Az adóhivatal Online Számla felületén a vállalkozások számos technikai jellegű kérdésre választ kapnak.
I. Regisztráció
- Minden egyes számlázó program felhasználónak külön-külön kell majd regisztrálnia az Online Számla rendszerben saját magát?
- Hány perc alatt kell befejezni a regisztrációt?
- Regisztráltam, de elfelejtettem a jelszavam, és most nem tudok belépni. Mi a teendő?
- A regisztráció nem sikerül, mi az oka?
- Ha a számlázó rendszer „előre” készül (azaz a felhasználó még nem ismert), akkor van-e mód a tesztkörnyezet használatára, például valamilyen fiktív cégként?
- Amennyiben több cégnek a könyvelését is végezzük, számlázó programból kiállított számla beküldéskor minden cégnek külön login-t kell igényelni?
- Cégünk több technikai felhasználó létrehozását tervezi, amely – értelmezésem szerint – egy fő felhasználóhoz kapcsolódik. Egy felhasználó alatt több technikai felhasználót lehet létrehozni, az XML cserekulcsot és XML aláírókulcsot pedig a fő-felhasználó generáltatja a technikai felhasználókhoz. Kérdés: van ezeknek a kulcsoknak elévülési ideje?
- Regisztráció során nem válik aktívvá a regisztráció nyomógomb. Miért?
- Regisztráció végén a „Sikertelen regisztráció, nem található az elem” hibaüzenetet kapom. Miért?
- Külföldi gazdálkodó/fejlesztő hogyan tud tesztelni az Online Számla teszt rendszerben?
- A teszt rendszerbe való regisztráció lehetővé teszi-e az éles rendszer használatát is?
- Mi a különbség az elsődleges, másodlagos és technikai felhasználó között?
- Mit jelent a regisztrációkor kapott „A megadott adózóra nem található érvényes képviseleti jog!” üzenet?
- Ha a vállalkozás helyrajzi számon van nyilvántartva, ezt hogyan kell rögzíteni?
- Technikai felhasználót hol kell létrehozni és mi a szerepe?
- XML kulcsgenerálás hol, hogyan lehetséges?
- Honnan tudom, hogy sikeres volt-e a regisztrációm?
II. Interfész
- Hol érem el a gépi interfész tesztelési lehetőséget?
- Milyen protokollon történik a kommunikáció?
- Felhő szolgáltatásból lehet-e adatot szolgáltatni?
- Több számlaadatot is be lehet küldeni egyszerre?
- Digitális aláírás szükséges-e az XML állományra?
- Hol találok példa XML állományokat?
- Milyen nyelven érhető el az interfész leírás?
- Milyen támogatást biztosít a NAV a fejlesztők számára?
- Milyen informatikai fejlesztő eszközökkel lehet tesztelni a beküldést?
- Hogyan kell a két sémaleíró szerinti XML üzenetet egymásba ágyazni?
- Hogyan kell a CRC32 hash értéket kiszámolni a /manageInvoice operációban?
- Használhatok-e más önellenőrző online szolgáltatást, mint ami a dokumentációban szerepel?
- A beküldött kérésemre a következő hibaüzenetet kapom vissza: „An HTTP protocol violation was detected and your request was denied.” Mi a teendő?
- Tűzfal nyitási folyamataink miatt arra az információra is szükségünk lenne, hogy NAV oldalról fix IP cím elérési lehetőséggel terveznek a Számla adatszolgáltatás kialakítása során?
- Mennyi idő múlva lehet a beküldött számlaadatok validációs eredményéért visszakérdezni?
- Mi történik akkor a kikért tokennel, ha a gépek ideje el van csúszva?
- Az XML kitöltésénél használható-e ![CDATA[, hogy a rendszert ne akassza meg, ha a felhasználó speciális karaktert használna?
- Batchben adunk fel kérést akkor is számlánként kell visszakérni a választ?
- Lehetőség van párhuzamosan több érvényben lévő token kérésére azonos, illetve különböző operációk futtatásához?
