Sam Holcroft, a szerző harmincas éveinek elején járó drámaíró (hölgy), aki az edinborough-i egyetemen biológiát és pszichológiát tanult, de végül a doktori fokozat helyett a színházat választotta. 2015-ben a londoni Nemzeti Színház stúdiójában játszották először – nagy sikerrel – a Rules for Living című drámáját. A színdarab Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével került színre. A szerző, Holcroft szerint a tudomány éles határokat von helyes és helytelen megállapítások között, a színmű alakjai azonban sohasem csak rosszak vagy jók.

Sam Holcroft, a szerző harmincas éveinek elején járó drámaíró (hölgy), aki az edinborough-i egyetemen biológiát és pszichológiát tanult, de végül a doktori fokozat helyett a színházat választotta. 2015-ben a londoni Nemzeti Színház stúdiójában játszották először – nagy sikerrel – a Rules for Living című drámáját. A színdarab Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével került színre. A szerző, Holcroft szerint a tudomány éles határokat von helyes és helytelen megállapítások között, a színmű alakjai azonban sohasem csak rosszak vagy jók.

A címet és a darabot Zöldi Gergely magyarította Családi játszmákra, sőt, a színpadra állítás dramaturgja is volt. A darabban minden túlzó: a piros masnikkal feldíszített konyhabútor, a túl hangos zene, és az egyébként kiváló Göttinger Pál igen harsány rendezése. Orlai Tibor producertől sokkal jobbhoz volnánk szokva.

A sztori a karácsonyi készülődés jegyében zajlik. A háztól távol élő két fiú megjön: Adam (Szikszai Rémusz), az örökké vesztes kisebbik a feleségével (Járó Zsuzsa) és a depressziós lányával (Csikász Ágnes); Matthew (Ötvös András), a sikeres ügyvéd pedig a buta kis színésznővel (Réti Adrienn). Az anya (Kútvölgyi Erzsébet) igyekszik rendet teremteni ebben a hazugsággyárban, szorgalmasan felmos, süt-főz, de azért megjegyzést tesz mindenkire. Várják a kórházból az apa (Papp János) érkezését. Őt kerekesszékben tolják be a színpadra. Mindenki játszik a kedvéért, ám ő csak artikulátlanul ordít. Az anya igyekszik kitalálni, mire gondol. Aztán a fiúk lassan elmondják, milyen rémes életük volt mellette.

Kimondottan idegesítő a roppant közönséges hangnem, a sok durva beszólás, nem beszélve Réti Adrienn zöld nadrágjának állandó igazítgatásáról. A felfokozott hangulat sem igazolja mindezt. A nézőt még hülyének is nézik azzal, hogy az egyes jellemek főbb tulajdonságairól felirat virít a háttérben. Nem kétséges, néhány embernek tetszett az előadás utcai stílusa. Kútvölgyi Erzsébet tehetsége menti legjobb az előadás minőségét. A vigasztalan családi dráma valamelyest feloldódik a depressziós kislány fellépésével.

 A műfajban korábban sokkal tehetségesebb drámákat láttunk, például Tennessee Williams-től. A további előadások ebben az évadban június 29-én és 30-án lesznek.

DOBI ILDIKÓ

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük