2024.december.22. vasárnap.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Letették az első full-flex Mercedes gyár alapkövét Kecskeméten

8 perc olvasás

foto2_a_masodik_mercedesbenz_gyar_alapkoletetele_markusschaefer_20180605.jpgA Mercedes-Benz Cars Kecskeméten megkezdi az első full-flex gyár építését. A vállalat az új személygépkocsi-gyárba összesen egymilliárd eurót invesztál, és több mint 2.500 új munkahelyet teremt. A full-flex gyár a következő lépés az okosgyártás felé vezető úton: a februárban bemutatott Factory 56 elvén épül fel, azaz teljes mértékben digitalizált, fenntartható termelést valósít meg, és az embert állítja a középpontba.

„Az egymilliárd eurós beruházás keretében a Mercedes-Benz Cars világméretű termelési hálózatának első full-flex gyárát hozzuk létre Magyarországon. A gyárban rugalmasan, egyazon gyártósoron állíthatók elő a legkülönbözőbb járműmodellek a kompakt autóktól a hátsókerék-meghajtású limuzinon át a különböző meghajtással rendelkező járművekig, az elektromos autókat is beleértve. Ezzel továbbfejlesztjük a Factory 56 gyártási koncepcióját”, mondta Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja.

Az új kecskeméti személygépjármű-gyár présüzemből, karosszériaüzemből, felületkezelő és összeszerelő üzemből áll majd. A gyár csúcshatékonysággal fog működni, és széndioxid-semleges energiaellátással rendelkezik. A full-flex gyárral a Mercedes-Benz Cars a jövő járműveinek rugalmas gyártásához szükséges kapacitást és technikai feltételeket teremti meg. Ez a legkülönbözőbb felépítésű és meghajtású személygépkocsikat foglalja magában. Gyárthatók lesznek Kecskeméten a hagyományos meghajtású autók, de a legújabb technológiának megfelelő, önvezetésre is alkalmas elektromos autók is – az érvényes biztonsági előírások és törvényi rendelkezések figyelembevételével.

A kecskeméti telephely második gyárának alapkőletételére 2018. június 5-én a politika és a gazdasági élet képviselői gyűltek egybe. Markus Schäfer mellett Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter, Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét Megyei Jogú Város polgármestere, valamint Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója vett részt az ünnepségen.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter: „Az autóiparnak ma kulcsszerepe van abban, hogy Magyarország mennyire tud sikeres lenni az új világgazdasági korszakban. Ez a beruházás egyértelmű jele annak a bizalomnak, amelyet a Daimler a magyar gazdaságba, a magyar befektetési környezetbe, de mindenekelőtt a magyar emberekbe helyezett.”

 

A Mercedes-Benz Cars februárban Factory 56 néven mutatta be Sindelfingenben a világ egyik legmodernebb autógyártási koncepcióját. Ez az új gyártási mód az embert helyezi a középpontba, mindemellett minden elemében rugalmas, digitális és zöld. Alapvető eleme valamennyi berendezés és folyamat teljes összekapcsolása, egy papírmentes gyár komplex megvalósítása, valamint az anyagáramlás digitális vezérlése. A munkatársak mindennapi munkáját tabletek, elektronikus kézi eszközök (PDA-k), okostelefonok és okosórák segítik. A Factory 56 alapelvei mentén megvalósuló új kecskeméti gyár – az ipar 4.0 értelmében – teljesen digitalizált, és összeköttetésben áll a globális termelési hálózat többi egységével.

A Factory 56 alapeszméjét a vállalat most egy komplett gyárra kiterjesztve valósítja meg. Mivel mindegyik gyáregység – a présüzemtől az összeszerelő üzemig – újonnan épül fel, a teljes folyamatlánc optimálisan összehangolható. Az első- és hátsókerék-meghajtású járművek rugalmas termelése mellett ugyanazon a gyártósoron állíthatók elő más-más meghajtási változatok, például elektromos meghajtású autók is. A termelés a következő évtized elején indul majd el Kecskeméten.

Az új full-flex gyár létrehozásához 972.700 m3 földet kell megmozgatni. A beépített terület nagysága 382.033 m2 lesz. Ez körülbelül 54 futballpálya méretének felel meg. A kecskeméti telephely második gyárának építéséhez több mint 17.000 tonna acélt használnak fel. Ebből az acélmennyiségből körülbelül 1,7-szer lehetne felépíteni a párizsi Eiffel-tornyot.

„A Mercedes-Benz már működő kecskeméti gyára a termelés 2012-es indulása óta igazi sikertörténet. Elsőkerék-meghajtású kompakt autókat gyártunk itt a világ minden részére. Ma tovább írjuk a történelmet, hiszen a második kecskeméti gyár nemcsak hozzájárul Magyarország járműipari szárnyalásához, de a jövő generációi számára is biztosítja a nemzetközi tudáshoz való közvetlen hozzáférést, s hosszú távon teremt vonzó munkahelyeket” – hangsúlyozta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A rugalmas termelésre tervezett kecskeméti gyárat már a tervezési szakaszban is teljes mértékben digitálisan alakították ki és optimalizálták. A teljes gyár megfelel a jövő követelményeinek: az új présüzem, a karosszériaüzem, a felületkezelés és az új, flexibilis összeszerelési rendszer – az ipar 4.0 jegyében – a jármű típusától és meghajtási formájától függetlenül teremti meg a rugalmas gyártás előfeltételeit.

A gyártás az ún. lean, azaz csúcshatékony gyártás normáin fog alapulni: ideális termelési rendszert valósít meg, rövid utakkal és átfutási időkkel a maximális hatékonyság eléréshez. A teljes gyártás ezáltal azonos ritmusban zajlik majd. Ez magában foglalja az ember és gép együttműködését, illetve a digitálisan támogatott folyamatokat, beleértve a munkaszervezést, a logisztikát és minőségbiztosítást is.

A karosszériaüzem is új gyártási koncepciókkal rendelkezik: a gyártási láncolat már a legelső alkatrésztől kezdve úgy illeszkedik össze, mint egy gyöngysor szemei. A jövő karosszériaüzemében az egyes állomások rugalmasan kombinálhatók egymással. Ennek a rugalmasságnak köszönhetően egy-egy gépjármű-sorozat különböző változatait egyidejűleg lehet előállítani. Jelenleg ugyanehhez több speciális gyártósorra van még szükség.

A rendszerbe modern logisztikai megoldások is illeszkednek: az új komissiózó (alkatrész-válogató és -előkészítő) területeken a legmodernebb „pick-by-light” vagy „pick-by-voice” technológiákat alkalmazzák. Míg a pick-by-light esetében a kommissiózó munkatárs a beépítendő cikkek típusát és mennyiségét a kivételi polc feletti kijelzőn keresztül kapja a rendszertől, addig a pick-by-voice esetében a dolgozó a megbízásokat a raktárkezelő rendszertől rádión keresztül, hangutasításban kapja.

Valamennyi tevékenységnél az ember áll a középpontban: a munkatársak ergonomikus kialakítású munkahelyeken dolgoznak, és tevékenységükben digitális eszközök segítik őket. Az intelligens ember-gép együttműködésnek köszönhetően lehetőség van a részleges automatizációra a munkatársak tehermentesítése érdekében. A munkahelyek és pihenőzónák kialakítása szintén az ergonómiai elvekhez igazodik, és új kommunikációs formákat tesz lehetővé a modern belső térben.

A jövő autógyártására, és ezzel a kecskeméti telephely második gyárára is moduláris épületszerkezetek lesznek jellemzőek, amelyek energiahatékony és környezetbarát megoldásokat jelentenek. Ezenkívül a hulladéktermelés megelőzése és a vízfogyasztás csökkentése is az egész gyárra jellemző lesz. A kecskeméti telephely második gyára megújuló energiaforrásokat fog használni, s ennek köszönhetően széndioxid-semleges energiaellátással rendelkezik majd.

Németországban és Európában a Mercedes-Benz Cars élen jár a zöld gyártási megoldások terén. 2022-ig valamennyi németországi gyárának széndioxid-semleges energiaellátással kell rendelkeznie. Az új európai gyárakat már jelenleg is eleve széndioxid-semleges energiaellátással tervezik.

 Mercedes-Benz Cars Operations világszerte több mint 30 telephely személygépjármű-gyártásáért felel, ebből hármat jelenleg is építenek. Egy rugalmas és hatékony, mintegy 78.000 főt foglalkoztató gyártási hálózaton belül ide tartoznak az olyan központi feladatkörök, mint a gyártástervezés, a TECFABRIK – egy, az új ötletek és koncepciók kipróbálására szolgáló fejlesztési központ –, a logisztika és a minőségbiztosítás. Az elmúlt évben a Mercedes-Benz Cars a Mercedes-Benz és a smart márka több mint 2,4 millió személygépkocsiját állította elő, és ezzel sorozatban hetedik rekordját állította fel. A hálózat az elsőkerék-meghajtású (kompakt autók) és hátsókerék-meghajtású (például S-, E- és C-osztály) sorozatok, valamint a SUV- és sportkocsi-modellek gyártását foglalja magában. Ehhez jön a hajtásláncok (motor, hajtómű, tengelyek, alkatrészek) gyártási hálózata. Valamennyi típus gyártási hálózatának középpontjában egy-egy vezető gyár áll, amely a gyártásbevezetés, a technológia és a minőségbiztosítás szakértői központjaként működik. A Mercedes-Benz Cars készen áll az elektromobilitásra: már világszerte épülnek azok a központok, amelyek az elektromos járműveket és azok akkumulátorait gyártani fogják. A mindennapi munka fókuszában a modern gyártási eljárások folyamatos tökéletesítése, továbbfejlesztése áll, amelyek lehetővé teszik a jövő hightech-járműveinek hatékony, rugalmas és környezetbarát előállítását a megszokott Mercedes-Benz minőségben. A középpontban a munkatársak állnak a maguk szakmai felkészültségével, munkájukat pedig a munkahely ergonomikus kialakítása, valamint az intelligens automatizáció segíti. Saját gyártóhálózatai mellett a Mercedes-Benz a növekedés jegyében egyre nagyobb hangsúlyt fektet a külső együttműködésekre is.

A kecskeméti Mercedes-Benz gyár jelenleg mintegy 4.000 munkatársat foglalkoztat. 2017-ben több mint 190.000 Mercedes-Benz kompakt autót állítottak elő. Első modellként 2012-ben a Mercedes-Benz B-osztálya gördült le a szalagról. Ezt követte 2013-ban a négyajtós kompakt CLA kupé, majd 2015-ben a CLA Shooting Brake. Ez utóbbi két modellt az egész világon kizárólag Kecskeméten gyártják. 2018 májusa óta az új A-osztály egészíti ki a magyar gyártóhelyszín termékpalettáját.

www.media.daimler.com

www.mercedes-benz.com

EZ IS ÉRDEKELHETI

Alapította : Pósvári Sándor - 1973. Powered by WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. 2025©