Hová mész?
3 perc olvasásTiéd a múzeum! Filmek, facebook-profil és képkatalógus – vizuális világok a Skanzenben. Diákok és egyetemisták mutatták be a szentendrei Skanzenben, hogyan dolgozható fel egy múzeumi gyűjtemény vagy akár történeti téma az oktatásban a modern technika eszközeivel.
Filmek, Facebook-profil, képkatalógus született a Hová mész? Tiéd a múzeum! – digitalizált gyűjtemények oktatási hasznosítása című mintaprojekt segítségével. A mintaprojekt a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú, 2 milliárd forint kiemelt európai uniós támogatással megvalósuló projekt keretében jött létre.
A program egy olyan kísérlet, amely arra kereste a választ, hogyan használják fel és adják át egymásnak a mai fiatalok az általuk megszerzett ismereteket. A múzeum részéről pedig kérdés, hogyan lehet egy múzeumi témához mai eszközökkel közelíteni?
„Ma a múzeumi világnak versenyeznie kell a szórakozás könnyebben elérhető formáival” – hangzott el dr. Cseri Miklós, a Skanzen főigazgatójának megnyitó beszédében. „A múzeumnak is élvezhető szórakozást kell kínálnia. Másképp kell gondolkodni a múzeumról, fel kell kelteni a fiatalok érdeklődését, akik már egy digitális világban gondolkoznak.”
A programban részt vett diákok „kis muzeológusképző” részesei lehettek múzeumi dolgozók – muzeológusok, múzeumpedagógusok, az ELTE Néprajzi Intézetének egyetemi hallgatói segítségével. Nem egyszerűen kutattak, forrásokat elemeztek, hanem a mai viszonyok megértésére használták megszerzett ismereteiket.
Két középiskolával működött együtt a mintaprojekt kapcsán a Skanzen és a Magyar Nemzeti Múzeum Palóc Múzeuma. A tanulók a summások, idénymunkások és a cselédek témakörét dolgozták fel, akik otthonuktól távol, városban vagy a mezőgazdaságban dolgoztak. Párhuzamot vontak a régen és ma élt alkalmazottak sorsa és életkörülményei között.
A Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium 9. osztályos tanulói a Palóc Múzeum főmuzeológusa, Molnár Ildikó segítségével először megismerték a két világháború között élt alkalmazottak életét, majd közvetlen környezetükből választott alanyok segítségével filmfelvételeket készítettek, akik saját élményeikről meséltek nekik a hatvanas-hetvenes évekből.
A budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium tanulói az ELTE Néprajzi Intézet egyetemi hallgatóival közösen valósították meg elképzeléseiket. A diákok először a Skanzen kiállításán ismerkedtek a témával, majd létrehoztak egy digitális adatbázist fotókkal, filmekkel, hangfelvételekkel, amely kiindulópontul szolgált a téma feldolgozására. Az egyik csapat egy babysitterként dolgozó diákot szólaltatott meg, a másik csapat lexikonszerűen foglalta össze ismereteiket. A harmadik csoport a két világháború közti cselédség életkörülményeit mutatta be Budapesten – fotográfiák felhasználásával, a negyedik csapat Facebook-profilt hozott létre Summás kisokos címmel a nyilvánosság gyorsabb elérésére.
Lantai József