HAT MAGYAR DIÁKCSAPAT MÉRKŐZIK MEG EURÓPA EGYIK LEGNAGYOBB ÜZEMANYAG-HATÉKONYSÁGI VERSENYÉN
14 perc olvasásIdén hat diákcsapat, köztük a Budapesti Műszaki Egyetem, a Debreceni Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a győri Széchenyi Egyetem hallgatói, valamint egyetlen középiskolás magyar indulóként a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola diákjai is próbára teszik járműépítési készségüket a Shell Eco-marathon Europe 2016-os egyedülálló nemzetközi versenyén, amelyen újabb és újabb energiahatékonysági technológiákkal kísérleteznek közúti pályán.
Idén hat diákcsapat, köztük a Budapesti Műszaki Egyetem, a Debreceni Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a győri Széchenyi Egyetem hallgatói, valamint egyetlen középiskolás magyar indulóként a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola diákjai is próbára teszik járműépítési készségüket a Shell Eco-marathon Europe 2016-os egyedülálló nemzetközi versenyén, amelyen újabb és újabb energiahatékonysági technológiákkal kísérleteznek közúti pályán.
Ezen a nyáron, rendhagyó módon a Make the Future négynapos fesztivál során mutatkoznak be a londoni Queen Elizabeth parkban a legkiemelkedőbb és legizgalmasabb energetikai ötletek, amelyek meghatározhatják a jövőnket.
A 29 országból – Európából és azon túlról – érkező közel 200 diákcsapat keményen dolgozott, hogy befejezzék azokat az ultra-hatékony autókat, amelyekkel az ikonikus londoni helyszínen versenyezhetnek. A június 30. és július 3. között rendezett verseny során a diákok újabb és újabb energetikai megoldásokkal kísérleteznek, hogy kiderüljön, ki tud a legnagyobb távolságot megtenni a legkevesebb üzemanyaggal.
„A Shell Eco-marathon egy remek lehetőség, hogy innovatív és még ismeretlen megoldásokat tesztelhessenek a jövő műszaki és energetikai szakértői. Külön öröm számunkra, hogy idén egy több ezer embert megmozgató fesztivál keretében Londonban mérkőzhetnek meg a diákok, akik között hat magyar csapatot is köszönthetünk. Sok-sok kilométert és izgalmas versenyt kívánok nekik!" – köszöntötte a magyar résztvevőket Juhász Péter a Shell magyarországi értékesítési vezetője.
Az elmúlt három évtizedben a Shell Eco-marathon Europe egyedülálló eseménye látogatók ezreit vonzotta minden évben, ezzel is elősegítve az energia és a mobilitás jövőjéről szóló párbeszédet. Idén a verseny a Make the Future London ingyenes és nyilvános rendezvény része, amelyen a legkiemelkedőbb ötletek és találmányok mutatkoznak be választ kínálva a világ energetikai kihívásaira. A rendezvényen résztvevő nagyközönség személyesen is megismerheti ezeket az ötleteket, hozzáadhatja a sajátjait, és maga is csatlakozhat az izgalmas utazáshoz egy alacsonyabb széndioxid-kibocsátású jövő felé.
A Vezetők Világbajnokságával az idei Shell Eco-marathon egy egészen új kihívást is kínál, amely során Ázsia, Amerika és Európa legjobb csapatai fej-fej mellett versenyeznek a legenergiatakarékosabb vezető címéért.
A Shell Eco-marathon autói a leginnovatívabb anyagokból készülnek, ezt bizonyítja a teljesen 3D nyomtatással készült autó Szingapúrból, ami az Autóversenyzők Világbajnokságán is szerepel majd. Emellett egy francia csapat például gyantával bevont selyemszálas autóval versenyez, amely olyan könnyű, mint egy görögdinnye. Egy másik angol csapat pedig egy összeszerelhető, teljes mértékben fából készült autót épített, amely összecsukható és könnyen szállítható.
A magyar csapatok is számos egyedi és újító ötletet vonultatnak fel idén. A Budapesti Műszaki Egyetem Paradicsom csapata például az első kerékben helyezte el a jármű motorját.
„Alapvető célunk a csapat létrehozásával – azon kívül, hogy imádunk versenyezni – hogy népszerűsítsük az elektromos hajtásokat hazánkban. Ezt pedig nem egy átlagos járművel szeretnénk megtenni, így egy olyan autót építettünk, amelytől remélhetőleg sokaknak eláll a lélegzete" indokolta az egyedi megoldást a Paradicsom csapat vezetője, Horicsányi Krisztina.
Kedves Bertalan, a szintén BME-s GSZK Shark Team vezetője hozzátette: „Az új autó építése mellett az új versenypálya is jelentős kihívásokat tartogat számukra, mindezek mellett úgy érezzük, megvan a kellő motiváció, hogy mindezen problémákkal megbirkózzunk."
A Debreceni Egyetem diákjai idén először vágnak neki az üzemanyag-hatékonysági kihívásnak elektromos prototípus járművükkel. Mint Gábora András csapatmenedzser elmondta: „Diákjaink korábbi, más járműépítési versenyeken elért dobogós eredményei alapján döntöttünk úgy, hogy itt az ideje a Shell Eco-marathon nemzetközi mezőnyében is próbára tenni tudásunkat. Először induló csapatként célunk, hogy minél több értékes tapasztalatot szerezzünk Londonban"
A Kandó Kálmán Szakközépiskola diákjai a legrutinosabb résztvevők közé tartoznak, hiszen idén már hatodik alkalommal állnak rajthoz. Sőt, idén ők az egyetlen magyar középiskolás csapat. „Csapatunk idén is nagy reményekkel vág neki a Shell Eco-marathon európai fordulójának. Ez alkalommal is azért neveztünk, mert számunkra hatalmas kihívás középiskolaként Európa legjobb műszaki egyetemei és főiskolái ellen versenyezni" – nyilatkozta Mészáros Károly, a csapat vezető oktatója.
A Szegedi Tudományegyetem hallgatói idén második alkalommal indulnak teljesen új, elektromos prototípus autójukkal. Nem csak új vázszerkezetet és burkolatot alkottak, de a jobb teljesítmény érdekében megújították a vezérlést, és az akkumulátorokat is. Mint Seres Imre csapatvezető elmondta: „A tavalyi verseny után már a hazaúton elkezdtük tervezni az új járművünket. Bízunk benne, hogy az új pálya akadályait sikerrel vesszük, és helyt állunk a nemzetközi mezőnyben."
A győri Széchenyi Egyetem csapata a másik legtapasztaltabb és legeredményesebb résztvevője a magyar mezőnynek. Idén számos újítással, például a teljes pálya szimulációjával és az informatikai rendszer jelentős megújításával készültek. „Az idei verseny talán legmeghatározóbb változása az új versenypálya, illetve annak merőben más topográfiája. Ebben az évben ismét a dobogó, illetve minél jobb helyezés elérése a célunk, azonban a mezőny rendkívül erős, ezért továbbra sem lesz könnyű dolgunk" mondta Kónya László csapattag.
Idén a csapatok hivatalos szállítójaként a Waberer's International Nyrt. biztosítja a járművek és a szükséges felszerelés Londonba szállítását. A Waberer's International Nyrt. stratégiai vezérigazgatói tanácsadója, Szűts Ildikó kiemelte: „Fontosnak tartjuk, hogy akár ilyen módon is támogassuk a felsőoktatást, hiszen a Waberer's cégcsoport számára a képzett munkaerő az egyik legnagyobb érték Magyarországon."
A Shell Eco-marathon Europe 2016 versenyen
résztvevő magyar diákcsapatok
- A csapatok két kategóriában nevezhetnek: prototípus (Prototype) és városi koncepció (Urban Concept) kategóriákban. A prototípus kategóriában a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók kinézetre és érzetre is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre.
- A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak a járműveik meghajtásához: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, CNG (sűrített földgáz), hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor.
Résztvevő magyar csapatok kategóriák szerint:
Prototípus (Prototype)
Intézmény |
Csapatnév |
Üzemanyag |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
GSZK Shark Team |
dízel |
Debreceni Egyetem |
DE MFK Team |
elektromos |
Kandó Kálmán Szakközépiskola, Kecskemét |
Kandó Electric |
elektromos |
Szegedi Tudományegyetem |
STECO |
elektromos |
Városi koncepció (Urban Concept)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
Paradicsom |
elektromos |
Széchenyi Egyetem, Győr |
SZEnergy |
elektromos |
GSZK Shark Team, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Kategória: prototípus
Üzemanyag: dízel
Jármű neve: Shark
Honlap: http://gszk.bme.hu/csapatok/gszk-shark-team
Facebook: https://www.facebook.com/gszksharkteam
Twitter: https://twitter.com/GszkSharkTeam
YouTube: www.youtube.com/user/GszkSharkTeam
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépész Szakkollégiumának hallgatói tavaly indultak először a Shell Eco-marathon Europe versenyen, idén pedig céljuk, hogy az első tapasztalatokra, és a sikeres technikai átvételre építve idén még jobb eredményt érjenek el.
A jobb teljesítmény érdekében a diákok továbbfejlesztették a jármű első futóművét, amelynek több paramétere is állítható, valamint a fogasléces kormányművet és az egyedi tervezésű fékrendszert. A korábbi autóban alkalmazott motor kézi vezérlését elektromos működtetésre cserélték, amit elektromágneses, szabályozott tengelykapcsolóval szereltek fel.
„Mivel nagyon sokan végeztek tanulmányaikkal, számos új csapattaggal vágunk neki a 2016-os versenynek. A tapasztaltabb tagok örömmel segítik az újoncok munkáját a sikeresebb eredményért, így az ennek köszönhetően kialakult jó csapatszellem is segít majd minket Londonban. Az új fejlesztések mellett az új versenypálya is jelentős kihívásokat tartogat számukra, mindezek mellett úgy érezzük, megvan a kellő motiváció, hogy mindezen problémákkal megbirkózzunk" – összegezte a versennyel kapcsolatos elvárásait Kedves Bertalan, a GSZK Shark Team vezetője.
DE MFK TEAM, Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Kategória: prototípus
Üzemanyag: elektromos
Jármű neve: HUGO
Facebook: https://www.facebook.com/groups/480638692054238/
A Debreceni Egyetem DE MFK csapata idén először döntött úgy, hogy az általuk tervezett elektromos HUGO autóval elindul a Shell Eco-marathon energia-hatékonysági kihívás prototípus kategóriájában. Céljuk, hogy a diákok egy nagy nemzetközi versenyen is próbára tegyék tudásukat és tapasztalatukat, és érvényes mért kört fussanak.
„Diákjaink korábbi, más járműépítési versenyeken elért dobogós eredményei alapján döntöttünk úgy, hogy itt az ideje a Shelll Eco-marathon nemzetközi mezőnyében is próbára tenni tudásunkat. Először induló csapatként célunk, hogy minél több értékes tapasztalatot szerezzünk Londonban" – osztotta meg Gábora András csapat menedzser.
Kandó Electric, Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, Kecskemét
Kategória: prototípus
Üzemanyag: elektromos
Honlap: www.kando-kkt.sulinet.hu/ecomarathon
Facebook: http://www.facebook.com/kandoelectric
2010 őszén alakult meg a KEMU Szakképző Iskola Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola Electric Kandó csapata azzal a céllal, hogy részt vegyen a Shell Eco-marathon Europe versenyen. 2011-ben a verseny egyetlen magyar középiskolás csapatának már az első versenyköre eredményes volt, majd körről körre javulva végül 371 km-et teljesítettek 1 kWh energiával. Ez összesítésben a 6. helyet jelentette, a középiskolás csapatok mezőnyében, ebben a kategóriában, az első helyezést érték el a kecskeméti középiskolások.
A csapat 2011-ben még kölcsön-karosszériába épített saját fejlesztésű hajtással és programozható vezérléssel indult Lausitzban, a 2012-es megmérettetésre már saját tervezésű és kivitelezésű karosszériába építették be a diákok az elektromos hajtást és vezérlést. A 2013-as rotterdami versenyen második autójukkal és új hajtással 187 km/liter eredményt értek el, amellyel a 22. helyen végeztek, 2014-ben érték el eddigi rekordjukat, hiszen 433 kilométert tudtak megtenni 1 KwH energiával. Ugyan ebben az évben a középiskolások elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Dizájn Díját.
Tavaly új versenyszabályok alapján átalakították autójukat. A fékrendszert és a kormányzást újratervezték.
„Csapatunk idén is nagy reményekkel vág neki a Shell Eco-marathon európai fordulójának. Ez alkalommal is azért neveztünk, mert számunkra hatalmas kihívás középiskolaként Európa legjobb műszaki egyetemei és főiskolái ellen versenyezni. Ennek ellenére mindig sikerült egy jó eredményt elérni, és a középmezőny elején végezni. Reméljük ez most is így lesz" – nyilatkozta Mészáros Károly, a csapat vezető oktatója.
STECO Team, Szegedi Tudományegyetem
Kategória: prototípus
Üzemanyag: elektromos
Jármű neve: Zeus
Honlap: http://www.ecomarathon.u-szeged.hu/index.html
A Szegedi Tudományegyetem hallgatói idén második alkalommal mérettetik meg magukat a Shell Eco-marathon Europe-on. A londoni versenyre teljesen újratervezett, könnyebb és áramvonalasabb járművel indulnak, amely a Zeus nevet kapta, és amellyel a csapat reményei szerint sikeresen veszi majd a londoni pálya kihívásait.
Nem csak új vázszerkezettel és burkolattal készülnek, de megújították a vezérlést, és az akkumulátorokat is a jobb teljesítmény érdekében. Terveik szerint javulni fog a kommunikáció a pilóta és a pálya széle között, és egy saját joule méterrel tesztelhetnek majd.
„A tavalyi verseny után már a hazaúton elkezdtük tervezni az új járművünket. Csapatunk számos új taggal bővült az elmúlt évben, akik szintén új tervekkel gazdagították 2016-os autónkat. Bízunk benne, hogy az új pálya akadályait sikerrel vesszük, és helyt állunk a nemzetközi mezőnyben" – mondta Seres Imre csapatvezető.
Paradicsom Team, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Kategória: Városi koncepció
Üzemanyag: elektromos
http://szenergy.sze.hu/catview/index/id/4553/m/1504
Honlap: http://szenergy.sze.hu/cimlap
Facebook: https://www.facebook.com/szenergyteamhungary
A Paradicsom Team azzal a céllal kezdte meg a felkészülést a 2016-os Shell Eco-marathonra, hogy bemutassák, mit tudnak az általában csak elméleti tudásukról híres BME-sek a gyakorlatban. Véleményük szerint egy versenyen mi más cél lehetne, mint a győzelem.
A csapat azonban úgy látja, hogy konstrukciójuk nem feltétlenül az energiahatékonyságban fog jeleskedni, ezért inkább azt a célt tűzték ki magunk elé, hogy elsősorban magával a konstrukció mérnöki kialakításával, és nem a hatékonyságával érjenek el eredményt, így lehetőségük lesz merőben új megoldásokat tesztelni Londonban. A jármű motorját kiemelt fejlesztési területként kezeli a csapat, amelyet akár az elkövetkező versenyek során tovább is fejleszthetnek majd a jobb hatékonyságért.
Az elmúlt egy éves felkészülési időszakban a csapat számos ötletet és technológiai megoldást tesztelt, elsősorban a vezérlő elektronika és az akkumulátorfelügyelet terén. Például az akkumulátorcsomag a hozzá fejlesztett elektronikával annyira kiforrott részegységgé vált, hogy a diákok véleménye szerint akár piacra is kerülhetne.
„Alapvető célunk a csapat létrehozásával – azon kívül, hogy imádunk versenyezni – hogy népszerűsítsük az elektromos hajtásokat hazánkban. Ezt pedig nem egy átlagos járművel szeretnénk megtenni, így egy olyan autót építünk, melytől remélhetőleg sokaknak eláll a lélegzete" ismertette a csapat célját Horicsányi Krisztina csapatkapitány.
SZEnergy, Széchenyi István Egyetem, Győr
Kategória: Városi koncepció
Üzemanyag: elektromos
http://szenergy.sze.hu/catview/index/id/4553/m/1504
Honlap: http://szenergy.sze.hu/cimlap
Facebook: https://www.facebook.com/szenergyteamhungary
A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapatának célja az elektromos energiával hajtott járművek hatékonyságának növelése illetve a technológia életképességének bizonyítása. A győriek idén már kilencedik alkalommal vesznek részt a Shell Eco-marathon Europe versenyen. A csapat gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök informatikus, építőmérnök és kereskedelem marketing szakos hallgatók részvételével indul.
A 2008-as és 2010-es évben első, 2012-es évben második helyezést értek el a diákok napelemes járművükkel az úgynevezett Urban Solar kategóriában. 2011-ben elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Team Spirit különdíjat. Mivel a 2012-es versennyel megszűnt a tisztán Solar meghajtású járműosztály, 2013-tól az elektromos (Battery-Electric) kategóriában versenyez a csapat egy teljesen új járművel, 2014-ben negyedik helyezést értek el, tavaly pedig a dobogó harmadik fokára állhattak.
A versenyre való felkészülés során a diákok továbbfejlesztették többek között a karosszéria alatt az első tengelycsonkot, az első lengőkarokat, a kormányműt, a hátsó lengőkart és a fékrendszert, valamint csökkentették az alumínium mart felni tömegét. Készült továbbá idén egy saját tervezésű, a versenyre optimalizált villamos gép, és a jármű kommunikációs rendszerének zavarcsökkentése mellett egy új tápegységet is kialakítottak, valamint új energiahatékonyabb duda és ablaktörlőmotort is beépítettek.
Sőt, a győriek már a 2017-es versenyre is gondoltak, hiszen következő évi versenyszabályzat szerint a belső fogyasztókat is mérni fogják, ezért a diákok már most felkészítették az autó rendszerének nagyobb perifériáit erre.
Az informatikai rendszeren is számos fejlesztést hajtottak végre a diákok: a 2016-os versenyre olyan algoritmust írtak, amely képes a legkevesebb energia felhasználásával felgyorsítani az autót utazósebességre. Ennek köszönhetően a gyorsítási szakaszban 15%-kal alacsonyabb az autó fogyasztása, amely jelentős javulást eredményez.
Az idei új, londoni pálya legnehezebb szakaszán 3 méter emelkedő van 280 méter hosszon, amely nagy fejtörést okozott a csapatnak a korábbi szinte teljesen sík rotterdami pályához képest. A diákok felismerték ezt a kihívást és az informatikai részlegük készített egy szimulációt a saját versenyautójukról, ahogy végighalad a meghatározott nyomvonalon. Ez a megoldás a nemzetközi mezőny körében nagy elismerést váltott ki, mivel a győri hallgatók használtak először magassági adatokat a pálya modellezéséhez.
„Az idei verseny talán legmeghatározóbb változása az új versenypálya, illetve annak merőben más topográfiája. Ebben az évben ismét a dobogó, illetve minél jobb helyezés elérése a célunk, azonban a mezőny rendkívül erős, ezért továbbra sem lesz könnyű dolgunk" mondta Kónya László csapattag.