A  mai nappal megszűnt az Alkotmánybíróság (Ab) összes olyan, folyamatban  lévő eljárása, amelyben a jogszabály utólagos vizsgálatát nem a kormány,  a parlamenti képviselők negyede vagy az ombudsman kezdeményezte. Ezzel  együtt alapvetően átalakult az Ab szerepköre: a jövőben bírói döntések  alkotmányosságáról is határozhat, megsemmisítve azokat. A testület így  legalább annyira a törvénykezés, mint a parlamenti döntéshozatal  kontrollja lesz.                
A mai nappal megszűnt az Alkotmánybíróság (Ab) összes olyan, folyamatban lévő eljárása, amelyben a jogszabály utólagos vizsgálatát nem a kormány, a parlamenti képviselők negyede vagy az ombudsman kezdeményezte. Ezzel együtt alapvetően átalakult az Ab szerepköre: a jövőben bírói döntések alkotmányosságáról is határozhat, megsemmisítve azokat. A testület így legalább annyira a törvénykezés, mint a parlamenti döntéshozatal kontrollja lesz.
A mai nappal megszűnt az Alkotmánybíróság (Ab) összes olyan, folyamatban lévő eljárása, amelyben a jogszabály utólagos vizsgálatát nem a kormány, a parlamenti képviselők negyede vagy az ombudsman kezdeményezte. Ezzel együtt alapvetően átalakult az Ab szerepköre: a jövőben bírói döntések alkotmányosságáról is határozhat, megsemmisítve azokat. A testület így legalább annyira a törvénykezés, mint a parlamenti döntéshozatal kontrollja lesz.
    Az új  alaptörvény és a rendelkezéseit részletező alkotmánybírósági törvény mai  hatályba lépésével megváltozott az Ab jogköre. Az elfogadott  jogszabályok utólagos felülvizsgálatát csak a kabinet, az országgyűlési  képviselők negyede és az alapvető jogok biztosa kérheti ezután. Ez  nehézség az ellenzéknek, a jelenlegi parlamenti erőviszonyok miatt  ugyanis csak közösen indítványozhatják majd az Ab eljárását.
    Emellett  véget ért az a gyakorlat (az úgynevezett actio popularis), hogy bárki  jogi érdek nélkül az Alkotmánybírósághoz fordulhat, és egyúttal megszűnt  az utólagos normakontrollra irányuló, folyamatban lévő Ab-eljárások  nagy része is: az összes olyan, amelyben a kifogásolt jogszabály  vizsgálatát nem az erre az új szabályok szerint is jogosultak  kezdeményezték.
    Az így megszűnő eljárások indítványozói bizonyos  esetekben alkotmányjogi panaszt nyújthatnak be március 31-ig, föltéve,  hogy a megjelölt kérdés az új alaptörvény rendelkezéseivel  összefüggésben is vizsgálható. Alkotmányjogi panasz akkor terjeszthető  be, ha egy egyedi ügyben érintett személy vagy szervezet alkotmányos  joga sérült a bírósági eljárásban az alaptörvénybe ütköző jogszabály  alkalmazása miatt, és jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, vagy  jogorvoslati lehetőség nem biztosított.
    Az említett és a  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítása miatt  indult eljárások kivételével a már megkezdett ügyeket folytathatja az  Ab, ha azok új alkotmánnyal kapcsolatban is megvizsgálhatók.
    A  legnagyobb változás a testület eddigi jogköréhez képest, hogy  alkotmányjogi panasz alapján az egyedi ügyben alkalmazott jogszabályok  mellett a bírói döntések alaptörvénnyel való összhangját is megítélheti,  és azokat is megsemmisítheti. Alkotmányjogi panaszt a sérelmezett  döntés közlésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani, és arról az  Alkotmánybíróságnak ésszerű időn belül határoznia kell.
    Szintén  az Ab hatáskörébe tartozik mától, hogy bírói kezdeményezésre  megvizsgálja az egyedi ügyben alkalmazandó jogszabály alkotmányosságát –  s ha szükséges, megsemmisítse azt -, és továbbra is mérlegelheti a  jogszabályok nemzetközi szerződésbe ütközését.
    Előzetes, vagyis a  kihirdetés előtti normakontrollt ezután nemcsak a köztársasági elnök,  hanem – a törvény kezdeményezője, a kormány vagy a házelnök zárószavazás  előtti indítványára – az Országgyűlés is kérhet. Az Ab az indítványról  legkésőbb 30 napon belül határoz. Ebben az esetben a házelnök a törvényt  csak akkor küldheti meg a köztársasági elnöknek aláírására, ha az  Alkotmánybíróság nem állapított meg alaptörvény-ellenességet. Ha viszont  alkotmányba ütközőnek mondta ki a jogszabályt, a parlament  újratárgyalja; az ismételt indítványról az Ab tíz napon belül dönt.
    Az  Ab – hatáskörének 2010. őszi korlátozása miatt – a központi  költségvetésről és végrehajtásáról, a központi adónemekről, az  illetékekről és járulékokról, a vámokról, valamint a helyi adók központi  feltételeiről szóló törvények alkotmányosságát továbbra is kizárólag az  alapjogokkal (az élethez és az emberi méltósághoz való joggal, a  személyes adatok védelméhez való joggal, a gondolat, a lelkiismeret és a  vallás szabadságával, valamint az állampolgársághoz kapcsolódó  jogokkal) összefüggésben vizsgálhatja, és ezek sérelme miatt  semmisítheti meg. Ez mindaddig így marad, amíg az államadósság  meghaladja a GDP felét.
bbd \ gtr
MTI 2012. január 1., vasárnap 4:30
|             | 
