Ellenőrizze a fékhézagot, mielőtt még felforrósodna a helyzet
4 perc olvasásA fékek többféle okból is túlhevülhetnek. A pneumatikus tárcsafékek esetében a túlhevülés egyik leggyakoribb, egyben legkönnyebben megoldható oka a fékbetét és a féktárcsa közötti hézag helytelen beállítása.
Ebben a rövid útmutatóban a Ferodo® elmagyarázza a fékhézag fogalmát, jelentőségét és helyes beállításának lépéseit. A túl nagy vagy túl kis hézag egyaránt meghatározott következményekkel jár:
- A túl nagyra állított hézag nagy valószínűséggel rontani fogja a fék teljesítményét, mivel a fékbetét nem fog teljesen hozzáérni a féktárcsához, így nem tud tökéletes súrlódást biztosítani. Ez jelentősen csökkenti a fékteljesítményt, és veszélyes lehet.
- Túl kicsire állított hézag esetén a fékbetét akkor is eléri a féktárcsát, ha nincs benyomva a fékpedál, ezáltal nemkívánatos nyomatékot, kopást és túlhevülést okoz a fékrendszerben. Ez gyenge fékteljesítményt, a fék rezgését és zaját és akár a féktárcsa visszafordíthatatlan károsodását eredményezi. A legszélsőségesebb esetben forró pontok alakulnak ki, melyek az anyag helyi kifáradásához és a féktárcsa megrepedéséhez vezethetnek.
A fékhézag rendszeres ellenőrzése
A fékbetét és a féktárcsa közötti optimális hézag biztosítása segít elkerülni a túlhevülést. A Ferodo azt tanácsolja, hogy rendszeresen ellenőrizzük a fékhézagot, mivel helytelen beállítása esetén a fékbetét és féktárcsa kopásával a fékhézag egyre nagyobb lesz. Valamennyi pneumatikus tárcsafék automatikus utánállítóval van felszerelve, mely fékezések során korrigálja a hézagot a fékbetét és a féktárcsa kopásának kompenzálására. Mindazonáltal rendszeresen ellenőrizni kell rajtuk, hogy tartják-e a tolórúd megfelelő útját.
Helyes beszerelésüket követően az automatikus utánállítók elvileg nem igényelnek manuális állítást, azonban minden egyes fékbetétcsere alkalmával, vagy ha a fék felmelegszik, ellenőriztetni kell őket egy autószerelővel. Ha az automatikus utánállító lökete meghaladja a maximális megengedett értéket, az általában további fékproblémákat jelez, melyekkel foglalkozni kell.
A fék beállításának lépései
- Ellenőrizze, hogy a fékek ki vannak oldva, és hogy a jármű kerekei ki lettek ékelve elmozdulásuk megakadályozására.
- Távolítsa el a kereket.
- Nyomja befelé a féknyeregegységet a vezetőcsapokon. Nyomja a dugattyútól kifelé a belső fékbetétet, és ellenőrizze a dugattyú és a belső fékbetét hátlapjait.
- Hézagmérővel ellenőrizze a dugattyúk és a belső fékbetét hátlapja közötti hézagot, melynek a gyártó által előírt tartományba kell esnie.
- Ha a hézag kisebb vagy nagyobb a helyes értéknél, folytassa a 6-9. lépésekkel.
- Állítsa be a fék gyártója által előírt hézagot.
- Nyomja be 50-szer a fékpedált.
- Hézagmérővel ellenőrizze újból, hogy a hézag a gyártó által előírt tartományba esik-e.
- Ha a hézag továbbra is kisebb vagy nagyobb a helyes értéknél, akkor ki kell cserélni vagy a fék egészét, vagy csak a fékházat a fék gyártójának útmutatói szerint.
„A fékhézag a fékrendszer működőképességének fontos eleme” – fejtette ki Laura Fasoli, a Federal-Mogul Motorparts EMEA féktermék-menedzsere. „A rendszeres karbantartás garantálja a biztonságot és javítja a fékalkatrészek életciklus-költségeit. Ha bármilyen kételye támad, feltétlenül kérjen tanácsot a fék gyártójától a helyes fékhézag és karbantartási eljárások betartásához.”
Lantai József