Egyetlen Kattintás és 16 év e-mail adatvesztés a Google-nál?
Azt hitted, biztonságban vannak az adataid a tech óriásnál? Ez a történet örökre megváltoztatja a véleményed! Bemutatom neked a Google sötét titkát, a hanyag és sermmitmondó ügyfélszolgálatot és a kamu adatmentést. Képzeld el, hogy egyik reggel bekapcsolod a számítógéped, és 16 ÉVNYI MUNKÁD, EMLÉKEID, ÜZLETI LEVELEZÉSED NYOM NÉLKÜL ELTŰNT. Pontosan ez történt velem, aki a Google One „prémium” szolgáltatását használja már 5 éve és úgy éreztem bővítem a tárhelyet más adatmentések átforgatásához. A sokkoló igazság a „biztonságos” felhőszolgáltatásról az, hogy ez csak a KAMU. A történet főszereplőjeként belesétáltattak minden csapdába amit csak ki lehetett tenni és a végén? A végén egy kalap kutyagumit kaptam. Pontosan ennek okán osztom meg a történetemet és elmondom, hogyan tűnt el 16 évnyi e-mailem, amikor a Google One „prémium” szolgáltatását 5TB-ra bővítettem. A tech óriás ügyfélszolgálata három órán keresztül hárította a felelősséget, miközben a felbecsülhetetlen értékű üzleti és személyes levelezésem végleg elérhetetlenné vált. Mind ezt már második alkalommal ebben a témában tehát 5 óra méltatlan semmi után, úgy gondoltam, leírom mások okulására én min mentem keresztül a Google ügyfélszolgálati bénázása által.
IT szakemberként 1991 óta dolgozom a szakmában, és pontosan tudom, hogy egy ilyen méretű vállalatnak rendelkeznie kell biztonsági mentésekkel de még egy egyszerű magyar tárhely szolgáltatónak is komolyabb BACKUP-ja van láthatóan mint a Googlenak.
Mi történik, ha egy nagy tech cég annyira „profi”, hogy a fizetős ügyfelek adatait egy gombnyomással eltünteti, majd úgy tesz, mintha ez teljesen normális lenne?
„Adatai 2 évig visszaállíthatók” – ígérte a Google, miközben hat helyreállítási kísérlet után sem tudták visszahozni az elveszett információimat. A cég, amely milliárdokat keres az adattárolással, állítólag „nem rendelkezik eszközökkel” a prémium ügyfelek adatainak megmentéséhez. Innen pedig a rettentő gyalázatos valóság, ha azt hiszed a Google mail fiókod levelei -mert erről van szó- teljes bizztonságban van. Súlyos ára van ennek ezt ma már belátom. Íme a történet dióhéjban.
A Fejlődés Csapdája: miért bíztam meg a Google One-ban?
A digitalizáció világában mindannyian szeretnénk biztos kezekben tudni adatainkat. Egy megbízható cég prémium szolgáltatása tűnik a legjobb opciónak – legalábbis ezt gondoltam egészen addig, amíg meg nem tapasztaltam, hogyan veszítheti el a Google az összes e-mailemet egyetlen tárhelyfrissítéssel. A történetem 2025. január 13-án kezdődött, amikor 2TB-ról 5TB-ra frissítettem a Google One előfizetésemet. Logikus lépésnek tűnt: több tárhely, nagyobb biztonság, jobb adatkezelés. De az egyik pillanatról a másikra eltűnt az összes, 2008 és 2024 nyara közötti e-mailem. Ekkor jött az igazi meglepetés: a Google ügyfélszolgálata teljes összevisszasággal és ellentmondásokkal reagált a helyzetre.
Ahogy az ember elvárná, azonnal kapcsolatba léptem a Google One ügyfélszolgálattal, hogy egy gyors helyreállítást kérjek. A beszélgetés elején a szokásos nyugtatgatás és terelés jött, majd a valódi mélypont következett. A Chat beszélgetésből idézvve kiderül, hogyan is áll a Google az adatmentés terén az ügyfeleihez. ( kvázi sehogy)
A nagy duma a chatből, a Google varázslat része: az edd meg, fizesd ki és ha nem működik, úgy is bebizonyítjuk, hogy a hülye csak te lehetsz -elve Google módra.
Ezeket írta válaszul egyre növekvő aggodalmamra a Google munkatársa:
- „Ne aggódjon, minden biztonságban van! Próbálta már a keresősávot használni?”
- „Biztos valami filter okozza. Keresett már dátum szerint?”
- „Sajnáljuk a kellemetlenséget! Küldünk egy linket a Súgóhoz.”
Ezután jött a Google egyik legnagyobb hazugsága: „Adatai 2 évig visszaállíthatók.”
Oké rendben – mondom én – akkor kérlek hozd vissza az adataimat a 2 éves BACKUP-ból – és csend lett.
Oké, várj – utána nézek -írta a Google munkatársa…
A 2 Éves Adatmegőrzés – Egy Dokumentált Hazugság
Az ügyfélszolgálati beszélgetésből származó kulcsfontosságú részlet a 2 éves adatmegőrzésről az alábbi idézet angolul, később magyarul ezt kivesézzük.
„I’m really sorry if you’re feeling concerned. Even though your storage is full, please rest assured that you won’t lose any of your data. If you ever think you’ve lost something, you actually have up to 2 years to retrieve it. If that happens, just follow these steps: and give it 24 to 48 hours for the retrieval process to complete.”.
Erre válaszoltam: „Ezt a beszélgetést már egyszer lefutottam, és semmit nem állított vissza a rendszerük. A kollégájuk egyszerűen megszakította a chatet.”
De ha ez igaz, akkor miért nem tudják visszaállítani az e-maileket?
A vesződés példátlan, időtrabló és elkeserítő volt. Én személy szerint, hat alkalommal próbáltam helyreállítani az e-maileket, teljesen sikertelenül. A Google minden alkalommal ugyanazt a haszontalan linket küldte, majd három óra meddő próbálkozás után „lezárta” az ügyet.
A beszélgetések egyik csúcspontja az volt, amikor a Google munkatársa beismerte, hogy nem áll módjukban visszaállítani az adatokat, mert nincs hozzá eszközük.
Idézet a Google támogatási beszélgetésből:
1. A 2 éves adatmegőrzési ígéret: „I’m really sorry if you’re feeling concerned. Even though your storage is full, please rest assured that you won’t lose any of your data. If you ever think you’ve lost something, you actually have up to 2 years to retrieve it. If that happens, just follow these steps: https://support.google.com/mail/workflow/9317561?hl=en&sjid=18284915207707497294-NC and give it 24 to 48 hours for the retrieval process to complete.”
2. Beismerés, hogy nincs eszközük az adatok visszaállítására: „We do apologize but we don’t have any tools to recover your emails since this was already out of our knowledge and we do have limitations here.”.
Ez egyértelműen rámutat a Google ügyfélszolgálatának ellentmondásaira: míg egyik válaszukban azt állítják, hogy az adatok akár 2 évig visszaállíthatók, a másikban beismerik, hogy erre nincs is eszközük. Tehát aki megbízik bennük az mit is kap: illúziót a nagy multi, kecsegtető mellébeszélését. A Google ügyfélszolgálatának válaszai önmagukban leplezik le, mennyire nem vehető komolyan a cég adatmegőrzési politikája.
A Google Ígérete: „Az adataid 2 évig visszaállíthatók”
Az ügyfélszolgálat ezt írta: „Nagyon sajnáljuk, ha aggódsz. Még ha a tárhelyed betelt is, biztos lehetsz benne, hogy nem veszíted el az adataidat. Ha úgy érzed, hogy eltűnt valami, akár 2 évre visszamenőleg is visszaállíthatod. Ha ez történik, kövesd ezeket a lépéseket: [link] és várj 24-48 órát a helyreállítási folyamat befejezésére.”
Ez egyértelmű kijelentés: a Google azt állítja, hogy az adatok visszaállíthatók akár 2 évre visszamenőleg. De mi történik a valóságban?
A Google valósága: „Nincs eszközünk az adatok visszaállítására”
Ugyanebben az ügyben, ugyanattól az ügyfélszolgálattól ezt a választ kaptam:
„Elnézést kérünk, de nincs semmilyen eszközünk az e-mailek visszaállítására, mivel ez már kívül esik a tudásunkon, és itt nekünk is korlátozottak a lehetőségeink.”
Magyarul: a Google először azt ígéri, hogy az e-maileket 2 évig megőrzi és visszaállíthatók, majd amikor ezt számon kérem, beismerik, hogy nincs is olyan eszközük, amivel ezt megtehetnék.
Egy milliárdokat kereső tech óriás nem rendelkezik eszközökkel ahhoz, hogy egy prémium ügyfél elveszett e-mailjeit helyreállítsa?
De azért ne aggódj, mert van egy fantasztikus megoldásuk: Küldj visszajelzést!
IGEN: pontosan ezt javasolták nekem, miután órákon át próbáltam normális választ kapni!
A történetem tanulsága: ha fizetsz a Google-nak, nem kapsz semmilyen extra védelmet.
Sőt, ha probléma adódik, az ügyfélszolgálat minden eszközzel azon lesz, hogy ne kelljen vállalnia a felelősséget. ( ..és ha terhes vagy nekik, ignorálják a beszélgeétst és megszakitják egyoldalúan)
A Google One és a Google Ügyfélszolgálat üzenete tehát:
- Fizess többet, de ne számíts valódi szolgáltatásra!
- Ha elveszítjük az adataidat, az a te problémád!
- Ha panaszt teszel, kapsz egy linket, amit már láttál!
- Mit Tehetsz, Ha Nem Akarsz Így Járni?
- Tarts saját biztonsági mentéseket! Ne hidd el a nagy tech cégek ígéreteit az adatmegőrzésről.
- Ha adatvesztést tapasztalsz, azonnal dokumentáld és lépj jogi útra!
- Ne dőlj be az ügyfélszolgálati kifogásoknak! A Google-nál csak az érdekeiket védik, nem az adataidat.
A Google One ezen tapasztalatom alapján nem biztonságos megoldás, hanem egy hamis ígéret.
Ha elveszted az adataidat, senki nem fog segíteni, és ha panaszt teszel, csak egy automatikus választ kapsz vagy ignorálnak.
Ez a Google adatbiztonsági botránya – és ha nem vigyázol, holnap te lehetsz a következő áldozat.
Tanulságok és figyelmeztetések
- A Google One „prémium” szolgáltatás valójában nem nyújt extra védelmet
- Az ügyfélszolgálat csak időhúzásra játszik
- A 2 éves adatmegőrzési ígéret egyszerűen hazugság
Ez nem egy egyszerű szolgáltatási hiba – ez egy milliárdos tech cég teljes kudarca a saját fizető ügyfeleivel szemben. Ma én vagyok az áldozat, holnap bárki lehet a következő. A Google One nem megoldás – csak egy méregdrága hazugság.
A teljes chat dokumentáció és minden bizonyíték rendelkezésre áll további felhasználásra.
Remélhetőleg a Google bármely nemzeti munkatársai elolvassák a történetemet és talán valami együttérző emberke számára megfogalmazódik az a szándék, hogy ezt megoldják.
Sajnos már 2009-ben sikerült megismernem az üzleti modelljüket és azt, hogy a Google etikából gyenge. Egyesre revizsgázott a Google 2009-ben, amikor bizonyíthatóan televágta Gumblar vírussal az egész világot a tárolt változati tartalmak, felhasználók számára történő visszatükrözésével. Amikor ezt jeleztük nekik pedig: legyintettek majd csendben eltakaritották a kakit és úgy tesznek azóta is, hogy a jófiúk ott vannak. A videó nem felejt.
Azt a 500 milió dollárt sem viccből fizették be az amerikai hatóságoknak amit illegális gyógszertermékek forgalmazása miatti vádaláhelyezés elkerülése céljából fizettek be csendben.
A történet: A Google 2011-ben beleegyezett, hogy 500 millió dollárt fizet az amerikai hatóságoknak, mivel lehetővé tette kanadai online gyógyszertárak számára, hogy hirdetéseket helyezzenek el AdWords programján keresztül, amelyek az Egyesült Államokban élő fogyasztókat célozták meg. Ez a gyakorlat jogellenes vényköteles gyógyszerek, beleértve a kontrollált szereket is, behozatalához vezetett az USA-ba. A szövetségi törvények értelmében tilos az ilyen gyógyszerek importálása, mivel az FDA nem tudja garantálni azok biztonságosságát és hatékonyságát.
A vizsgálat feltárta, hogy a Google már 2003-ban tudott arról, hogy ezek a hirdetések jogsértőek, mégis engedélyezte őket egészen 2009-ig, amikor is az ügyészség és az FDA nyomozása hatására megszüntette ezt a gyakorlatot. Az 500 millió dolláros bírság a Google által a hirdetésekből származó bevételt, valamint a kanadai gyógyszertárak amerikai fogyasztóknak történő eladásaiból származó bevételt foglalja magában. A megállapodás részeként a Google vállalta, hogy szigorúbb intézkedéseket vezet be annak érdekében, hogy megakadályozza a hasonló jogsértéseket a jövőben.
..és arra akérdésre, hogy ez igaz e?
Igen, az 500 millió dolláros befizetés a Google részéről egy megállapodás része volt, amelynek célja a büntetőeljárás elkerülése volt. Az amerikai Igazságügyi Minisztérium (DOJ) és a Szövetségi Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság (FDA) vizsgálata megállapította, hogy a Google tudatosan engedélyezte az illegális hirdetéseket, amelyek révén kanadai gyógyszertárak amerikai fogyasztóknak árultak vényköteles gyógyszereket.
A Google tehát nem hivatalosan ismerte el a bűnösségét, de az 500 millió dolláros kifizetéssel elkerülte a vádemelést és a további jogi következményeket. Ez gyakori gyakorlat az Egyesült Államokban, amikor egy nagyvállalat peren kívüli egyezséget köt az állammal, hogy megússza a hosszadalmas bírósági eljárást és az ezzel járó reputációs károkat.