EuroAstra

Csoko-csoko-csokoládé!

Az Édességgyártók Szövetsége karácsonyi sajtótájékoztatóján Sánta Sándor elnök ismertette a tavalyi Karácsonyi Szezonra vonatkozó fogyasztási adatokat, illetve az idei, édesiparra is kiható piaci tendenciákat. Pintér Erika, a Trend International Piackutató Kft ügyvezető-tulajdonosa előadásából megtudhattuk, mit szólnak az édességfogyasztók a népegészségügyi termékadó bevezetéséhez és mennyire befolyásolja őket a fogyasztásban.

 

Az Édességgyártók Szövetsége karácsonyi sajtótájékoztatóján Sánta Sándor elnök ismertette a tavalyi Karácsonyi Szezonra vonatkozó fogyasztási adatokat, illetve az idei, édesiparra is kiható piaci tendenciákat. Pintér Erika, a Trend International Piackutató Kft ügyvezető-tulajdonosa előadásából megtudhattuk, mit szólnak az édességfogyasztók a népegészségügyi termékadó bevezetéséhez és mennyire befolyásolja őket a fogyasztásban.

 

Középpontban a szaloncukor és a szezonális édességek. A figurás édességekből már a valódi csokoládét, szaloncukorból egyre-inkább az ismert márkát választjuk, mi várható az idei szezonban az adó tükrében?


Csoki Mikulás a csizmában, édességet rejtő Adventi kalendárium, csokoládé díszek és szaloncukor a karácsonyfán. A hagyományos decemberi „édes ünnepekkel" a minőségi édességek időszaka is beköszönt. A hungarikumnak számító szaloncukorból mi fogyasztók ebben a 4-5 hétben kb. 4000 tonnányit vásárolunk. Az áruházak polcairól ilyenkor kerül a csizmákba az a 738 tonnányi szezonális édesség is, amely az éves csokoládé figura forgalom felét adja, és amelyre közel 2,5 milliárd forintot költöttek a magyar családok 2010-ben. Manapság már elsősorban a minőségi termékeket választjuk: a szaloncukorból a márkás, csokoládéból készült, esztétikus kiszerelésű állótasakos vagy dobozos kiszerelést, a figurás édességekből pedig főleg a tejcsokoládéból készült Mikulásfigurákat. A bizonytalan gazdasági környezet ellenére a gyártók továbbra is kiemelten figyelnek a minőségre.


„Hazánkban a tavalyi évben a gazdasági válság ellenére is stabil maradt a kereslet a karácsonyi szezonális édességek iránt." – mondja Sánta Sándor, az Édességgyártók Szövetségének elnöke. „Nagyon örülünk annak, hogy az elmúlt négy évben a fogyasztók preferenciája a minőségi termékek irányába mozdult el, a figurás édességek esetében egyértelműen a csokoládé termékeket preferáljuk és a szaloncukrok estében is elindult ez a folyamat. A jelenlegi bizonytalan gazdasági környezetben azonban – bár a gyártók továbbra is oda figyelnek a minőségre, fennáll a veszélye, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felé fognak fordulni" – tette hozzá a szakember.


A hungarikumnak számító szaloncukorból például fejenként egy tasak, összesen pedig kb. 4000 tonna, elsősorban zselés, vajkaramellás, marcipános, kókuszos, újabban pedig diós, mandulás, mogyorós, feketeerdő ízesítésű édesség kerül nemcsak a karácsonyfákra, hanem egyre inkább kínáljuk fogyasztásra. Erre az édességre összesen közel 5 milliárd forintot költünk. Vásárlásaink jelentős részében tasakos terméket választunk, kisebb hányadában pedig kimérve vagy dobozban vesszük meg a fáravalót.
Viszonylag rövid történetük ellenére a csokoládé figurák Magyarországon óriási népszerűségnek örvendenek, amit az is jól mutat, hogy a 2010. évi karácsonyi szezonban összesen 493 tonnányi figurás édességet vásároltunk, amelyekre 1,6 milliárd forintot költöttünk.


Az Édességgyártók Szövetségének tájékoztatása szerint a gyerekek csizmáiba kerülő klasszikus Mikulás figurákra ilyenkor mintegy 1,34 milliárd forintot, a növekvő népszerűségű, Adventi kalendáriumokra 278 millió forintot költünk, míg 256 millió forintot fordítunk az olyan üreges csokoládé figurákra, mint például a csoki díszek és egyebek.
Vásárlásaink szerkezetében, mind a szaloncukroknál, mind pedig a figurás édességek esetében „minőségi változást" figyelhetünk meg. A statisztikák szerint ugyanis a 2010 karácsonyán értékesített édességek mennyiségének 67% (494 tonna), értékének pedig már 84% százaléka (2,07 milliárd Ft) a valódi csokoládéból készült termékekből származott.

„A figurás édességek fogyasztásának fele a karácsonyi szezonra esik, ami azt jelenti, hogy ezen édességeket időben koncentráltan fogyasztjuk el. Ezért fontos az, hogy a fogyasztók ne csak az ár, de a minőségi szempontok figyelembevételével döntsenek" – emelte ki Sánta Sándor, az Édességgyártók Szövetségének elnöke. „Az élelmiszerbiztonsági előírásoknak megfelelő, minőségbiztosítási rendszerek előírásai alapján, jó minőségű és ellenőrzött alapanyagokból, megfelelő műszaki technológiával gyártott és szállított termékek fő ismertetőjegye a márka, a csomagolás és az ismert gyártó." – tette hozzá a szakember.
„Kutatásunk eredménye szerint minden negyedik „elkötelezett" és minden második „átlag" fogyasztó vásárláscsökkentést tervez. – mondta Pintér Erika, a Trend International Piackutató Kft ügyvezető-tulajdonosa. – Az „elkötelezett fogyasztók" döntően ragaszkodnak a minőséghez, és nem fordulnak az olcsóbb termékek felé, míg az „átlag" fogyasztók fele viszont várhatóan olcsóbb terméket választ, bár a minőségről többségük nem szeretne lemondani." – tette hozzá a szakember.

 

Következzék néhány számszerű adat:

Mennyit fogyasztottunk szezonális édességekből 2010-ben?

738 tonna szezonális édesség fogyott, amelyből

  • 493 tonna figurás édesség
  • 155 tonna hagyományos Mikulás zsák
  • 57 tonna Adventi kalendárium

 

Fejenként átlagosan 0,07 kg szezonális figurás édességet fogyasztottunk, amely egy közepes méretű Mikulás figurának fel meg.

Kb. 4000 tonna szaloncukrot vásároltunk, nagyságrendileg 0,4 kg fejenként

Összességében a Karácsonyi időszakban kevesebb, mint 1,5 kg szezonális édességet fogyasztanak a magyar családok.

 

Mennyit költöttünk szezonális édességekre?

Ünnepi édességekre közel 7,5 milliárd forintot költöttünk:

5 milliárd Ft-ot szaloncukorra

1,6 milliárd Ft-ot figurás édességekre

367 millió Ft-ot Mikulás csomagokra

278 millió Ft-ot Adventi kalendáriumokra

 

Egy kis ismétlés: Mi a különbség a csokoládé és a bevonómasszából készült termékek között?

 
Kakaós bevonómassza:

  • Kakaópor
  • Cukor
  • Tejpor

• Speciális növényi zsír

Jellemzője: alacsony ár, kakaóvaj helyett növényi zsírok, alacsonyabb beltartalmi érték.

 

Csokoládé:
• Kakaómassza

  • Kakaóvaj
  • Tejpor
  • Cukor

Jellemzője: magasabb ár, magasabb kakaóvaj és kakaó tartalom, magasabb beltartalmi érték.

 

Trendek
• A gazdasági válság ellenére mind értékben, mind mennyiségben stabil maradt a szezonális termékek fogyasztása. A legtöbbet az egyedi kiszerelésű Mikulás figurákra költöttük.
• Továbbra is kedveltek a különböző Mikulás csomagok.

  • Egyre népszerűbbek a csokoládéból készült díszek és Adventi kalendáriumok, amelyek értékbeni eladása az utóbbi öt évben csaknem megkétszereződött.
  • Tovább nő a márkázott termékek iránti kereslet.

• Intenzív kereslet az ismert csokoládé márkák egyedi kiszerelésű termékei iránt (pl. közkedvelt desszertek, pralinék ünnepi öltözetben).
• A hagyományos szaloncukrok mellett egyre népszerűbbek az új ízesítések.

  • Fogyasztók otthonosan kezelik a címkén található információkat
  • Ünnepi édesség vásárlásaink helyszínei főleg a hipermarketek.

 

A Trend International Piackutató Kft. megfogalmazása szerint:

„Az édesség ízélmény + emóció: boldogság, jutalom."

Ne fosszuk meg magunkat és szeretetteinket az ízélménytől, ha ez a jutalom a boldogsághoz vezet. Ilyenkor karácsony előtt én is szinte Gombóc Artúrrá változom és imádom a kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét, a lapos csokoládét, nem is beszélve arról, ha ez csizma vagy Adventi kalendárium formájú. Be is fejezem, megyek csokoládézni. És Önök?

 

Lantai József 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük