2025.december.15. hétfő.
A megrendelő elvárása vs. a valóság. Bal oldalon a kényelmes fotelben ülő vásárló, aki a telefonján látja a "kiszállítva" értesítést, miközben a feje felett egy tökéletes ajándék lebeg. Jobb oldalon a valóság: egy hóban heverő, összetört, "FRAGILE" (törékeny) feliratú doboz az ajtó előtt.
Mai mottónk: legyél lazább, a harag neked árt, a futár nem lesz gyorsabb, te meg karácsony előtt ne mérgezd a lelked...Még mindig a „Kistokaj alsó” depóban aszalódik a karácsonyi ajándékod, miközben a fa alatt csak a porcicák gyűlnek? A Blikk kommentszekciója atomjaira hullott, a DPD-t és a Temut egyszerre átkozza a fél ország, mi pedig katasztrófaturistaként elemezzük a romokat. Vajon tényleg a futár a „bunkó robot”, vagy te vagy túl kényelmes lemenni a kapuig a filléres kacatodért? Ebben a cikkben nem finomkodunk: szembeállítjuk a hisztis fogyasztót a kizsákmányolt melóssal, hogy kiderüljön, ki az igazi bűnbak. Készítsd a popcornt – ha a futár kihozta egyáltalán –, mert ez az írás most mindenkit helyretesz az ünnep előtt!

Az Oknyomozás elment Karácsonyozni, éljen a kommenthuszárkodás!

Tudod, hogy megy ez a modern médiában. A BBC tényeket ellenőriz, a The New York Times forrásokat kutat, mi pedig… nos, mi elolvassuk többek között Blikket (is).

Mert lássuk be: az igazság nem a száraz statisztikákban lakozik, hanem Haragos Juliska néni és Dühös Attila Facebook-kommentjeiben, két felkiáltójel és egy sírós szmájli között.

Mindenki másképp tálalja a valóságot:

  • A DPD szerint ez „szezonális logisztikai kihívás”.

  • A vásárló szerint ez „emberi jogi jogsértés és a karácsony meggyalázása”.

  • A Blikk szerint ez „KARÁCSONYI KÁOSZ” (így, csupa nagybetűvel, hogy félj).

Mi pedig? Mi fogtuk ezt az egészet, belemerültünk a magyar internet népének fortyogó üstjébe – amit a Blikk Facebook-oldalának hívnak –, és kimentettük neked a lényeget. Nem mi mondjuk, ők mondják. Mi csak hozzáadtuk azt a csipetnyi rosszindulatot és életbölcsességet, ami hiányzott belőle.

Íme a Nagy Karácsonyi Csomagpara, ahogy mi láttuk a kanapéról, mások nyomorát…

Na, figyelj ide, te kis karácsonyi manó, aki épp a körmödet rágod, mert a Temuról rendelt világító rénszarvasod valahol a Kistokaj depó fekete lyukában kering. Ülj le, vegyél egy mély levegőt, és nézzünk farkasszemet a valósággal. A kommentszekció felrobbant, a DPD (és a többiek) kapják az ívet, de azért valljuk be: ez a történet kicsit bonyolultabb annál, minthogy „a futár egy bunkó”.

Két oldal feszül egymásnak a fejedben és a Facebookon is. Nézzük meg, ki vagy te ebben a történetben, és kinek van valójában igaza. (Spoiler: Senkinek és mindenkinek.)

A Jobboldali Éned: „Lusta disznó vagy, emeld meg a hátsód!”

Kezdjük a kíméletlen igazsággal, amit  Krisztián kommentelőként a témában olyan szépen összefoglalt:

„Meg is érdemlik, ha lusták megemelni a valagukat… Tanulhattak volna már az előző évek tapasztalataiból.”

Valljuk be, van ebben valami, nem? Ott ülsz a meleg lakásban, nyomkodod a telefonodat, és elvárod, hogy a világ legolcsóbb kínai webshopja (Temu, Sinsay), a világ legolcsóbb futárcégével (ami épp a legalacsonyabb árat adta), ingyen, de legalábbis gombokért, 24 óra alatt az ajtód elé tegye a cuccot.

 

A megrendelő elvárása vs. a valóság.
A kényelmes fotelben ülő vásárló, aki a telefonján látja a „kiszállítva” értesítést, miközben a feje felett egy tökéletes ajándék lebeg. A valóság: egy hóban heverő, összetört, „FRAGILE” (törékeny) feliratú doboz az ajtó előtt.

A piaci realitás:

Felháborodsz, hogy a futár nem megy fel a harmadikra? Hogy le kell menned a ház elé, mert „nem tudja lezárni az autót”? Attila barátunk szerint ez „elfogadhatatlan indok”. Hát persze. Mert te vagy a vevő, a király, a pénzedért (ami valószínűleg 990 Ft szállítási díj volt) jár a vörös szőnyeg.

Döntöttél: a kényelmet választottad a személyes vásárlás helyett. A kockázatot, hogy a futár nem találja a címet, vagy a rendszer összeomlik, te vállaltad abban a pillanatban, amikor a „Megrendelés” gombra kattintottál december közepén. Ez a szabad piac, édesem. Ha nem tetszik a szolgáltatás, ne rendelj onnan. De ne sírj, ha a Sinsay bögréd puzzle formátumban érkezik meg, mert spóroltál a csomagoláson és a minőségi futáron.

A Baloldali Éned: „Szolidaritást a kizsákmányolt futárral!”

De álljunk meg egy pillanatra, és hallgassuk meg  Alexandrát is aki empatikusabban kommentelte a témát:

„Azért némi empátia emberek… szerintetek a futárok mik? Robotok?”

Itt jön a képbe a rendszerkritika. Gondolj bele: az a szerencsétlen futár, akit te épp szidsz, mert nem mosolygott és nem köszönt elég hangosan (Ramóna  szerint még jattot is kért, a gazfickó!), valószínűleg napi 14 órát dolgozik, pisilni sincs ideje, és épp a 280. csomagot próbálja kézbesíteni aznap a húszezredik emeletre, lift nélkül.

A rendszerkritika:

Ezek a cégek – a DPD, a GLS, a Packeta, meg a többi „foss talicska” (idézet: Adrienntől) – a végtelenségig feszítik a húrt a profit érdekében. Túlvállalják magukat. Felveszik a rendelést, amit tudnak, hogy nem fognak tudni teljesíteni. A futár csak egy fogaskerék, akit agyonhajtanak a karácsonyi szezonban, te meg rajta vered le a port, mert a cégvezetés kapzsi volt?

Szegény ember nem azért dobja be a kapun az IKEA széket ( Zsuzsanna kommentje), mert gonosz, hanem mert ha megáll két percre, levonják a béréből, vagy nem ér oda a következő tíz címre. A fogyasztói társadalom áldozatai ők is, pont úgy, ahogy te, a „károsult”.

 

A logisztikai fekete lyuk.
Egy hatalmas, zsúfolt elosztóközpont, ahol a szállítószalagokon tornyosulnak a csomagok.
Egy nagy tábla hirdeti: „Kistokaj Depot – Where Parcels Go to Hibernate” (Kistokaj Depó – Ahol a csomagok téli álmot
(illusztráció)

A Szomorú Középút: A Kistokaj-szindróma

És végül ott van a puszta, ideológiamentes inkompetencia. Amikor nem arról van szó, hogy lusta vagy, vagy hogy a futár fáradt, hanem hogy a rendszer egyszerűen hülye.

Amikor GLS-t választasz, de egy random ismeretlen cég hozza (Attila).

Amikor a csomagautomata elromlik, és napokig túszul ejti az ajándékot (Irma).

Amikor a „raktárukban sem veheted át személyesen”, mert a bürokrácia nem engedi (Ágnes).

Ez már nem politika, ez a tiszta káosz. Amikor Evelin 49 percet várt a telefonban, hogy aztán kinyomják, az nem kapitalizmus vagy szocializmus, az szimplán pofátlanság.

Konklúzió: Ki a hibás? Mindenki.

Szóval, kedves Barátom, mielőtt kommentháborúba kezdesz:

  1. Igen, hibás vagy te is, mert elhitted, hogy karácsony előtt két héttel rendelni kockázatmentes, és mert lusta voltál elmenni a boltba.
  2. Igen, hibás a cég, mert kapzsi, szervezettsége nulla, és szarik az ügyfélre, amíg dől a lé.
  3. Nem, (valószínűleg) nem a futár a főgonosz, ő csak próbál túlélni a darálóban, miközben te a fotelből osztod az észt.

Úgyhogy idén karácsonykor legyen az az ajándékod magadnak, hogy türelmes vagy.

Vagy ha nem, akkor legalább fogadd meg: jövőre novemberben rendelsz.

Vagy soha többé. De úgyis rendelsz.

Tudjuk jól.

…és mi mit teszünk?

Tovább szemlézzük az Internetet az ilyen és hasonló ügyek érdemi megoldását keresve és közben feldonjuk a napod a BLIK, témában keletkezett cikének folyományaként. Köszi Blikk. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük