Gázon, áramon, műszaki cikken spórol a magyar
Gáz- és áramfogyasztását próbálja csökkenteni a magyarok többsége, a megélhetési költségek emelkedése miatt. Utána legtöbben személyi számítógépük, mobil telefonjuk vagy más műszaki eszköz cseréjét halasztják el. Többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató vállalat 52 ország, köztük Magyarország internetezői körében, idén szeptember-októberben végzett felmérése.
Gáz- és áramfogyasztását próbálja csökkenteni a magyarok többsége, a megélhetési költségek emelkedése miatt. Utána legtöbben személyi számítógépük, mobil telefonjuk vagy más műszaki eszköz cseréjét halasztják el. Többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató vállalat 52 ország, köztük Magyarország internetezői körében, idén szeptember-októberben végzett felmérése.
A megkérdezett magyarok zöme, 98 százaléka változtat fogyasztási szokásain, a termékek és szolgáltatások drágulása következtében.
Gázon és áramon száz magyar megkérdezett közül 59, műszaki cikkeken 49, míg új ruházati cikk vásárlásán 43 szándékozik spórolni. Olcsóbb élelmiszerekre vált a válaszadók 41 százaléka. Telefonköltségeit ugyanúgy 39 százalék igyekszik csökkenteni, mint ahogyan valamelyik nagyobb elektromos háztartási készülék cseréjét későbbi időpontra tolja.
A további sorrend: kevesebb otthonon kívüli szórakozás (34 százalék), majd szintén kevesebb nyaralás/rövid utazás következik (30). Ritkábban használja autóját 29 százalék.
Életmódjuk mely részén változtatnak legkevesebben? Ebből a szempontból listavezető, hogy mindössze a válaszadók 7 százaléka vesz vissza az otthoni szórakozásra kiadott pénzből. Szintén kevesen (17 százalék) mondják azt, hogy kevesebb szeszes italt fogyasztanak vagy inkább a megszokottnál olcsóbbat választanak. Csak 21 százalék néz körül a lakossági pénzpiacon, hogy a jelenleginél kedvezőbb hitelhez, biztosításhoz, hitelkártyához jusson. Kevesebbet dohányzik 22, míg 24 százalék mond le éves nyaralásáról.
Ha a nemzetközi átlagot nézzük, akkor legtöbben mindenütt mérséklik gáz- és áramfogyasztásukat, mellette azonban ugyanakkora azok aránya, akik kevesebb pénzt költenek új ruhára. Nálunk sokan a műszaki cikkeken spórolnak, külföldön inkább az otthonon kívüli szórakozáson.
Világszerte a létfenntartás drágulására a válaszadók átlag 96 százaléka reagál úgy, hogy változtat fogyasztási szokásain. Legkisebb arányban a dohányzást csökkentik (12 százalék), kevesebb vagy olcsóbb márkájú szeszes italt iszik 16 százalék, 18 pedig mérsékli kiadásait az otthoni szórakozásra.
Kelet- és Nyugat-Európa erősen különbözik abból a szempontból, hogy olcsóbb élelmiszerre Keleten a válaszadók sokkal kisebb aránya vált, mint Nyugaton. Az orosz megkérdezettek mindössze 20, a csehek és lengyelek egyaránt 29, míg a magyarok 41 százaléka választja a takarékoskodásnak ezt a módját. Viszont a németek 62, sőt, az osztrákok 70 százaléka spórol a hasán.
###
Táblázat. Olyan időkben, amikor a mindennapi élet költségei gyorsan növekednek, a következő lehetőségek közül mit tesz ön azért, hogy kijöjjön a háztartása rendelkezésére álló pénzből? A válaszadók százalékában.
Lehetőség |
Magyar- ország |
Globális átlag |
Kevesebb gázt és áramot használ |
59 |
49 |
Elhalasztja műszaki cikkek cseréjét |
49 |
40 |
Kevesebb új ruhát vesz |
43 |
49 |
Olcsóbb élelmiszerekre vált |
41 |
36 |
Csökkenti telefonköltségeit |
39 |
29 |
Elhalasztja háztartási készülékek cseréjét |
39 |
33 |
Kevesebb otthonon kívüli szórakozás |
34 |
47 |
Kevesebb nyaralás vagy rövid utazás |
30 |
33 |
Ritkábban használja autóját |
29 |
34 |
Lemond éves nyaralásáról |
24 |
23 |
Kevesebbet dohányzik |
22 |
12 |
Keres kedvezőbb pénzpiaci lehetőségeket (hitel, biztosítás) |
21 |
22 |
Kevesebb/olcsóbb alkoholt iszik |
17 |
16 |
Kevesebb otthoni szórakozás |
7 |
18 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Spórolási lehetőségeket választók aránya néhány országban. A válaszadók százalékában.
Lehetőség |
Magyar- ország |
Cseh- ország |
Lengyel- ország |
Ausztria |
Német- ország |
Ritkábban használja autóját |
29 |
32 |
21 |
42 |
45 |
Kevesebbet költ otthoni szórakozásra |
7 |
10 |
14 |
30 |
29 |
Kevesebbet dohányzik |
22 |
31 |
34 |
17 |
13 |
Kevesebb új ruhát vesz |
43 |
44 |
47 |
53 |
52 |
Olcsóbb élelmiszerekre vált |
41 |
29 |
29 |
70 |
62 |
Próbál spórolni gáz- és áramfogyasztásán |
59 |
58 |
43 |
44 |
58 |
Lemond az éves nyaralásról |
24 |
27 |
17 |
32 |
31 |
Kevesebb vagy olcsóbb szeszes italt iszik |
17 |
23 |
25 |
15 |
17 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A Nielsen online felmérése a létfenntartás növekvő költségeire való fogyasztói reagálásról a világon a legnagyobb ilyen jellegű kutatás: 2008 szeptember-októberben, öt világrész 51 országában összesen 28 600 rendszeres Internetezőt kérdeztek meg, Magyarországon 500-at.
Megjegyezendő, hogy a válaszokat befolyásolja az Internet-használók eltérő száma: A legfejlettebb országokban ugyanis az adatok szinte az egész közvéleményt tükrözik. Ahol viszont kisebb az Internet-használók aránya, mint például Magyarországon is, ott felülreprezentáltak közöttük a fiatalok, magasabb iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek.