Spaller Endre KDNPSpaller Endre KDNP

Kevés volt a pénz, gyenge a belső ellenőrzés, a MÁV cégekre bontása pedig egy működésképtelen és drága holdingot hozott létre – így összegezte röviden a korábbi évek (2002-2010) MÁV-ügyleteit vizsgáló parlamenti bizottság jelentését Spaller Endre KDNP-s képviselő, a bizottság volt tagja a Duna Televízió reggeli műsorában pénteken. A politikus elmondta: az esetleges jogi lépések megtételét Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztosra bízták, akinek megvan a kellő apparátusa a MÁV-jelentés ilyen irányú értelmezésére is, az esetleg szükséges további lépések megtételére. 

Spaller Endre KDNPSpaller Endre KDNP

Kevés volt a pénz, gyenge a belső ellenőrzés, a MÁV cégekre bontása pedig egy működésképtelen és drága holdingot hozott létre – így összegezte röviden a korábbi évek (2002-2010) MÁV-ügyleteit vizsgáló parlamenti bizottság jelentését Spaller Endre KDNP-s képviselő, a bizottság volt tagja a Duna Televízió reggeli műsorában pénteken. A politikus elmondta: az esetleges jogi lépések megtételét Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztosra bízták, akinek megvan a kellő apparátusa a MÁV-jelentés ilyen irányú értelmezésére is, az esetleg szükséges további lépések megtételére. 

 

Példákat igyekeztünk gyűjteni arról, hova is folyhatott el az elmúlt években egy csomó pénz a MÁV-nál – mondta a bizottság által végzett munkáról Spaller Endre. Két fő megállapítást is kiemelt a jelentésből: egyfelől kevés volt a pénz, az állam ugyanis nem adta oda a közlekedési vállalatnak az általa megrendelt szolgáltatások ellenértékét. Helyette hiteleket vett fel az állami vasúttársaság.  A hiteleknek csak a kamata 74, 5 milliárd forint – emlékeztetett Spaller.

 

Másfelől: a MÁV maga sem volt olyan állapotban, hogy a kapott közpénzekre igazán vigyázni tudjon: a belső ellenőrzés meglehetősen gyenge volt. Konkrét ügyek kapcsán derült fény arra, hogy a belső ellenőrzés vagy nem tett fel minden kérdést, vagy ha le is írta a problémát, nem nevezte meg a felelőst, ha pedig megnevezték, a felelősnek nem lett semmi baja – sorolta megállapításaikat a képviselő.

 

Továbbmenve: a bizottság azt is megvizsgálta, hogy megfelelő volt-e a MÁV átszervezése, amire ugyancsak az elmúlt években került sor. Végső soron értelmetlennek bizonyult a MÁV cégre való szétbontása – érvelt a politikus, hozzátéve: mindez tizennégy milliárd forint tanácsadói díjba került 2002-2010 között, ami végül is egy működésképtelen holdingot hozott létre.

 

“Zavarosabbá vált a MÁV működése, többe került, nőttek a technológia idők, az egész egy működésképtelen konstrukció. Mi azt mondtuk, hogy ezeket felül kell vizsgálni, lehet, hogy vannak részek, amelyeket ismét össze kell vonni, azért, hogy egy jól működő MÁV jöjjön létre” – érvelt a bizottság munkája kapcsán Spaller Endre.

 

További negatív példaként elmondta azt is: a MÁV-val szemben monopóliumok jöttek létre az elmúlt nyolc évben, ami szintén nem szerencsés. Ilyennek mondta, hogy a felső vezeték karbantartást is kiszervezték az állami vasúttársaságból, ezen a terén két magáncég monopóliuma jött létre a MÁV-val szemben, ők tehát könnyedén emelték az árakat szinte bármeddig, lévén monopolhelyzetben a piacon  – érvelt a képviselő.

 

Az esetleges felelősségre vonás kérdését firtató felvetésre Spaller Endre úgy reagált: a parlamenti vizsgálóbizottság szervezetével nem tudtak végigmenni minden egyes ügyön, úgy, hogy abból adott esetben feljelentés is szülessen – utóbbit ugyanis nagyon meg kell alapozni, jogászi munka kell hozzá. Éppen ezért a vizsgálóbizottsági jelentést átadták Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztosnak – a továbbiakban az ő feladata indokolt esetben megtenni a szükséges jogi lépéseket, esetleges feljelentéseket – mondta Spaller Endre a Reggel a Dunán stúdiójában.

  

Szöveg: Pintér Attila/ Duna Televízió.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük