HÁROM ZÓNÁS LÉGTÉR MINŐSÍTÉS AZ EURÓPAI UNIÓBAN
A sok magaslégköri hamu okozza a vörös naplementéket
Az Európai Bizottság, a soros spanyol EU-elnökség, az európai légi forgalom biztonságáért felelős Eurocontrol szakértői, valamint az uniós tagállamok közlekedési miniszterei videokonferencián tervezték áttekinteni az izlandi hamufelhő következtében kialakult közlekedési helyzetet.
A sok magaslégköri hamu okozza a vörös naplementéket
Az Európai Bizottság, a soros spanyol EU-elnökség, az európai légi forgalom biztonságáért felelős Eurocontrol szakértői, valamint az uniós tagállamok közlekedési miniszterei videokonferencián tervezték áttekinteni az izlandi hamufelhő következtében kialakult közlekedési helyzetet.
Habár a konferencia technikai okok miatt meghiúsult – a meghirdetett időpont után egy órával még 19 tagállamot nem sikerült rákapcsolni a rendszerre – Hónig Péter közlekedési miniszter a sajtótájékoztatóra érkezett újságíróknak beszámolt a jelenlegi helyzetről.
Az egyeztetést abból a célból kezdeményezte a soros spanyol elnökség, hogy a tagállamok megállapodjanak egy, a légtérrel kapcsolatos „egységes európai működésről". Ennek leglényegesebb pontja a légtér biztonsági szempontból történő, úgynevezett „hármas minősítése" lenne. A három zónát – a tiltott, az akadálytalanul repülhető és a kockázatosnak minősített – mindig az adott országra jellemző meteorológiai viszonyok és a felhőzet függvényében határoznák meg a nemzeti közlekedési hatóságok, s ennek alapján engedélyeznék a repülést. A rendszer bevezetésével Magyarország egyetért, a részletekről további egyeztetések szükségesek. Összefoglalásaként Hónig Péter bejelentette, hogy hazánk az eset kezelésére támogatja az Európai Unió által kidolgozandó egységes eljárást.
A sajtótájékoztatót megelőzően – az európai légügyi hatóságok vezetőinek megbeszélése után – Hónig Péter közlekedési miniszter egyeztetést tartott az érintett magyar közlekedési hatóságok és szervezetek vezetőivel. A megbeszélésen jelen volt Székely Tamás egészségügyi miniszter és Hegedűs Dóra, a Miniszterelnök kabinetfőnöke mellett a Külügyminisztérium képviselője, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat vezérigazgatója, a Budapest Airport, az Országos Meteorológiai Szolgálat valamint a Malév, a Volán Egyesülés és a MÁV-Start vezetője. Itt elhangzott, hogy bár a vasúti és autóbuszos közlekedési szolgáltatók megnövelték kapacitásaikat – a MÁV 4000 ülőhellyel többet biztosított, a VOLÁN társaságok14 többletjáratot indítottak – a hírek nem jutottak el minden utazni vágyóhoz. Így a Miniszter arról döntött, hogy az utasok, a nagyközönség jobb tájékoztatása érdekében egy központi információs bázis létrehozását kezdeményezi, amelynek segítségével egy helyről lehet majd nyomon követni az aktuális helyzetet.
Markó Andrea, a HungaroControl vezetője szerint várhatóan éjfélig nyitva marad a magyar légtér, és attól függően hagyják nyitva vagy zárják le újra, hogy hol helyezkedik el, és merre mozog a felhő az éjszaka folyamán, illetve hogy milyen előrejelzéseket kapnak az Országos Meteorológiai Szolgálattól.