EuroAstra

Március 23-án kezdődik a HajóHíd programsorozat a Közlekedési Múzeum szervezésében

Rendhagyó közlekedéstörténeti beszélgetős est a Kossuth Múzeumhajón. Igaz, hogy a Kossuth állóhajó, ám időutazásra tökéletesen alkalmas.  Március 23-tól ezt a kivételes „képességét" használja ki a Közlekedési Múzeum azzal, hogy HajóHíd Estek címmel útjára indítja közlekedéstörténeti sorozatát.

 

Rendhagyó közlekedéstörténeti beszélgetős est a Kossuth Múzeumhajón. Igaz, hogy a Kossuth állóhajó, ám időutazásra tökéletesen alkalmas.  Március 23-tól ezt a kivételes „képességét" használja ki a Közlekedési Múzeum azzal, hogy HajóHíd Estek címmel útjára indítja közlekedéstörténeti sorozatát.

 

A sorozat házigazdája és a beszélgetések moderátora Legát Tibor újságíró, a népszerű Közlekedik… könyvek szerzője lesz. A különleges eseményeken a szakértő vendégek mellett színművészek, írók, képzőművészek, zenészek közreműködésével igyekeznek megidézni a korszakot versek, dalok és újságcikkek felidézésével.

 

A Közlekedési Múzeum HajóHíd Estek című programsorozatának nyitó rendezvénye 2017. március 23-án, 18.00 órától kezdődik a múzeum gyűjteményéhez tartozó Kossuth Múzeumhajón.

Témája: „Rákosi földalattija – Eredetileg szocreál műalkotásnak épült a 2-es metró"

 

Ma már kevesen tudják, hogy a metró építése Rákosi Mátyás idején, 20 évvel az 1970-es átadás előtt elkezdődött, és szinte teljesen feleslegesen ment el rá hihetetlen mennyiségű pénz (2 milliárd forintot költöttek rá abban az időben, amikor 7-800 forint volt a havi fizetés), ugyanis az építkezést 1954-ben leállították. Addigra a magyar gyártmányú metrószerelvény prototípusa is elkészült, sőt a Kerepesi úti, bizánci stílusú templomra emlékeztető végállomása is, amit csak 1968-ban bontottak le, de például a Kossuth tér közelében épült szuperbiztos bunker ma is megvan. Ahogy a végállomásra tervezett szobrok jó része is, csak éppen nem a metró közelében.

 

Milyen elképzelésekkel építették Rákosi metróját; milyen gazdasági háttere volt egy ekkora beruházásnak; mi volt a cél, háborús készülődés vagy kulturált közösségi közlekedés megteremtése; hogyan befolyásolta volna Budapest városképét; milyen látható nyomai vannak ma is az ún. Rákosi-bunkertől kezdve a különféle szocreál szobrokig?

Erről beszélget Honvári János gazdaságtörténésszel és Szabó Balázs építőmérnökkel Legát Tibor.

 

A műsorban fellép Sáfár-Kovács Zsolt színművész, aki korabeli versekkel, lelkesítő mondókákkal, abszurd kordokumentumokból való felolvasással színesíti a beszélgetést. Láthatóak lesznek azoknak a műtárgyaknak a fotói is, amelyeket eredetileg a metró dekorálására szántak a feladatra felkért jeles képzőművészek.

 

A programsorozat eseményeire a belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött.

Regisztráció

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeTrTMh0ADmmGsEm7f-f3_J9SIyG4lr-CajqLkrDtvifaJpWQ/viewform

 

2017. március 23. 18:00

Kossuth Múzeumhajó

Budapest, Vigadó téri hajóállomás, 2. számú ponton

 

https://www.facebook.com/events/765248250305762

https://www.facebook.com/KozlekedesiMuzeum

www.kozlekedesimuzeum.hu

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük