akik helyhez kötött munkát végeznek, vagy olyan eszközeim, amik szintén helyhez kötöttek, akkor eleve nem áll fenn annak a lehetősége, hogy csak egy székhelyszolgáltatást veszek igénybe, mert a munkavállalók valahol dolgoznak, az eszközök valahol vannak, ami vagy egy székhely, vagy egy telephely.

Ha egy hitelminősítő (pl. Opten) rossz értékelést ad egy helyrajzi számnak, úgy ebben az esetben a bankok is korlátozni fogják a vállalkozás hitelezését.

EZ IS ÉRDEKELHETI

szexualpszichologus 18 perc olvasás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1973-2023 WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. Powered by WebshopCompany Ltd.