IT vezetők döntési helyzetben
Elkészült az IBM Institute for Business Value új felmérése, melyen 3 000 informatikai vezetőt kérdeztek az aktuális technológiai trendekről. A személyes interjúk elsősorban a felhő alapú megoldások, az üzleti intelligencia és az analitika, illetve a mobilitás területén hoztak érdekes eredményeket. A tanulmányból az is kiderül, hogy az informatikai vezetők szava egyre erősebb az üzleti döntésekben. A felmérés hazai vonatkozású tanulságait Georgiu Achilles, az IBM Magyarország szolgáltatási tanácsadója kommentálta. A tanulmány a cikk végéről letölthető!
Elkészült az IBM Institute for Business Value új felmérése, melyen 3 000 informatikai vezetőt kérdeztek az aktuális technológiai trendekről. A személyes interjúk elsősorban a felhő alapú megoldások, az üzleti intelligencia és az analitika, illetve a mobilitás területén hoztak érdekes eredményeket. A tanulmányból az is kiderül, hogy az informatikai vezetők szava egyre erősebb az üzleti döntésekben. A felmérés hazai vonatkozású tanulságait Georgiu Achilles, az IBM Magyarország szolgáltatási tanácsadója kommentálta. A tanulmány a cikk végéről letölthető!
A gazdasági válság a döntéshozók figyelmét a technológia és az innovatív megoldások okos alkalmazására irányította. A CIO-k – magyarul informatikai vezetők – szava egyre meghatározóbb az üzleti döntésekben, szempontjaik mindinkább egybeesnek a vállalatvezetők céljaival, hiszen az üzleti siker egyik motorja a rendelkezésre álló technológiák, megoldások hatékony alkalmazása. Az IBM üzleti világot feltérképező vizsgálatában 71 ország 3 000 informatikai vezetőjének véleményét szondázták a vállalatukat érintő informatikai, technológiai trendekről.
„Ahogy a technológia egyre inkább a versenyelőny-szerzés eszközévé és a
vállalkozások valamennyi tevékenységének szerves részévé válik, a CIO
szerepe minden korábbinál fontosabb,” – mondta Jeanette Horan, az IBM
alelnöke és informatikai igazgatója. „Ez a felmérés is jól bizonyítja, hogy az informatika tökéletes eszköz a vállalatvezetők törekvéseinek
támogatására. Azok a vállalatok lesznek a nyertesek, amelyek felismerik az
olyan technológiák erejét, mint a felhő, az analitika vagy a mobilitás, és
ezt az erőt saját vállalkozásuk átalakítására tudják felhasználni.”
Analitikus szemlélet
Ötből négy IT vezető úgy ítéli meg, hogy az üzleti intelligencia és az analitika vállalatuk számára kiemelkedő prioritás, és fontos szerepet kap az egyre növekvő mennyiségű üzleti információ kezelésében. A mobil eszközök üzleti alkalmazása ugyancsak egyre elterjedtebb, a válaszadók 74 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a mobil megoldások új lehetőségeket nyitnak vállalatuk számára. E technológiák előretörésével mások jelentősége csökkenni látszik: a virtualizáció és a kockázatmenedzsment például a preferencialisták aljára csúszott, jóllehet ennek oka elsősorban az, hogy a virtualizáció mára a mainstream megoldások részévé vált, a kockázatmenedzsment pedig egyre inkább kikerül a CIO-k felelősségi köréből.
A felhő összeköt
A tanulmány szerint a szervezetek hatvan százaléka készül öt éven belül alkalmazni a számítási felhő technológiát, így kétszer annyi informatikai vezető élne e megoldás előnyeivel, mint 2009-ben. A kezdetekkor inkább csak a vállalaton belül használt technológia terjedni látszik a cégek közötti üzleti kapcsolatokban is. Jól látható, hogy az üzleti életben egyre növekvő információ mennyiségével együtt fokozottabb az igény az adatokhoz való egyszerű és gyors hozzáféréshez is, melyre a számítási felhő költséghatékony megoldást kínál.
Innováció, de csak óvatosan
A nemzetközi tapasztalat szerint a cégek a technológiában és az innovációban keresik a válságból kivezető utat, de a felmérés tanulsága szerint a hazai CIO-k mozgástere még korlátozott – kommentálta a tanulmány eredményeit Georgiu Achilles, az IBM Magyarország szolgáltatási tanácsadója, aki a hazai interjúk készítésében is részt vett. Megállapítása szerint míg a globális kutatásban a legnagyobb fejlődési lehetőséget a megkérdezettek inkább az üzleti intelligencia és analitika, felhő alapú és mobil megoldásokban látják, addig a közép-kelet-európai régió válaszadói inkább a virtualizáció és az üzleti folyamat-menedzsment fejlesztésében gondolkodnak, nem vitatva el a fenti technológiák vezető szerepét.
CIO, CEO, két jóbarát
Az idei felmérés egyebek mellett a következő, globális és regionális szinten egyaránt érvényes tendenciákra mutatott rá:
- Az egyszerűsítés fontos szempont a CIO-k számára: több mint 80 százalékuk tervez a belső folyamatok egyszerűsítésére irányuló projekteket.
- Most fordul elő először, hogy a CIO jövőképe szinte egybeesik a CEO jövőképével. A három legfontosabb fókuszterület mindkettejük számára az ügyfelekkel ápolt kapcsolatok erősítése, az alkalmazottak képességeinek fejlesztése és az adatok mélyebb értelmezése és elemzése.
- Újszerű módszerek és eszközök széles skáláját keresik annak érdekében, hogy a „big data” információk valós, a gyakorlatban is hasznosítható adatokká váljanak. E módszerek a törzsadatok kezelésétől (68 százalék) az ügyfelekre vonatkozó elemzési adatokon keresztül (66 százalék), az adattárházakig és a vizuális műszerfalakig (64 százalék), valamint a keresési funkciókig (59 százalék) terjednek.
- A CIO-t ma már nem „vezető informatikai szerelőnek” tekintik, hanem felismerik azt a szerepét, amelyet a technológiaalapú értékteremtés és a komplex rendszerekből kiinduló ismeretszerzés terén játszik.
- A költségcsökkentés továbbra is lényeges szempont: a CIO-k próbálnak kevesebből többet kihozni, illetve előmozdítani a kreativitást és az innovációt.
A IBM Institute for Business Value 2011 tanulmány angol nyelven az alábbi linkről tölthető le teljesen terjedelmében: http://www.ibm.com/ciostudy