- Egy számlát érvénytelenítő vagy módosító okirat számlázó programban való elkészítése utáni jelentésekor a programnak kötelezően jelentenie kell a LineModificationReference elemben a LineNumberReference elemet. Mi a legjobb módja, hogy a jelentés előtt megtudjuk, hogy az adott (eredeti) számlára lineOperation: CREATE módszerrel mi a következő helyes LineNumberReference érték? A /queryInvoiceData operáció segít ebben?
- Adatszolgáltatás technikai érvénytelenítése során a felhasználó a webes felületen engedélyezi az érvénytelenítést. Erről válaszüzenet érkezik (gép-gép)? Ennek tartalma mi lesz?
- Kötelező-e az adószám ellenőrző (queryTaxpayer) operáció hívás beépítése a számlázó rendszerbe?
- Az online adatszolgáltatás lineDiscountData elemében a discountValue és discountRate értékeket milyen előjellel kell szerepeltetni?
- Az invoicedata.xsd szerinti XML üzenetben a százalékérték megadására szolgáló típusnál a „VatPercentage” tag maximális értéke 1 lehet a hibajelzés alapján. Ebben a tagban nem az áfa százalékos értékét várja a séma?
- Az Online Számla rendszerben lehetséges olyan jóváíró számlát lejelenteni, ami több eredeti számlához köthető? Ebben az esetben nem egy eredeti számlaszámra hivatkozunk, hanem többre. Ezeket jelenleg a megjegyzés rovatban tüntetjük fel a jóváíró számlán. Ezt tudnánk továbbítani az XML formátumban is, a megjegyzés rovatban? El tudja fogadni így a NAV Online rendszere a korrekciós számlákat?
- Adatszolgáltatással kapcsolatos technikai kérdésünk az XML fájl elnevezésére vonatkozik. Szeretnénk megtudni, hogy az elnevezésre milyen szabályok vonatkoznak, ezek az információk hol találhatóak?
- Milyen esetekben kell vagy lehet a módosító okiratról történő adatszolgáltatásban „true” értékkel szerepeltetni a „modifyWithoutMaster” elemet? Jelölhetem-e (illetve kell-e jelölnöm) a „true” értéket, ha úgy szolgáltatok adatot egy módosító számláról, hogy az eredeti még nincs beküldve (például mert az kézi számla és még nem vitték fel a weben)?
- Egy eredeti számlát megpróbál beküldeni a számlázó program, de ERROR üzenetet kap válaszul. Kiderül, hogy a számlán szereplő adatok okozták a hibát (például tévesen szerepel az eladó adószáma vagy az újratelepített számlázó program elölről kezdte a sorszámozását a számláknak, így egy sorszámot újra kiadott). Mi a teendő ilyen esetben, hiszen ha lesztornózom ezt a számlát, akkor lehet, hogy az érvénytelenítésről sem lehet adatot szolgáltatni?
- A softwareID-ban a fejlesztő cég adó törzsszáma 4-9 számjegyen meghatározás mit jelent?
- Hogyan és hol tudok XML kulcsot generálni?
III. Technikai vonatkozású eljárási kérdések
- Igaz-e az, hogy a korábban adatexport céljára készült XML is használható a számla adatainak beküldésére?
- Mi történik akkor, ha számlázó programmal a számla kiállítás megtörtént, de az valamiért nem tudja elküldeni az adatokat (pl. éppen áramszünet lesz és tönkremegy a gép vagy egész egyszerűen napokig szünetel az internet szolgáltatás)?
- Régi típusú a számlázó programom, amely nem ismeri az XML szabványt és nem lehet hozzá ilyen jellegű modult fejleszteni. Használhatok más harmadik fél által fejlesztett megoldást az adatszolgáltatás megvalósításához?
- Milyen támogatást ad a rendszer a kiállított számlák és teljesített adatszolgáltatások összevetéséhez?
- Önszámlát készítünk a partnereink nevében. Jogosultak leszünk-e arra, hogy több ezer partnerünk nevében beküldjük a számlát?
- Mit jelent a specifikációban szereplő softwareId? Hogyan lehet ehhez az azonosítóhoz hozzájutni?
- Saját boltjainkban működő pénztárgépek során előállított 100 000 Ft adótartamot meghaladó számlákról is kell-e adatot szolgáltatnunk?
- Szükséges-e, hogy a számla adatbázisba történő rögzítése és a NAV felé történő továbbítás tranzakcionális egységet alkosson?
- Tervezik-e megtartani a tesztelési lehetőséget 2018. július 1-je után is, biztosítva ezzel a későbbi fejlesztések támogatását?
- Figyeli-e, szankcionálja-e a NAV azt, hogy a /manageInvoice és a /queryInvoiceStatus operáció között mennyi idő telik el?
- Rendszerünkben a számlák akkor zárulnak le, amikor azokat a központi vevői analitikamodulba elküldjük. Ugyanakkor technikai okok miatt előfordulhat, hogy a számla éjszaka elakad, s a hiba csak a következő munkanapon hárul el. Így technikai hiba esetén a számla kiállítási dátuma és a NAV rendszerébe való beküldés tényleges dátuma között több nap eltérés is lehet. Elfogadható-e, ha egy-egy számla technikai okok miatt nem azonnal, hanem később, a technikai hiba elhárítása után érkezik be? Fel kell-e bármilyen módon tüntetni ezt a tényt az XML fájlban és ha igen, hol? Például az „additional invoice data” mezőbe beírható-e a számla vevői analitikamodulba küldésének dátuma, amely az ügyviteli rendszerének sajátosságából adódóan a számla valódi lezárását illetve véglegesítését jelenti?
- Az online számla rendszer portálon, a webes felületen lesz-e lehetőség XML feltöltésre?
- Miért nem tudom megváltoztatni a jelszót?
- Milyen IP címeket alkalmaznak a teszt környezetben aktuálisan?
I. Regisztráció
I.1. Minden egyes számlázó program felhasználónak külön-külön kell majd regisztrálnia az Online Számla rendszerben saját magát?
Nem, a regisztráció adózónként történik. Megkülönböztetésre kerül viszont a felhasználói felületet használó user és a gépi interfészt használó technikai user. A regisztrációhoz kapcsolódó részletes leírás a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol oldalon található.
I.2. Hány perc alatt kell befejezni a regisztrációt?
A regisztráció elvégzéséhez 30 perc áll rendelkezésre, azonban biztonsági okokból – az ügyfélkapus viszontazonosítás miatt – az adóazonosító jel megadására 5 perc biztosított.
I.3. Regisztráltam, de elfelejtettem a jelszavam, és most nem tudok belépnI.Mi a teendő?
A BEJELENTKEZÉS felületen az „Új jelszót kérek” funkció alkalmazásával igényelhető jelszó.
I.4. A regisztráció nem sikerül, mi az oka?
Regisztrálni a tájékoztatóban (https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol) meghatározott személyeknek lehet. A regisztrációt végzőnek mindenképpen ügyfélkapus regisztrációval kell rendelkeznie. Figyelem! Az adóazonosító jelet pontosan kell megadni és a regisztráció típusát pontosan kell kiválasztani különben a beazonosítás sikertelen lesz.
I.5. Ha a számlázó rendszer „előre” készül (azaz a felhasználó még nem ismert), akkor van-e mód a tesztkörnyezet használatára, például valamilyen fiktív cégként?
A tesztrendszerben csak élő gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja regisztrálhat. További feltétel, hogy a regisztrációt végzőnek szükséges ügyfélkapus regisztrációjának lennie. Mindezekből adódóan fiktív cég regisztrációjára nincs lehetőség. Ugyanakkor a tesztrendszerbe küldött adatok – a tesztrendszer jellegéből fakadóan – nem minősülnek adatszolgáltatásnak, az ilyen adatokról senki sem feltételezi, hogy valósak.
I.6. Amennyiben több cégnek a könyvelését is végezzük, számlázó programból kiállított számla beküldéskor minden cégnek külön login-t kell igényelni?
Igen. A számlázó programmal – az Áfa tv. 161-162. §-ai szerinti – meghatalmazottként kiállított számlákról teljesítendő adatszolgáltatáshoz a megbízó cég login-ját kell alkalmaznia. Az online számla adatszolgáltatási kötelezettség a számlaadásra kötelezett adóalanyt terheli, vagyis annak kell a számlákról adatot szolgáltatnia, aki a termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesítI.A számlaadásra kötelezett adóalanytól eltérő adóalany [így pl. adóalany meghatalmazottjaként – az Áfa tv. 161-162. §-ai szerint – számlát kibocsátó, könyvelési szolgáltatást nyújtó] a saját technikai felhasználó adataival nem küldhet be adatszolgáltatást más cég nevében. Az ilyen adatszolgáltatásokat a rendszer el fogja utasítani.
I.7. Cégünk több technikai felhasználó létrehozását tervezi, amely – értelmezésem szerint – egy fő felhasználóhoz kapcsolódik. Egy felhasználó alatt több technikai felhasználót lehet létrehozni, az XML cserekulcsot és XML aláírókulcsot pedig a fő-felhasználó generáltatja a technikai felhasználókhoz. van ezeknek a kulcsoknak elévülési ideje?
A kérdésben említett kulcsoknak nincs elévülési ideje, ugyanakkor az arra jogosult felhasználó – figyelemmel a saját biztonsági intézkedéseire – tetszőleges gyakorisággal megváltoztathatja az adott technikai felhasználó jelszavát vagy a kulcsait.
I.8. Regisztráció során nem válik aktívvá a regisztráció nyomógomb. Miért?
Az adószám alapján automatikusan betöltött cím adatokat néhány esetben javítani szükséges. A közterület neve és jellege mező kitöltése kötelező, ezért, ha üresen szerepel bármelyik, ki kell tölteni a valóságnak megfelelően. Amennyiben az adózó székhely, vagy telephely címe „helyrajzi szám”, akkor a kötelezően kitöltendő adatoknál a közterület nevénél magát a helyrajzi szám azonosító számát kell megadni, míg a közterület jellege esetében egy lenyíló listából kiválasztható a „HRSZ”.
I.9. Regisztráció végén a „Sikertelen regisztráció, nem található az elem” hibaüzenetet kapom. Miért?
Amennyiben a regisztrációt egy már létező felhasználóhoz szeretné elvégezni, a felhasználónévhez tartozó, korábban megadott jelszót szükséges rögzíteni.
I.10. Külföldi gazdálkodó/fejlesztő hogyan tud tesztelni az Online Számla teszt rendszerben?
Amennyiben a külföldi gazdálkodó/fejlesztő nem rendelkezik magyar adószámmal, érdemes felvennie a kapcsolatot egy magyar partnercéggel, aki a szükséges regisztrációt saját nevében végrehajtja, és a fejlesztő részére átadja a teszteléshez szükséges adatokat (technikai felhasználó neve, jelszava, XML kulcs, XML cserekulcs). A NAV nem ad ki tesztelési célból hozzáférési jogosultságokat.
I.11. A teszt rendszerbe való regisztráció lehetővé teszi-e az éles rendszer használatát is?
Külön kell regisztrálni mind a teszt, mind az éles rendszerbe. A két rendszer között nincs átjárás, a teszt rendszerben meglévő adatok NEM kerülnek át az éles rendszerbe.
I.12. Mi a különbség az elsődleges, másodlagos és technikai felhasználó között?
Az Elsődleges felhasználónak élő ügyfélkapus (KÜNY tárhelyes) hozzáféréssel és a szükséges képviseleti joggal kell rendelkeznie az adott gazdálkodóhoz/egyéni vállalkozóhoz.
Az Elsődleges felhasználó az Online Számla rendszerben teljes körű jogosultsággal rendelkezik, a Másodlagos felhasználó és a Technikai felhasználó jogosultságait az Elsődleges felhasználó határozza meg azzal, hogy a Technikai felhasználó jogosultsága kizárólag az interfész használatára, mint adatszolgáltatás teljesítésére terjed ki, egyéb jogosultságra nem.
Amennyiben az adózó számlázó programot használ, úgy a technikai felhasználó regisztrálását követően állnak rendelkezésre azok az adatok, melyek az adózó számlázó programja és a NAV szervere közötti kommunikációhoz szükségesek (XML kulcs generálás).
Elsődleges felhasználó egy felhasználónévvel több adózót is beregisztrálhat, míg a Másodlagos felhasználó nevének rendszerszinten egyedinek kell lennie.
I.13. Mit jelent a regisztrációkor kapott „A megadott adózóra nem található érvényes képviseleti jog!” üzenet?
Az Online Számla rendszerében olyan személy jogosult elvégezni a regisztrációt, aki meghatározott adóügyek intézésére is jogosult az adózó nevében. Arról, hogy melyek ezek az adóügyek (jogosultságok), a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol linken található tájékoztató II.Adózói regisztráció fejezetében tájékozódhat. Az üzenet arra utal, hogy a regisztrációt végző személy ezen jogosultságok valamelyikével nem rendelkezik, vagy az adózóra vonatkozóan a regisztrálni kívánó természetes személy képviseleti jogviszonya nem került bejelentésre hivatalunkhoz.
I.14. Ha a vállalkozás helyrajzi számon van nyilvántartva, ezt hogyan kell rögzíteni?
Az adószám alapján automatikusan betöltött cím adatokat néhány esetben javítani szükséges. A közterület neve és jellege mező kitöltése kötelező, ezért, ha üresen szerepel bármelyik, ki kell tölteni a valóságnak megfelelően. Amennyiben az adózó székhely, vagy telephely címe „helyrajzi szám”, akkor a kötelezően kitöltendő adatoknál a közterület nevénél magát a helyrajzi szám azonosító számát kell megadni, míg a közterület jellege esetében egy lenyíló listából kiválasztható a „HRSZ”.
I.15. Technikai felhasználót hol kell létrehozni és mi a szerepe?
Számlázó programból teljesítendő adatszolgáltatás esetén adatszolgáltatás kizárólag gép-gép kapcsolat (interfész) útján történhet. Az adatszolgáltatás teljesítéséhez az adózó számlázó programja és a NAV szervere közötti kommunikáció érdekében létre kell hozni az ún. technikai felhasználót és generálni kell XML cserekulcsot és XML aláírókulcsot.
A technikai felhasználó létrehozásáról bővebb információ a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol linken található tájékoztató III.Az adózó képviselője regisztrációjának, azaz a felhasználó regisztrációjának folyamata fejezet b) Technikai felhasználó pontjában található.
I.16. XML kulcsgenerálás hol, hogyan lehetséges?
Számlázó programból teljesítendő adatszolgáltatás esetén adatszolgáltatás kizárólag gép-gép kapcsolat (interfész) útján történhet. Az adatszolgáltatás teljesítéséhez az adózó számlázó programja és a NAV szervere közötti kommunikáció érdekében létre kell hozni az ún. technikai felhasználót és generálni kell XML cserekulcsot és XML aláírókulcsot.
A technikai felhasználó létrehozásáról és az XML kulcsgenerálásról bővebb információ a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol linken található tájékoztató III.Az adózó képviselője regisztrációjának, azaz a felhasználó regisztrációjának folyamata fejezet b) Technikai felhasználó pontjában található.
I.17. Honnan tudom, hogy sikeres volt-e a regisztrációm?
A regisztrációs folyamat végén automatikusan felugrik a „BEJELENTKEZÉS” képernyő, mely a sikeres regisztrációt jelentI.A regisztráció során megadott felhasználónév és jelszó megadásával lehetséges a belépés az Online Számla felületre.
II. Interfész
II.1. Hol érem el a gépi interfész tesztelési lehetőséget?
A gépi interfész tesztelést az https://api-test.onlineszamla.nav.gov.hu url-en lehet elérni.
II.2. Milyen protokollon történik a kommunikáció?
A kommunikáció HTTP(S) protokollon történik, POST típusú (method) üzenet küldésével. A kérés a POST üzenet body részében küldendő XML adat. A válasz ehhez hasonlóan a válasz body részében lévő XML. A meghívandó interfész REST típusú web szolgáltatás.
II.3. Felhő szolgáltatásból lehet-e adatot szolgáltatni?
Természetesen igen és kell is, hiszen a jogszabályi kötelezettség sem tesz kivételt felhőszolgáltatás és más számlázó program adatszolgáltatási kötelezettsége között.
II.4. Több számlaadatot is be lehet küldeni egyszerre?
Igen, az interfészleírás megengedi, az adatszolgáltatások önállóan BASE64 kódolással, egyesével és kötegelve is beküldhetők egy úgynevezett boríték XML-be ágyazva. A specifikáció szerint a jelenlegi beállítás alapján maximum 100 darab számla szerepelhet egy adatszolgáltatásban.
II.5. Digitális aláírás szükséges-e az XML állományra?
Nem kell, sőt tilos!
II.6. Hol találok példa XML állományokat?
A gépi interfészen keresztüli kommunikációhoz és az adatszolgáltatáshoz példa XML állományokat a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/dokumentaciok oldalon találhat.
II.7. Milyen nyelven érhető el az interfész leírás?
Magyar és angol nyelven. Az angol nyelvű leírás eléréséhez az oldal nyelvét át kell állítani.
II.8. Milyen támogatást biztosít a NAV a fejlesztők számára?
A NAV fejlesztői fórumokat tart a fejlesztés/tesztelés időszakában, illetve a teszt gépi interfész működésével kapcsolatos fejlesztői kérdéseket azinit.onlineszamla_teszt_support@nav.gov.hu e-mail címen keresztül lehet jeleznI.Ezen túlmenően az interfész dokumentáció önellenőrzés című menüpontja, valamint a minta XML fájlok tudnak támpontokat adni.
II.9. Milyen informatikai fejlesztő eszközökkel lehet tesztelni a beküldést?
Javasoljuk a Jmeter, SoapUI, Notepad++ eszközöket, amelyek ingyenesek.
II.10. Hogyan kell a két sémaleíró szerinti XML üzenetet egymásba ágyazni?
Az invoiceData sémaleíró szerinti XML teljes egészét BASE64 kódolva kell az invoiceApi sémaleíró <invoice></invoice> tagjába ágyazni.
II.11. Hogyan kell a CRC32 hash értéket kiszámolni a /manageInvoice operációban?
Az adott <invoice> és </invoice> tagok között található BASE64 kódolt tartalomra (tehát nem a literál értékre) kell a decimális CRC32 értéket kiszámolnI.Az így kapott értékeket kell egymás után fűzni az index szerint növekvő sorrendben a helyes requestSignature kiszámításához.
II.12. Használhatok-e más önellenőrző online szolgáltatást, mint ami a dokumentációban szerepel?
Természetesen igen, de tudni kell, hogy az online tool-ok és konverterek nagy része szegényesen dokumentált és nem jelölik meg pontosan, hogy a számítást mi alapján végezték. (a CRC32 és AES konverterekre ez hatványozottan igaz) A dokumentációban szereplő online ellenőrzők a rendszerrel azonos módon számolnak, így az eredmény helyességét ezek használatával lehet megnyugtató módon ellenőrizni.
II.13. A beküldött kérésemre a következő hibaüzenetet kapom vissza: „An HTTP protocol violation was detected and your request was denied.” Mi a teendő?
Ezt az üzenetet a szerver előtt lévő hálózatvédelmi eszköz adja vissza akkor, ha a HTTP kérés nem engedélyezett endpointra érkezett. (pl. a POST után hibás vagy hiányzik az URL) Ellenőrizni kell a kimenő HTTP üzenetet!
II.14. Tűzfal nyitási folyamataink miatt arra az információra is szükségünk lenne, hogy NAV oldalról fix IP cím elérési lehetőséggel terveznek a Számla adatszolgáltatás kialakítása során?
Igen, a NAV szerverek fix IP címmel fognak az internet felől látszani.
II.15. Mennyi idő múlva lehet a beküldött számlaadatok validációs eredményéért visszakérdezni?
A feldolgozás aszinkron működik, a beküldött adatszolgáltatás eredményéért a jelenlegi számítások szerint 3-5 perc múlva érdemes bekérdezni.
II.16. Mi történik akkor a kikért tokennel, ha a gépek ideje el van csúszva?
A tokenExchange operáció meghívásakor az időablak minden esetben 5 perc, függetlenül attól, hogy a kliens oldali szerver és az Online Számla rendszer szervere eltérést mutat. Tehát amennyiben a kapott tokent felhasználása 5 percen belül megtörténik, annak érvényesnek kell lennie.
II.17. Az XML kitöltésénél használható-e 