2024.március.19. kedd.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

4 perc olvasás
Annyira felkeltette a Keszthelyhez közeli hely az érdeklődésemet, hogy szép napos idő lévén, már másnap a feleségemmel elkocsiztunk megtekinteni ezt a véletlenül felfedezett helyet. Badacsnyőrsnél a 71. számú útról útbaigazító táblánál fordultunk a hegynek, amelynek a tetején könnyen megtaláltuk az öthektáros, meghatározóan ciprus és cédrusligetből álló gyönyörű kertet. Már a bejáratnál megragadott bennünket a panoráma, a Badacsony, a Kisörsi-hegy és az Ábrahám-hegy ölelésében és át a délelőtti halványkékbe vesző víztükör felett a túlpart látványa.
dsc00001 scaled

Televíziózás közben ismerős vidékről hallva kaptam fel a fejemet. Folly arborétum – Badacsonyőrs. Bár félig – meddig keszthelyinek tartjuk magunkat, soha sem hallottam róla. Kicsit jobban odafigyelve a tudósításra, megtudtam, hogy a dédapa 1905 –ben alapított és az utódok koronként nehézségekkel súlyosbított helyzete ellenére, a család nevének angol jelentésével ellentétben egyáltalán nem volt ”könnyelműség” szép környezetben, a Balatonra fantasztikus kilátást biztosító hegytetőn kertet alapítani.

Annyira felkeltette a Keszthelyhez közeli hely az  érdeklődésemet, hogy szép napos idő lévén, már másnap a feleségemmel elkocsiztunk megtekinteni ezt a véletlenül felfedezett helyet. Badacsnyőrsnél a 71. számú útról útbaigazító táblánál fordultunk a hegynek, amelynek a tetején könnyen megtaláltuk az öthektáros, meghatározóan ciprus és cédrusligetből álló gyönyörű kertet. Már a bejáratnál megragadott bennünket a panoráma, a Badacsony, a Kisörsi-hegy és az Ábrahám-hegy ölelésében és át a délelőtti halványkékbe vesző víztükör felett a túlpart látványa.

dsc00014 masolata masolata

Rövid sorban állás után, a parkba lépve a pénztárnál kapott térképes ismertetőből megtudtuk, hogy azt 116 évvel ezelőtt dr. Folly Gyula pécsi orvos alapította.

Ma, sok viszontagság után, újból a család kezelésében van. A negyedik generáció gondoskodik az elődök által megszerzett – továbbfejlesztett, méltán nagyobb hírnévre érdemes arborétum, mintegy 400 tűlevelű és 200 lombos fa és cserje, valamint több ezer virágzó évelő otthonáról. De ugyancsak a szépnagypapához  köthető  itt a szőlőtermesztés felvirágoztatása is.

A borászat a badacsonyi történelmi borvidék hagyományaihoz igazodva, főként fehérborokat készít. A Folly büszkesége a helyhez igazodó nevű Cédrus, amely olaszrizling és szürkebarát házasításából született gyümölcsös, ugyanakkor elegáns bor.

Ezek után, menjünk tovább, fedezzük fel mit is rejt magában ez a nem túlzással a Balaton édenkertjének nevezett hely. A jól elhelyezett térkép segítségével több útvonalat is lehet választani.

Mi, 70+ nyilván a könnyebben bejárható, rövidebb útvonalat választottuk, megfosztva magunkat a csúcsnál lévő biztosan még teljesebb panorámát nyújtó kilátó meglátogatásától. De rövidebb utat választva is a változó növényzet megbámulása mellett újabb és újabb a látogatók érdeklődését megragadó látnivalókat fedeztünk fel.

Először gasztronómiai élményeket sejtető tágas teraszos éttermet fedeztünk fel, amely kora délelőtt lévén még nem nyitott ki.

Enyhén emelkedő jól karbantartott, több helyen faborításúra váltó utunk során a kicsiknek oly’ népszerű csúszda mellett haladtunk el, majd a manapság szintén kedvelt lomkorona sétaút bejáratát fedeztük fel.

dsc00012         dsc00011

Rövidebb sétánk innen lefelé haladt, végig gyönyörű kilátást nyújtva a Balatonra. Útközben tréfás látogatók, vagy a park dolgozói által kisebb-nagyobb kövekből alkotott szobrocskákat fényképeztem.

dsc00017 masolata masolata

Utunk vége felé jól berendezett játszótérhez érkeztünk, ahol a gyerekek most is önfeledten szórakoztak.

Egyébként is megfigyeltük, hogy az arborétum gondozói kiemelt figyelmet fordítanak a különleges növényzeti látványt talán annyira nem élvező kicsik szórakoztatására.Így a park az édenkert mellett méltán kiérdemli a családbarát jelzőt.

dsc00019 masolata masolata   dsc00026

Kifelé vezető utunk mellett baloldalon elsétáltunk a szőlő birtok mellett, érintettünk egy nyugágyakkal szépen berendezett placcot, ahol akár olyan látogatók is megpihenhetnek, gyönyörködhetnek a tájban, akik talán még akkora sétára sem vállalkoznak, mint mi.

Befejezésül, a soraim olvasása során felbuzdult kedves jövendő látogatónak jelzem, hogy egyetlen a park megközelítése során tapasztalt negatívum, hogy Badacsonyörs felől, rendkívül szűk út vezet felfelé az arborétum bejáratáig. Lefelé Tomaj felé sem különb a helyzet. Végig a kitérési lehetőségek szűkössége miatt attól féltünk, mikor találkozunk szembe egy másik autóval. Érdemesnek tartanám, ha az önkormányzat megvizsgálná egy esetleges körforgalom kialakításának lehetőségét. Persze, akiben van egy kis túrázási hajlam, nyugodtan gyalogosan is felkapaszkodhat a hegyre.  Mindenesetre akár így, akár úgy közelítik meg a valóban unikális látnivalót nyújtó parkot jó kirándulást kívánok a minket követőknek!

( a fényképeket a szerző készítette)

1 thought on “Dr. Hautzinger Gyula: Folly arborétum a Balaton édenkertje – az északi part egy ritkán emlegetett gyöngyszeme