FESTŐK, MÚZSÁK, SZERELMEK — a Kieselbach Galériában
5 perc olvasás
Nyáry Krisztián új kötete, a Festői szerelmek adtak alkalmat arra, hogy a gyéren illusztrált könyv lapjairól előlépjenek a milliókat érő, többnyire magángyűjteményekben lévő képek, amelyeket a 20. század nagy magyar alkotói készítettek feleségeikről vagy szerelmeikről. A rendkívüli kollekciót a galéria november 27-ig mutatja be a nagyközönségnek. Az itt látható 80 remekmű 18 művésztől származik. A Kieselbach Galéria kiállítási katalógusát Festők, múzsák, szerelmek címmel Molnos Péter szerkesztette Barki Gergely, Molnos Péter és Rockenbauer Zoltán írásaiból, s a helyszínen kedvezményesen megvásárolható. A tárlat megnyitója egyben kettős könyvbemutató is.
Nyáry Krisztián új kötete, a Festői szerelmek adtak alkalmat arra, hogy a gyéren illusztrált könyv lapjairól előlépjenek a milliókat érő, többnyire magángyűjteményekben lévő képek, amelyeket a 20. század nagy magyar alkotói készítettek feleségeikről vagy szerelmeikről. A rendkívüli kollekciót a galéria november 27-ig mutatja be a nagyközönségnek. Az itt látható 80 remekmű 18 művésztől származik. A Kieselbach Galéria kiállítási katalógusát Festők, múzsák, szerelmek címmel Molnos Péter szerkesztette Barki Gergely, Molnos Péter és Rockenbauer Zoltán írásaiból, s a helyszínen kedvezményesen megvásárolható. A tárlat megnyitója egyben kettős könyvbemutató is.
A sajtótájékoztatón Veiszer Alinda kérdezte Nyáry Krisztiánt, több bulváros ízű könyv szerzőjét, aki korábban többek közt magyar írók és költők kedveseiről írt sikeres műveket. Nyáry bevallotta, hogy nehezebb dolga volt a festőkkel, mint az írókkal, hiszen ők alig beszéltek. A nyáron állította össze az anyagot. A tárlat is gyorsan készült, Kieselbach Anita kölcsönözte a műtárgyakat múzeumokból és magángyűjteményekből.
Kiesebach Tamás galériatulajdonos szerint: a rendkívüli magyar festőnemzedék 1919-ig szabadon utazhatott a világban, tanult nagyhírű akadémiákon, mestereknél, köthetett barátságokat, a 20. század nagy részében azonban alkalmazkodnia kellett a kor szabta körülményekhez, és ritkán akadtak vásárlóik. A bemutatott festők legidősebbje a 19. századi Zichy Mihály, a legfiatalabb Szántó Piroska, aki 1994-ig élt. A tárlat ezért 171 évet fog át. Nyáry a legérdekesebbeket választotta. A festő jobban kitett a kornak, mutatja a Czigány Dezső – Csáth Géza párhuzam. Molnos Péter hozzátette: a magyarok között nincs a levágott fül lélekig ható története, csupán olykor a nyomor ridegsége. Mivel jelen bemutatóterem máskor kereskedelmi galéria is, a becsült árak tükrözik a népszerűséget. Gyakori, hogy a hazai festők képeit korábban vászonként eladták, kidobták, vagy például Dénes Zsófia lakásában az egész gyűjtemény leégett. Közöttük a Galimberti-képek a Dénes-Galimberti házasságból. Ugyanakkor ma is kerülnek elő Galimberti művek. Nemes Lampérth József korában csupán egy-két művet fényképeztek le. Vaszarynak több munkájában bukkannak fel nők és virágok, de kapcsolatairól csak Rosenbach Mária, Vaszary felesége írt. Márffy Csinszka-portréiból külön könyvet lehetne kiadni. Mednyánszky több képét ellopták. A magyar festészet csodás alkotásainak általában csak a kisebb felét ismerjük. Czóbel és Márffy a saját képeit is gyakran elpusztította, vagy a hátoldalára másik művet készített. Ilyenhez természetesen a tulajdonosnak joga van. Csak a gyűjtő őrzi meg a számára becses alkotásokat, ha tudja. Szomorú történet, hogy sok gyűjtő a II. világháború előtt banki széfekbe helyezett jelentős kortárs műveket, amelyeket a szovjet katonák kiraboltak. A kincsek ma is számolatlanul Oroszországban vannak. (A tárgyban ld. Anders Rydell: Fosztogatók című könyvét. Pécs, Alexandra Kiadó Kft., 2015. 398 o.)
Szintén Kieselbach Tamás megállapítása, hogy a művészettörténeti tankönyvek nem túl izgalmasak. Most felelevenítik Ámos Imre és Anna Margit levelezését a náci fogságból, ahonnan Ámos nem térhetett haza. Érdekes fejezet Czóbel Béla és Modok Mária házassága. Modok Mária rendkívül tehetséges festő volt, láthatjuk itt, de önzetlenül hagyta érvényesülni a férjét, ő héttérben maradt.
Kieselbach Tamás felhívta a figyelmet, hogy a Festők, múzsák, szerelmek című új kiállítással a magyar festészetet a mindennapi élet szerves részévé kívánja tenni. A kommunikáció egyik szerves része, az emberek közötti kapcsolattartás eszközeként a tárlaton bármelyik néző fényképezhet! Tovább is megy, készítsünk fotókat, töltsük le a Facebookra #kieselbach és #festőiszerelmek hashtaggel együtt. A Facebookon a 20 legtöbb lájkot kapó fotó készítőjét díjazzák. A fődíj Weiler Péter kortárs képzőművész több százezer forintot érő alkotása lesz! Ugyanígy az Instagramra is várja a képeket, és a tíz legtöbbek által kedvelt kép fotósait értékes nyeremények várják. Kéri, hogy a két portálra más-más képeket töltsenek fel! A játék 2016. november 25. éjfélig tart.
Amíg a 20. századi francia festőművészek múzsáiról könyvek tucatjai születtek, addig a magyar festők feleségeiről, szerelmeiről a sajtó illedelmesen hallgatott, alig tudunk róluk valamit. Ezen gyökeresen változtatni akar a most kiadott Kieselbach-katalógus és a különleges tárlat. Többek között Ferenczy Károly, Csontváry Kosztka Tivadar, Vaszary János, Berény Róbert, Derkovits Gyula, Rippl-Rónai József és mások alkotásaiban gyönyörködhetünk november 25-ig. Ritka élményt vihetünk haza a kiállításról!
DOBI ILDIKÓ