IDCA távközlés és a média konvergenciájáról több éve zajló eszmecserét követõen tavaly Kelet-Közép-Európa távközlési szolgáltatói mindenütt elindították IP TV szolgáltatásukat, és remélik, hogy az IP TV a jövõben fontos bevételforrásként és megkülönböztetõ márkajellemzõként segíti mûködésüket.

 

 IDCA távközlés és a média konvergenciájáról több éve zajló eszmecserét követõen tavaly Kelet-Közép-Európa távközlési szolgáltatói mindenütt elindították IP TV szolgáltatásukat, és remélik, hogy az IP TV a jövõben fontos bevételforrásként és megkülönböztetõ márkajellemzõként segíti mûködésüket.

 

Ezzel egyidõben a kábeltévé szolgáltatókkal versenybe szállva a beszédátvitelt, a szélessávú internetet és a televíziót egyetlen szolgáltatás részeként kínáló ?triple-play" csomagokkal is megjelentek. A kelet-közép-európai IP TV szolgáltatásokról készített legfrissebb tanulmányában az IDC kifejti, hogy megfelelõ termékkínálat és árak esetén a távközlési cégek hamarosan komoly versenytársai lehetnek a jelenlegi elõfizetéses tévémûsor-szolgáltatóknak (pay TV), ugyanakkor figyelmeztet rá, hogy a távközlési vállalatoknak nincs még kellõ tapasztalatuk a TV-programok összeállításában.

Az IDC tanulmánya szerint az IP TV életképes szolgáltatás lehet az új bevételforrásokat keresõ vezetékes telefonszolgáltatók számára, és segíthet nekik ellensúlyozni a beszédcélú forgalom folyamatos hanyatlását. ?A szélessávú kapcsolaton keresztül televíziós tartalmat is kínáló távközlési szolgáltatók megnövelhetik portfoliójuk értékét" – nyilatkozta Kresimir Alic, az IDC CEMA vezetõ elemzõje, a tanulmány szerzõje. ?A távközlési és tartalomszolgáltatások – internet, mozi, televízió vagy IP-alapú szolgáltatások – egykapus modelljének bevezetésével ezek a vállalatok nagyobb ügyfélhûséget és stabilabb árbevételt érhetnek el."

A piac megérett a növekedésre. Az IP TV, mint új szolgáltatás jelenleg még csak kis részesedéssel rendelkezik a régió elõfizetéses mûsorszolgáltatási piacán. Az elsõ eredmények azonban biztatóak, annak ellenére, hogy az ágazat egyelõre még csak kísérletezik a különféle szolgáltatási opciókkal és árkategóriákkal, hogy megtalálja, melyik lesz közülük a legsikeresebb. Az IDC vizsgálata szerint a távközlési szolgáltatóknak két jelentõs kihívással kell megbirkózniuk, hogy talpon maradjanak a többi ?pay TV" szolgáltatóval vívott versenyben: megfelelõ földrajzi lefedettséget és piacképes tartalmat kell nyújtaniuk. ?A nagy lefedettségi terület ismertté teszi és stabil ügyfélkörhöz juttatja a szolgáltatót, és az elsõnek mozdulók mindenütt komoly elõnnyel indulnak" – magyarázza Alic. ?Az IP TV szolgáltatások elindítása, valamint az ügyfelek megszerzése és megtartása szempontjából a tartalom lehet a legkritikusabb tényezõ. A programkészítés, azaz az ár és az elfogadható szolgáltatáskínálat közötti egyensúly megteremtése még a rutinos kábeltévés és mûholdas cégek számára is nehézséget jelent. A nézõk pedig könnyen elpártolnak – megfelelõ tartalomstratégia hiányában az IP TV szolgáltatók gyorsan visszaszorulhatnak a kábeltelevíziós cégek mögé a triple-play csomagok formálódó piacán."

Az IDC arra számít, hogy a következõ öt évben folyamatosan nõ majd a régióban azoknak a távközlési vállalatoknak a száma, amelyek portfoliójuk részeként, különálló szolgáltatásként vagy triple-play csomagban – szélessávú internethozzáféréssel és VoIP-kommunikációval együtt – kínálják az IP TV szolgáltatásokat. Ennek eredményeképpen az IP TV hamarosan a jelenleginél jóval nagyobb mértékben fog részesedni a régió elõfizetéses tévémûsor-szolgáltatási piacának összforgalmából.

Az IDC ?IP TV szolgáltatások Kelet-Közép-Európában: a szolgáltatáskínálat összehasonlítása és a korai trendek áttekintése" címû tanulmánya áttekintést ad a régió IP TV szolgáltatási piacáról.

Ezenkívül összehasonlítja egymással a cseh és a horvát piac egykori állami monopóliumainak utódvállalatai, a Telefonica O2 illetve a T-Com induló IP TV kínálatát. Az itteni tapasztalatok hozzásegíthetik a térség többi piacán mûködõ vezetékes távközlési szolgáltatókat IP TV kínálatuk sikeres bevezetéséhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük