Jurij Ljubimov az A38 hajón
4 perc olvasásVasárnap délután 14 óra előtt már zsúfolásig megtelt az A38 hajó étterme, ahol alkalmunk nyílt beszélgetni a híres rendezővel. Egy 90 éves, idős emberre számítottam, de a mester mozgása, szellemi frissesége lényegesen mást mutatott, mint a hivatalos iratok, amelyek alapján 1917. szeptember 30-án született, Jaroszlavban.
Vasárnap délután 14 óra előtt már zsúfolásig megtelt az A38 hajó étterme, ahol alkalmunk nyílt beszélgetni a híres rendezővel. Egy 90 éves, idős emberre számítottam, de a mester mozgása, szellemi frissesége lényegesen mást mutatott, mint a hivatalos iratok, amelyek alapján 1917. szeptember 30-án született, Jaroszlavban.
A Taganka színház zseniális rendezője sok szállal kapcsolódik Magyarországhoz, hiszen felesége magyar, és fia is tökéletesen beszél magyarul. Ljubimov a világ számos pontján rendezett színdarabokat és operákat, így nálunk is nagy sikereket ért el pl. a Vígszinházban, az Erkelben és a Petőfi Csarnokban. (Nem Pecsá-ban, mert Katalin asszony nem szereti ezt a rövidítést!)
Tegnap Budapest Díszpolgára lett. Demszky Gábor főpolgármester és családja most is eljött az A38-as hajóra, és látható örömmel hallgatták a rendező és a színészek beszélgetését. Mert eljöttek azok a remek színészek, akik a magyarországi rendezésekre jól emlékeznek, így Garas Dezső, Tordy Géza, Kútvölgyi Erzsébet. Részt vett a beszélgetésben Jancsó Miklós is, aki felett nyomtalanul szálltak az évek, és éppen olyan fiatalos, mint a kedves vendég Ljubimov. Ljubimov nagyon köszöni hazánknak, hogy megismerhette az akkoriban tolmácsául kirendelt hölgyet, aki a felesége és fiának édesanyja lett.
Jancsó Miklós elmondta, hogy emlékszik első találkozásukra Jurij Petroviccsal, aki már akkor is nagyon híres volt, de üldözték, pedig szovjet ember volt, mégis menekülnie kellett. Jancsó megjegyzi: eléggé kétségbeesett lépés, ha valaki hozzánk menekül…
Tordy Géza első emléke Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés c. darabja, amelyet a mester rendezett, és ő szerepelhetett benne. Megismerhette a nagy művész újszerű munkamódszerét is. Boldogan emlékszik vissza arra a másfél- két hónapra, amíg együtt dolgozhattak.
Garas Dezső 1972-ben járt először a Taganka színházban, ahol a Tíz nap, amely megrengette a világot c. darabot játszották, Viszockij szereplésével.
A fantasztikus előadás után szürkének hatott a szabvány kulturális protokoll, ahol langyosan magyarázták, hogy milyen a mai szovjet irodalom. Ezen a rendezvényen megjelent egy "nagyon fess pasas, aki ismerősnek látszott". Ljubimov volt, aki elmondta véleményét a protokoll szövegek hamisságáról. A magyar színészek kissé riadtan hallgatták, de nagyon tetszett nekik.
Ljubimov filmben is szerepelt, a Kubányi kozákok c. propagandafilmben, amely a szovjetek jó életszínvonalát akarták bemutatni. Közben persze nyomor volt az országban, és maguk a színészek is szívesen megették volna a kellékül használt ételeket, de arra "vigyázni kellett", hogy a forgatás több napján is megmaradjanak, ezért petróleummal leöntötték az ételeket…Egy pufajkás öregasszony megkérdezte Ljubimovot, hogy miféle életet mutatnak itt be? "Hát a mi életünket."-próbált válaszolni, de az öregasszony megszidta: "ilyen fiatal vagy és máris hazudsz?!" – Ezeket a szavakat máig is őrzi a mester és egész életre szóló intelemként fogadta el. Soha nem volt képes megalkudni, behódolni semmiféle hatalomnak, politikai erőnek, sem a Szovjetúnióban, sem Amerikában. Az 1956-os magyar forradalomról sem nyilatkozott helyeslően, pedig akkoriban nem volt következmények nélküli az ilyen magatartás.
Volt egy időszak, amikor az állampolgárságát is elvették. Külföldre kényszerült rendezni, így pl. Angliában a Rajna kincsét kellett előadni, de a világsztárokkal nem volt könnyű dolga, ám meg kellett tanulnia a kapitalista szisztémákat, a szerződések tényleges tartalmát.Terveiről kérdezték a mestert, aki mosolyogva mondta, hogy ebben a korban tervekről nem érdemes beszélni, de a meglévő dolgokról, feladatokról szívesen nyilatkozik: Az ész bajjal jár című orosz darabon dolgozik pillanatnyilag, és februárban várható Kaffka: Kastély c. művének bemutatója. Ezt követően Oscar Wilde és Andersen meséit fogja rendezni, amelyekhez a zenét Martinov írja.Martinov nagyszerű zeneszerző – talán Magyarországon kevéssé ismert – de komponált pl. egy oratóriumot az Apokalipszis szövegére, az valami csoda, és felkérte Ljubimovot, hogy készítsen ebből misztériumjátékot. Azért kérte ezt, mert tudvalévő, hogy Ljubimov a Scalaban a Máté passiót rendezte, így biztos, hogy jól fogja megoldani ezt a feladatot is.Ahogy néztem, hallgattam a mestert, szinte éreztem azt a lendületet, szenvedélyt, amellyel él és dolgozik. Észre sem vettük, hogy több mint másfél óra telt el. (Reggelig is képes lettem volna tátott szájjal csodálni a nem mindennapi tehetséget).
Lenhardt Ibolya