Történelmi mélypontra jutott a lakossági gépjármű hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettőt vesznek hitelre. Az eladott gépjárművek darabszáma az év első negyedében az előző évhez képest ugyan már 15%-kal nőtt, de ezt a növekedést a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták.

 

Történelmi mélypontra jutott a lakossági gépjármű hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettőt vesznek hitelre. Az eladott gépjárművek darabszáma az év első negyedében az előző évhez képest ugyan már 15%-kal nőtt, de ezt a növekedést a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták.

 

A gépjármű finanszírozás motorját az év első negyedévében a flotta lízing jelentette, míg a lakossági gépjármű finanszírozás iránti igény továbbra is rendkívül alacsony.  További piacfékező tényező, hogy a korábbi évek svájci frankos hitelfelvételei miatt még azok sem tudnak új autót vásárolni, akik esetleg szeretnének. Az árfolyamváltozások miatt sokaknak úgy megnövekedett a tartozása, hogy a gépjárművek aktuális piaci árából még a hitelt sem tudják lezárni, sőt esetenként jelentős ráfizetéssel kell számolniuk. Így kénytelenek az autó cserét hónapokkal, de akár évekkel is elhalasztani, ami a gépjárművek átlag életkorának növekedésében és a gépjármű kereskedelemi piac további szűkülésében jelenik meg.

„A gépjármű lízing piac egyetlen növekvő szegmense az első negyedévben a flottafinanszírozás volt, ugyanis visszatértek a személy- és kishaszon-gépjármű piacra a vállalatok.”- hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója. Hozzátette: „Jelentősen megnőtt a tehergépjármű finanszírozás iránti igény, itt a kihelyezések 50%-kal nőttek az előző év hasonló időszakához képest. A fellendülés a korábbi években elmaradt járműpark cserével, a lassan növekvő fuvarpiaccal és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal magyarázható.”

A 3,5 tonna feletti haszonjárművek piaca az előző negyedév azonos időszakához képest jelentős fellendülést mutat, különös tekintettel az új tehergépjármű szegmensben, ahol a növekedés több mint 120%-os. A dinamikus fejlődéssel párhuzamosan számottevő átrendeződés ment végbe az értékesítési és a lízingpiacon egyaránt. A piac motorját itt is a flottaértékesítés adja, a kisebb fuvarozók 1-2 eszközös beruházásai egyelőre elmaradnak. Miközben a nevesebb tehergépkocsi márkák importőreinek értékesítési számai szépen emelkednek, a korábban meghatározó piaci részesedéssel rendelkező használt teherautó kereskedők jelentős része a válság miatt eltűnt, így ez a piac korábbiakhoz képest kevesebb és néhány új szereplővel kezd újraszerveződni.

A kedvező terményáraknak, a tavalyi visszafogott beruházásoknak illetve a támogatás lebegtetés megszüntetésének köszönhetően fellendülést tapasztalunk a mezőgazdasági gépek piacán. A gépeladások élénkülésével összhangban a finanszírozási piac szinte megduplázódott.

„A fokozott beruházási hajlandóság által generált finanszírozási lehetőségeket a Lombard sikeresen használta ki, amelyet az is mutat, hogy ebben a szegmensben az első negyedévi kihelyezések alapján a lízingpiac mintegy 50%-án két finanszírozó – a BNP és a Lombard (23%) – közel azonos arányban osztozkodott.” – tette hozzá Domonkos András. A piacvezetők esetében folytatódik az enyhe önerő csökkenési tendencia, az általuk alkalmazott átlag önerő mértéke kiegyenlített, míg más lízingtársaságok éppen ellentétes kockázatpolitikát folytatnak.

Az építőgépek finanszírozása is növekedésnek indult az első negyedévben, a kihelyezések alapján a lízingpiac teljesítménye csaknem 20%-os növekményt mutat, annak ellenére, hogy a hazai piac legmeghatározóbb szállítóinak elmondása alapján az értékesítések az előző év azonos időszakához képest tovább csökkentek.

„Az elkövetkezendő időszakban erőteljes fellendülésre az építőgép szegmensben nem számítunk, hiszen a meglévő építkezéseken túl jelentősebb beruházások és úthálózat fejlesztések nincsenek kilátásban, ráadásul a gépekre igényelhető támogatások körül is nagy a bizonytalanság.” – fűzte hozzá a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük