Az autójavítás 70%-a illegálisan zajlik Magyarországon. Ennek következtében a gépjármű tulajdonosok elesnek a garanciától, az állam a kapcsolódó adó- és járulékbevételektől, a gépjármű szakma legális része a bevételektől, miközben a feketén javított autók veszélyesek a környezetre, a közlekedés- és a közbiztonságra. Ezen a helyzeten kíván javítani a Nemzetgazdasági Minisztérium, amely együttműködési megállapodást kötött a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségével a feketegazdaság felszámolása, az adóelkerülés visszaszorítása és a foglalkoztatás bővülése érdekében.

 

Az autójavítás 70%-a illegálisan zajlik Magyarországon. Ennek következtében a gépjármű tulajdonosok elesnek a garanciától, az állam a kapcsolódó adó- és járulékbevételektől, a gépjármű szakma legális része a bevételektől, miközben a feketén javított autók veszélyesek a környezetre, a közlekedés- és a közbiztonságra. Ezen a helyzeten kíván javítani a Nemzetgazdasági Minisztérium, amely együttműködési megállapodást kötött a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségével a feketegazdaság felszámolása, az adóelkerülés visszaszorítása és a foglalkoztatás bővülése érdekében.

 

Az autójavító szektor teljes éves forgalma Magyarországon 1000 milliárd forint, ami az utakon futó 3 millió személyautó és kishasznon jármű karbantartását, javítását, valamint az ehhez szükséges alapanyagok, kenőanyagok forgalmazását foglalja magában. Ennek a piaci szegmensnek mindössze 30%-a legális, ami a hivatalos márkaszervizeken, illetve kisebb, márkafüggetlen szervizeken keresztül zajló gépjárműjavítást és alapanyag, kenőanyag forgalmazást foglalja magában. A nemzetközi és hazai statisztikák szerint egy átlagos autó éves javítási időintervalluma 20 óra, ennek a költségnek mintegy háromszorosát teszi ki az alkatrészek ára. A piac 70%-a a legális munkavégzés nélkül, az adófizetés elkerülésével, a fogyasztók megkárosításával működik, ami valamennyi szereplőnek káros: a gépjármű tulajdonosok elesnek attól a fél éves garanciától, ami a hivatalos szervizekben végzett javításokra kötelezően érvényes. A legálisan működő szervizek pedig sorra bezárnak, hiszen nem tudják tartani az árversenyt a feketegazdasággal.

 

„A folyamat megállítása és visszafordítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium együttműködési megállapodást kötött a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségével annak érdekében, hogy a gépjármű javító szektorban közösen visszaszorítsák a feketegazdaságot, csökkentsék a káros környezeti hatásokat, növeljék a közlekedésbiztonságot, valamint erősítsék a közbiztonságot." – hangsúlyozta Dr. Czomba Sándor az NGM foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára. A cél olyan vállalkozási és jogszabályi környezet kialakítása, amely támogatja a jogszerűen működő vállalkozások tevékenységét, és korlátokat állít az illegális szereplők szektoron belüli aktivitásának, valamint a legális szférába tereli azokat.

 

A márkakereskedők 60%-a, a szervizeknek pedig a fele bezárt az elmúlt 5 évben amiatt, hogy a feketegazdaság rátelepedett a szektorra. Ez több mint 20 000 munkahely elvesztésével, és jelentős adóbevétel kieséssel járt együtt! Az NGM és a GÉMOSZ megállapodtak a legális vállalkozások működési feltételeinek javításában, amely egyszerre szolgálja a foglalkoztatási mutatók konszolidálását, növelését valamint a szektornak a gazdaság élénküléséhez való hozzájárulását.

 

„A GÉMOSZ törekszik arra, hogy a szakma kifehéredésének, a vállalkozási és jogszabályi környezet javulásának hatására, a munkáltató tagvállalatain és partnerszervezetein keresztül, az elkövetkező 4 évben 4 000 fő munkavállaló számára teremtse meg a munkához jutás lehetőségét." – tette hozzá Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke.  

 

Az együttműködés keretében fontos lépés lesz a gépjárműjavító-, karbantartó és alkatrész- forgalmazási tevékenységet (beleértve a kenő- és fényezőanyagokat) érintő kérdésekkel kapcsolatos szakmai egyeztetések rendszerének kialakítása, különös tekintettel a közlekedésbiztonsággal összefüggő, valamint a fogyasztói érdekek védelmével kapcsolatos témakörökre.

 

Az illegális műhelyekben elvégzett javítások rendszerint jelentős környezetszennyezéssel, valamint a közbiztonság romlásával is együtt járnak. Az olajcsere hivatalosan bejelentett szervizben zárt folyamat, és csak arra kijelölt cégek foglalkozhatnak a veszélyes hulladék elszállításával, valamint megsemmisítésével. A feketén dolgozó cégekből származó olaj biztosan nem kerül bele ebbe a környezetkímélő láncolatba. A másik veszélyforrás, hogy a feketén javított autók károsanyag kibocsátását sem mérik, így azok a szükségesnél is nagyobb mértékben szennyezik a levegőt. Éppen ezért cél a szektor működésével összefüggésbe hozható környezetvédelmi normatívák betartatása, különös tekintettel a nem jogkövetően vagy nem jogszerűen működő vállalkozások környezetet veszélyeztető tevékenységére.

 

A kenőanyagok piacán jelentős a csempészett, hamisított, valamint használt olaj forgalma. E módszerekkel megspórolhatóvá válik a termékdíj és számos adótétel, amelynek köszönhetően a hivatalos árnál jóval olcsóbban értékesíthetők ezek a termékek. Csakhogy a bizonytalan származás miatt az autótulajdonosok nem érezhetik magukat, illetve autójukat biztonságban, olyannyira, hogy egy rossz minőségű hamisított olaj akár a teljes motort tönkreteheti.

 

A megállapodás keretében az NGM és a GÉMOSZ augusztus végéig kidolgozzák az együttműködés gyakorlati megvalósításának kereteit, negyedéves rendszerességgel egyeztetnek az együttműködés eredményeiről, illetve a további teendőkről, valamint tájékoztatják a közvéleményt a megállapodás célkitűzéseiről, a későbbiekben pedig az elért eredményekről.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük